Page 61 - Matematik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 61

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 29
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                  MATEMATİK 10
            2. ÜNİTE     : SAYILAR VE CEBİR > Fonksiyonlar > İki Fonksiyonun Bileşkesi ve Bir Fonksiyonun Tersi
            Kavram       : Ters Fonksiyon
            Genel Beceriler  : Problem Çözme Becerisi
            Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

             Çalışmanın Adı                          TERSİNE SERVİS                                20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Ters fonksiyon kavramını tanımlayabilme.
            1. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyarak ilgili boşlukları doldurunuz.
            Her sabah sizleri evinizden alıp okulunuza taşıyan
                                                                       f f f f f f f f f f
            servisi düşünün. Serviste yolculuk eden 18 kişinin de
            okullarının farklı olduğu biliniyor. Servis şoförü her sabah
            18 kişiyi alıp okullarına taşıyor ve işi bitiyor. Okul çıkışın-
            da ise başka bir servis aracının bu 18 kişiyi alıp evlerine
            götürdüğünü düşünün.
                                                                                 Görsel 1
            Servisteki öğrencileri tanım kümesi, şehrinizde bulunan
            tüm okulları da değer kümesi olarak aldığımızda doğal olarak bu 18 kişinin gittiği okullar görüntü kü-
            mesi olur. Bu durumda 18 kişiyi alıp okullarına götüren servis bir tür fonksiyon görevi görür.
            Sabah okula götüren servis “f”, akşam geri öğrencileri evlerine taşıyan servis “g” olsun. Acaba “g”, yani
            herkesi aldığı yere geri bırakan servis de bir fonksiyon olur mu?
            Öncelikle fonksiyon olma koşullarını bir hatırlayalım.
            Fonksiyon, tanım kümesinin her elemanını (yani öğrenci-              f  -1  g g g g g g g g g g
            leri), değer kümesinden (yani şehrin okullarından) yalnız
            bir elemanla (kendi okulunuzla) eşleyen dönüşümlerdi.
            Bir öğrenci aynı anda iki okulda birden olamayacağına
            göre ve tamamınızı da okullarına taşımışsa “f” bir fonksi-
            yon olur.
                                                                                 Görsel 2
            1.  "g"nin bir fonksiyon olup olmadığını açıklayınız.

            2.  Servisinizde aynı okula giden birden fazla öğrenci olması durumunda “g”nin bir fonksiyon olup
                olmayacağını açıklayınız.


            3.  Şehrinizde servisteki öğrencilerin sayısından fazla okul olması durumunda “g”nin bir fonksiyon
                olup olmayacağını açıklayınız.



            Yukarıdaki ilk ifademizde olduğu gibi her biriniz farklı okullara gidiyor olsaydınız (birebir olma özelliği)
            ve şehrinizde de sizin gittiğiniz okullardan başka okul olmasaydı (örten olma özelliği) “g” bir fonksiyon
            olurdu ve bu “g” servisine, "f"nin ters servisi yani ters fonksiyonu diyecektik.
            Şimdi yukarıdaki koşulları da dikkate alarak bir fonksiyonun "ters fonksiyon"unu tanımlayıp tersinin
            olabilmesinin koşullarını yazınız.
            Ters Fonksiyon:




            2. Yönerge: Aşağıda bazı ifadelerle tanımlanmış fonksiyon örnekleri göreceksiniz. Bu fonksiyonların
                        ters fonksiyonlarını ifade edebilir misiniz? Eğer tersinin bir fonksiyon olamayacağını düşü-
                        nüyorsanız nasıl bir düzenleme yapılabileceğini yazınız.
            1.  Bütün doğal sayıları doğal sayılardaki çift doğal sayılara dönüştüren fonksiyon










                                                                                                    59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66