Page 118 - Kimya 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 118

74     KİMYA 10


         2. ÜNİTE     : KARIŞIMLAR > 2.2. Ayırma ve Saflaştırma Teknikleri > 2.2.1. Karışım Ayırma Tekniklerini Açıklama
         Kavram       : Diyaliz
         Genel Beceriler  : Çıkarım Yapma Becerisi
         Alan Becerileri  : Akıl Yürütme Becerisi

          Çalışmanın Adı                              DİYALİZ                                    10 dk.
          Çalışmanın Amacı  Diyaliz yöntemini açıklayabilme.

          Yönerge: Nazan Öğretmen’in hazırladığı etkinlikten yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.


            Nazan Öğretmen, daha önce hazırladığı nohut,
            fasulye, toprak ve su karışımını bir beher içeri-
            sinde  sınıfa  getirir.  Öğrencilerine  “Bu  karışımı
            bileşenlerine nasıl ayırabiliriz?” diye sorar. İki öğ-
            rencisine söz hakkı verir.
            Egemen: Önce tüm karışımı süzerim. Bu sayede
            suyu ayırmış olurum. Sonra da süzgeç kâğıdın-
            da kalan karışım içerisinden nohut ve fasulyeleri
            ayıklarım.
            Deren: Nohut ve fasulyeyi iri delikli bir süzgeç ile
            süzer ve ayırırım. Bu sayede nohut ve fasulyeyi
            toprak ve sudan ayırmış olurum.
            Nazan Öğretmen: Her ikiniz de nohut ve fasul-
            yeleri  su  ve  topraktan  ayırabildiniz.  Beherdeki   Görsel: Diyaliz makinesine bağlı bir kişi
            karışımı kanımıza benzettiğimizi düşünelim. Kanı-
            mızdaki alyuvar, akyuvar ve proteinler karışımdaki fasulye ve nohut tanelerine; zararlı atık madde-
            ler ise toprağa benzetilebilir. Böbrekler kanımızın arıtılmasını sağlayan organlarımızdır. Normalin
            yüzde on beş altında böbrek işleyişine sahip olduğu için böbrek yetmezliği yaşayan kişilerde kan
            yeterince arıtılamaz. Bu durumda hastalar belirli aralıklarla diyaliz makinesine bağlanır ve bu kişilerin
            kanlarındaki atık maddelerin ayrılması sağlanır. Bu makineler sayesinde vücut için gerekli olan ya-
            rarlı maddeler tekrar kullanılabilirken zararlı maddeler kandan uzaklaştırılır.



          1.  Nazan Öğretmen’in öğrencileri karışımı oluşturan maddelerin hangi özellik farkından yararlanarak
              karışımı ayırmayı düşünmüştür?








          2.  Diyaliz makinelerinde kanın nasıl arıtıldığını Deren’in cevabından hareketle açıklayınız.


















                Karekod
                 Alanı
                Asıl karekodlar
          116  kalıptaki görseli siliniz.
              yerleştirildikten sonra
              Asıl karekodda çerçeve                                           Hazırlayan: Nevruze ERKAN ERKOÇ
               konturu olmayacak.
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123