Page 91 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 91

TARİH 10                                                         CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi


          Çalışma No.: 81                               Çalışma No.: 85
         1.  İlmiye sınıfı mensupları eğitim, hukuk, fetva, ve dinî hizmetler-  1.Yönerge:
             de görev yaparlardı. Günümüzde bu işleri eğitim alanında Millî
             Eğitim Bakanlığı, hukuk alanında Adalet Bakanlığı, din alanında            TEKKE  ZAVİYE   MEDRESE
             ise Diyanet İşleri Başkanlığı yerine getirmektedir.  Bilgi, ilim ve ahlak yönünden en mükemmel insanın yetişmesini sağlamayı   X
                                                        amaçlamıştır.
         2.  İlmiye sınıfı mensupları dinî alanda halkın ibadet işlerine yar-  Kuruldukları ilk devirlerden itibaren birer sosyal yardımlaşma ve dayanışma   X  X
                                                        kurumu niteliği taşımıştır.
             dımcı olma, dinî konularda halkı bilgilendirme, halkın istediği   Tarikat faaliyetlerinin yürütüldüğü küçük yapılardır.  X
             dinî hizmetleri yerine getirme işlerini yürütürdü. Adalet işlerin-  Dinî ve ilmî konularda akademik seviyede ders verilen eğitim kurumları
             deki  konularda  İslam  hukukuna  uygun  olarak  halk  arasındaki   olmuştur.      X
             anlaşmazlıkların çözümünü ve adaletin yerine getirilmesini sağ-  Genellikle büyük yerleşim alanları dışında, küçük köy ve kasabalar ile   X
                                                        yollar üzerinde açılmıştır.
             lardı. Devlet düzeninin korunmasına hizmet ederdi.
                                                        Toplumun manevi ve ahlaki açıdan eğitilmesine üzerinde yoğunlaşmıştır.  X  X
                                                        Bir şeyhin yönetiminde tasavvuf eğitiminin verildiği mekânınlardır.  X  X
          Çalışma No.: 82
                                                        Değişik zamanlarda ve değişik coğrafyalarda “zaviye, hankah, dergâh,   X
                                                        ribat, asitane, imaret..” gibi isimlerle anılmıştır.
         1.  Osmanlı Devleti, askeri anlamda fetihlerle sınırları genişleyen   Büyük şehirlerde ve kervan yolları üzerinde inşa edilen bu yapılar tasavvufi   X
             bir  ülkeye  egemendi.  Genişleyen  Osmanlı  ülkesinde  yasaların   eğitimin yanında han, imaret ve kervansaray hizmeti de görmüştür.
             işlerliğiyle  düzen  sağlanmaktaydı.  Bu  noktada  ülkeyi  yöneten   Yönetim kademeleri için devlet adamı yetiştirmiştir.  X
             devletin  tüm  yazışmaları,  kayıt  sistemi  ve  ekonomik  işlerini   Genellikle şeyh, mürit, padişah ve yöneticiler tarafından yaptırılmıştır.   X  X
             kalemiye  sınıfı  yerine  getirmekteydi.  Bu  da  geniş  alanlardaki   Şiir ve musiki yardımıyla ruha coşku veren zikir meclislerinin farklı bir
             Osmanlı egemenliğini düzenli, uzun zamana yayılan ve  ülkede   atmosfer oluşturduğu mekânlardır.  X
             ortaya çıkan çeşitli problemlerin çözümünün kaynağı olarak ih-  Allah sevgisi temasına daha çok yer vermiş, korku yerine sevgi unsurunu   X
                                                        işlemişlerdir.
             tiyaç duyulan kurumları oluşturmaktaydı.   Dervişlerin toplandığı, dinî ve ahlaki açıdan eğitimin verildiği, kâmil insan
                                                        yetiştirme kurumları olmuştur.  X
         2.  Kalemiye mensupları sadece devletin bürokratik düzeninin iyi
             işlemesini sağlamamıştır, aynı zamanda donanımlarıyla Osmanlı
             kültüründe olumlu kişilik modeli de oluşturmuşlardır.  2.Yönerge:
                                                        1.   Medreseler, akademik eğitim kurumları olarak daha önceden belli
          Çalışma No.: 83                                 bir tahsil olarak gelen talebeleri kabul edip devlet adamı yetiş-
                                                          tirme  işlevlerini  ön  plana  çıkartırken  tekkeler  toplumun  bütün
         1.  Kapıkulu piyadeleri (yeniçeri, cebeci, topçu, top arabacı hum-  kesimlerini kabullenerek mürit edinmiştir. Medreselerde bilimsel
             baracı ve lağımcı ocakları), kapıkulu süvarileri, beylerbeyi, ve-  bir eğitim verilirken tekkelerde tasavvufa yönelik eğitim ön plana
