Page 96 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 96

CEVAP ANAHTARLARI                                                                   TARİH 10
                                                                                              Kavram Öğretimi

             seçilmiştir. 18. yüzyıldan itibaren askerî ve mülki kimliklerinin yanın-  2.Yönerge:
             da ıslahatçı ve diplomatik kişilikleriyle ön plana çıkan kişiler bu gö-
             reve getirilmiştir. Tanzimat sonrasında sivil ve mülkiyeli olan, Avrupa   1.  Genel kanunnâmelerden adaletnâmeye örnektir. Adaletnâme
             diplomasisini ve Fransızca bilenlerden seçilmiştir.  yöneticilerin otoritelerini reaya’ya karşı haksız ve adalete
                                                              aykırı kullanmalarını engellemek için yayımlanan padişah
             Veziriazamın  yetki  ve  sorumlulukları:  Padişahın  mutlak  vekilliği,   fermanlarıdır.
             ilmiye ve seyfiye görevlilerinin tayini, şeri ve örfi kuralların tatbiki,
             din ve devlet işlerinin yürütülmesi ve saltanat nizamının sağlanması,
             tayinler, tımar dağıtımı, örfi davalar, ulufelerin ödenmesi, adaletin   Çalışma No.: 118
             sağlanması, uluslararası ilişkiler, sefere katılmak, ikindi, çarşamba
             ve cuma divanları ile yaptığı icraatların padişaha takdimidir.  1.Yönerge:
                                                           1.  Devlet  adamlarına  siyaset  sanatı  hakkında  bilgi  vermek  ve
                                                              dev let  yönetiminde  dikkat  edilmesi  gereken  hususlara  dair
             Çalışma No.: 115                                 tavsi yelerde bulunmak amacıyla yazılmış kitap veya bu kitap-
                                                              ların oluşturduğu türdür. (Öğrenci kendi tanımını yapacaktır.)
             1.  a) Verilen bilgiler kaptanıderyaya aittir.
                b) I. Askerî                               2.  Bu soruya öğrenciler kendi cevaplarını vereceklerdir.
                     II. İdari
                     III. İdari                            Çalışma No.: 119
                     IV. İdari
                     V. Hukuki                            1.  Hâkimiyet kurdukları ülkelerde amme hukuku açısından muh-
                                                              tar sayılabilecek bir idare sistemi oluşturmak, fethettikleri ül-
                     VI. Mali                                 kelerde yaşayan gayrimüslim topluluklara, kendi kendilerini
             2.  Barbaros Hayrettin Paşa                      idare edebilmelerini sağlayacak bazı haklar tanımak ve din,
                                                              dil, ırk, giyim kuşam haklarını tanımak.
             3.  Osmanlı Devleti sahip olduğu güçlü donanması ve kaptanı-  2.  Günümüzde;  “Çoğunlukla  aynı  topraklar  üzerinde  yaşayan
                deryaların başarıları sayesinde,  kısa sürede Doğu Akdeniz ve   aralarında dil, tarih, duygu, ülkü, gelenek ve görenek birliği
                Kuzey Afrika’da üstünlük sağlamıştır.         olan insan topluluğu, ulus.” anlamında kullanılır.  Irka daya-
                                                              nan bir ayrımdır. Osmanlıda yasal olarak statüleri belirlenmiş
                                                              dinî cemaatlere bu ad verilmiştir. Yani dinî veya mezhepsel bir
             Çalışma No.: 116
                                                              ayrım söz konusudur.
             1.  Sancak sözcüğü öncelikle bayrak, flama, fors  anlamındadır.   3.  Osmanlı Devleti’nde görülen hoşgörü politikası ve millet
                Ayrıca  Osmanlı  Devleti’nde  beylerbeyliğine  bağlı  askerî  ve   sistemidir. Çünkü millet sistemi uygulamasında gayrimüslim
                idari bir yönetim birimidir.                  halka özerk yönetime benzer haklar tanınmış ve dil, din, ırk,
                                                              mezhep serbestliği getirilmiştir.
             2.  Osmanlı,  kendileriyle  aynı  kültür  birliğine  sahip  beyliklere
