Page 93 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 93
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FİZİK 10
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 54
3. ÜNİTE : DALGALAR > 3.1. Dalgalar
Kavram : Frekans
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Çıkarım Yapma Becerisi
Çalışmanın Adı RADYO ANONSU 20 dk.
Çalışmanın Amacı Frekans kavramını açıklayabilme.
Yönerge: Verilen metinden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Begüm, babasıyla okuldan eve dönerken arabada dinlediği radyodan şu anonsun yapıldığını duydu:
“Bu gece yeni frekansımızdayız. Cihazınızı ayarlamayı unutmayınız.”. Bunun üzerine Begüm, anonsta
geçen frekans kavramının "Dalgalar" konusu işlenirken öğretmeninin iple yaptığı gösteri deneyindeki
frekans kavramıyla benzer olup olmadığını merak etti. Gösteri deneyinde öğretmen, ipin bir ucunu ağa-
ca bağlayarak diğer ucunu yukarı aşağı sallamış ve salınım hareketi oluşturmuştu (bk. Görsel). Begüm
ve arkadaşları bu gösteri deneyinden salınım sıklığının frekans olduğunu öğrenmişti. Begüm bu olayı
güvenilir kaynaklardan araştırmaya başladı. Yaptığı araştırmalar sonucunda gördü ki frekans sadece
öğretmeninin deneyde gösterdiği salınım hareketinde bulunmuyordu. Yay, su, ses, deprem ve elektro-
manyetik dalgaların da frekansının olduğunu öğrendi.
Görsel: Ağaca bağlı ipin salınım hareketinin şematik çizimi
Araştırmaları sırasında dalganın saniyedeki titreşim sayısının dalganın frekansını oluşturduğunu ve
elektromanyetik dalgalardan olan radyo dalgalarının 300 Hz (Hertz) ile 300 MHz (Megahertz) frekans
aralığında olduğunu gördü.Radyoda kanalları ayarlarken frekans bandını örneğin 100,2 MHz’e getirince
o frekanstaki yayının alınabildiğini, bu frekansın da radyo istasyonunun yayın frekansı olduğunu anladı.
Ayrıca yaptığı araştırma sonucunda dalga boyu ile frekansın ters orantılı ve frekans ile enerjinin doğru
orantılı olduğunu açıklayabildi.
Sorular
1. Yukarıdaki metinden yararlanarak frekans kavramını kendi cümlelerinizle nasıl açıklarsınız?
91