Page 93 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 93

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                          FİZİK 10
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 54
               3. ÜNİTE     : DALGALAR > 3.1. Dalgalar
               Kavram       : Frekans
               Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
               Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

             Çalışmanın Adı                          RADYO ANONSU                                   20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Frekans kavramını açıklayabilme.

            Yönerge: Verilen metinden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.

            Begüm, babasıyla okuldan eve dönerken arabada dinlediği radyodan şu anonsun yapıldığını duydu:
            “Bu gece yeni frekansımızdayız. Cihazınızı ayarlamayı unutmayınız.”. Bunun üzerine Begüm, anonsta
            geçen frekans kavramının "Dalgalar" konusu işlenirken öğretmeninin iple yaptığı gösteri deneyindeki
            frekans kavramıyla benzer olup olmadığını merak etti. Gösteri deneyinde öğretmen, ipin bir ucunu  ağa-
            ca bağlayarak  diğer ucunu yukarı aşağı sallamış ve  salınım hareketi oluşturmuştu (bk. Görsel). Begüm
            ve arkadaşları bu gösteri deneyinden salınım sıklığının frekans olduğunu öğrenmişti. Begüm bu olayı
            güvenilir kaynaklardan  araştırmaya başladı. Yaptığı araştırmalar sonucunda gördü ki frekans sadece
            öğretmeninin deneyde gösterdiği salınım hareketinde bulunmuyordu. Yay, su, ses, deprem ve elektro-
            manyetik dalgaların da frekansının olduğunu öğrendi.































                                         Görsel: Ağaca bağlı ipin salınım hareketinin şematik çizimi

            Araştırmaları  sırasında  dalganın  saniyedeki  titreşim  sayısının  dalganın  frekansını  oluşturduğunu  ve
            elektromanyetik dalgalardan olan radyo dalgalarının 300 Hz (Hertz) ile 300 MHz (Megahertz) frekans
            aralığında olduğunu gördü.Radyoda kanalları ayarlarken frekans bandını örneğin 100,2 MHz’e getirince
            o frekanstaki yayının alınabildiğini, bu frekansın da radyo istasyonunun yayın frekansı olduğunu anladı.
            Ayrıca yaptığı araştırma sonucunda dalga boyu ile frekansın ters orantılı ve frekans ile enerjinin doğru
            orantılı olduğunu açıklayabildi.

            Sorular


            1.  Yukarıdaki metinden yararlanarak frekans kavramını kendi cümlelerinizle nasıl açıklarsınız?







                                                                                                    91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98