                karşı bütünleştirici bir politika izleyerek beylik halkının bağ-
                lılığını sağlamak, başlarına da şehzadelerini göndererek ken-  Çalışma No.: 120
                dilerine  karşı  oluşabilecek  tehditleri  önlemek  istemişlerdir,
                denilebilir.                              1.  Tahmini anlam: Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak; “Es-
             3.  Osmanlı yönetimi bu yolla ülkenin en uzak köşesini bile de-  naf birliği. Meslek kolları teşkilatı. Esnafların dayanışmasını
                                                              sağlayan oluşum...” vb. farklı cevaplar verilebilir.
                netim altında tutabilme imkânına sahip olmak, merkeziyetçi   Gerçek anlam: Belli bir iş kolunda usta, kalfa ve çırakları içine
                devlet anlayışını güçlü kılmak istemektedir, denilebilir.  alan dernek, korporasyon.
                                                          2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak; “Esnafların mesleki
             Çalışma No.: 117                                 faaliyetlerini denetleyip  düzenlemektedirler. Halk ile devlet
                                                              yöneticileri arasında aracılık yapmaktadırlar. Sosyoekonomik
             1.Yönerge:
                                                              hayata yön vermektedirler...” vb. farklı cevaplar verilebilir.
             1.  Kanunnâme, Osmanlı Devleti’nde çeşitli konularda hazır-
                lanan hukuki maddeleri ortaya koyan padişah hükümleridir.   3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak; “Esnafların mesleki
                (Bu soruya öğrenciler farklı tanımlarda bulunabilirler.)   faaliyetlerini denetleyip  düzenlemektedirler. Halk ile devlet
                                                              yöneticileri arasında aracılık yapmaktadırlar. Sosyoekonomik
                                                              hayata yön vermektedirler.” vb. farklı cevaplar verilebilir.
             2.                                   Örnek
                                                 Olanlar
                                                           Çalışma No.: 121
                 Devlet işleri ile ilgili birçok konuda padişah
                 fermanları yayımlanmıştır.               1.  Tahmini anlam: Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak; “Ti-
                                                              caretle uğraşan kişi. Üretilen malları tüketticiye ulaştıran kişi.
                 Fermanlar resmi gazetede yayımlandıktan      İhtiyaç maddelerini tedarik eden şahıs...” vb. farklı cevaplar
                 sonra yürürlüğe girmektedir.                 verilebilir.
                 Kanunnâmeler birçok alanda yayımlanmıştır.   Gerçek anlam: Küçük çapta ticaretle ve zanaatle uğraşan ki-
                                                              şilerin genel adıdır.
                 Osmanlı Devleti’nde reayayı korumak için ada-
                 letnâmelerle olağanüstü tedbirler alınmıştır.  2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak; “Dönemin sosyoeko-
                                                              nomik hayatında ticari kazanç ikinci planda olmuştur. Esnaf,
                 Yabancı elçilerin kabulü kanunnâmeler ile    şahsi itibarı yanında devletin itibarını da temsil ettiği şuuruyla
                 düzenlenmiştir.                              hareket etmiştir. Ticaret ahlakı en güzel biçimde uygulanmış-
                 Kanunnâmelerin bizzat uygulayıcısı sadra-    tır...” vb. farklı cevaplar verilebilir.
                 zamdır.                                  3.  Öğrencinin  bilgi  birikimine  bağlı  olarak;  “Bağlı  bulunduğu
                                                              esnaf teşkilatının resmî gereklerini yerine getirmeli.  Esnaf,
                                                              yaptığı işte ve sattığı üründe kaliteyi esas almalı. Güler yüzlü

                                                                                                   261
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101