             zirler, sancakbeyi, donanma görevlileri, kale muhafızları, cebelü   çıkmıştır. Zaviye ise kırsal kesimlerde yer alan ve tekkeye göre
             gibi askerlik ve idari işlerde görevli olanlar bu sınıfta yer almak-  daha küçük olan yapılar olmasına karşın dinî ve sosyal işlevleri
             tadır.                                       tekke ile benzerlik gösterir.
         2.  Seyfiye sınıfının devşirme ve tımar sistemine dayanması, üyele-  İslam’ın tebliği yönüyle dinî, askerî sevk ve idareyi kolaylaştırma
             rin bir kısmının ulufe maaşıyla bir kısmının da dirliklerle geçim-  2.   yönüyle siyasi ve idari, ticarete engel olabilecek eşkıya vs. gibi
             lerini sağladığını göstermektedir. Padişahtan sonra devletin en   kimselere mani olmak ve tarım faaliyetleri yönüyle idari-ekono-
             üst düzeydeki yöneticisi olan sadrazam bu sınıfta yer almaktadır.   mik, yolcular içinde bir sığınak olması, kültür iletişimi, halk ara-
             Seyfiye  sınıfındaki  görevliler  devlete  yaptıkları  hizmetlerden   sındaki birlik ve sıhhatli bir haberleşmenin sağlanması yönüyle
             dolayı vergiden muaf tutulmuştur. Bu sınıfa mensup görevliler   sosyal işlevleri olmuştur.
             merkezde ya da taşrada görev almışlardır.
         3.     Devletin yıllık gelir ve giderleri hakkında padişaha   Çalışma No.: 86
                bilgi sunma
             X  Başkentin güvenliğini sağlama           1.   İslam’ın  tebliği,  askerî  sevk  ve  idareyi  kolaylaştırma,  yolcular
                Divanda alınan kararlarla ilgili fetva verme  için bir sığınak, kültür iletişimi, halk arasındaki birlik ve sıhhatli
                                                          bir haberleşme çağrışımları oluşturmaktadır.
             X  Padişah adına yürütme yetkisini kullanma
             X  Eyaletlerin yönetiminden sorumlu olma   2.   Devletin destek olması, toplumda duyulan ihtiyaç vb. etkili ol-
                                                          muştur.
                Medreselerde ders verme
                                                        3.   İslam kültür ve medeniyetinin nesilden nesile aktarılmasında etki-
                                                          li kurumlardan biri de tekkelerdir.  Tekkeler, cami ve medreselerin
                                                          fonksiyonlarını tamamlayıcı ve güçlendiren bir rol üstlenmiştir.
          Çalışma No.: 84
                                                          Tekkeler tasavvufi eğitimin yanında ilim, sanat ve edebiyat gibi
                                                          toplumsal hayatta ihtiyaç duyulan alanları da kapsamıştır. Yetim
          1.   Tasavvuf ilahi aşkı bulma yoludur. İyiliğe, güzelliğe ve hayırlı   ve kimsesizlerin bakım ve eğitimi, ruhi hastalıkların tedavisi ve
            olana erişebilmemizi, ‘ben’ olma iddiasından ve hırslarımızdan   fakirler için aşevi gibi hizmetleri de yürütmüşlerdir.
            arınarak nefsimizi denetim altına alabilmemizi sağlayan içsel
            bir yolculuktur. Tasavvuf ehli kişiler edep sahibi, haddini bilen,
            iyi huylu, yardımsever, kul hakkına saygı duyan, kalpleri incit-  Çalışma No.: 87
            meyen, dünya güzelliklerinin geçici olduğunun farkında olan,
            Allah aşkı ile yanan, yumuşak kalpli, insanın dış görünüşüne
            değil özüne kıymet veren kimseleridir.      1.   Türk ve Müslüman olmalı, medrese eğitimi almalı ve dinî huku-
                                                           ka hâkim olmalıdır.
                                                        2.   Osmanlı Devleti’ndeki kazaskerlik kurumunun kendinden ön-
                                                           ceki ve çağdaşı birçok Türk-İslam devletinde de var olması bu
                                                           devletlerarasındaki  siyasi,  idari  ve  kültürel  etkileşimi  göster-
                                                           mektedir.  Devletlerin  temelinde Türk  ve  İslam  ögelerinin  yer
                                                           alması benzer kurumların ortaya çıkıp yaygınlaşmasına zemin
                                                           hazırlamıştır.

          256
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96