Page 93 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 93

TARİH 10                                                         CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                        3.  Darülaceze Vakfı (DAV) (1),
          Çalışma No.: 92
                                                          Sabancı Vakfı (Hacı Ömer sabancı Vakfı)  (3),
          https://islamansiklopedisi.org.tr/seyhulislam   Türk Silahlı Kuvvetleri Mehmetçi Vakfı (6)
          https://www.devletarsivleri.gov.tr/varliklar/dosyalar/eskisiteden/  Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı (8)
          yayinlar/osmanli-arsivi-yayinlar/Osmanli_arsivinde_seyhulis-
          lam_fetvalari.pdf
          https://sbedergi.sdu.edu.tr/assets/uploads/sites/343/files/kemaled-  Çalışma No.: 98
          din-tas-27022013.pdf
                                                        1.  Hisar: Bir mesken olması düşünülerek tahkim edilmiş tek bir
                                                            kitle hlindeki yapı, şato.
          Çalışma No.: 93                                   Kale: Stratejik bir yeri, bir geçidi korumak amacıyla inşa edi-
                                                            len askerî yapı.
          https://islamansiklopedisi.org.tr/ulema           Sur: Bir şehir veya bir kasabayı hatta bazan bütün bir eyaleti
          https://islamansiklopedisi.org.tr/ilmiye          korumak üzere bu yerin etrafını çeviren kuleli tahkimat du-
                                                            varlarına denir.
                                                            Metris:  Toprağı  kazmak  suretiyle  acele  yapılan  siperlerden
          Çalışma No.: 94                                   ibaret geçici kalelere metris denir.
           ‘‘Muhakkak ki ilim insanların, canlarını, nefeslerini uğruna tüket-  2.  Genellikle kaleler; yol kavşağı, ana yol, geçit yeri, dağlar ara-
          1. tiği, tahsil etmek için karaları, kıtaları aştıkları en yüce şeydir.’’ sö-  sında boğaz, denize uzanan burun, kıyıdan az uzaktaki ada-
           züyle bilim öğrenmeye verilen önem anlatılmaktadır. İcazetname   cıklar, köprü başları gibi stratejik yerlerde inşa edilmiş ve bu
           almayı hak etmek ile bu çabanın zorluğuna vurgu yapılmaktadır.     sırada arazinin doğal özelliklerinden de yararlanılmıştır. Yer
                                                            seçilirken ayrıca kolay ve az sayıda bir kuvvetle savunulabil-
          2.  a. 4,5,6,7,9                                  mesi dikkate alınmıştır.
           b. 3,7,9
           c. 1,2,5,8,                                  3.  Bizans’a yardıma gelecek kuvvetleri engelleme amacıyla ya-
                                                            pılmıştır. Orta ölçekte bir askerî birliği barındıracak büyük-
                                                            lüktedir. Gıda ve su ihtiyacını karşılayabilecek yapısı vardır.
                                                            İnsanların pek çok ihtiyacına cevap verecek şekilde inşa edil-
          Çalışma No.: 95
                                                            miştir.
          1. Bir vakfın kurucusu tarafından düzenlenen vakfın işleyişiyle ilgili
           resmî belgeye vakfiye denir. Vakfedilen bir malın hangi hayır iş-  Çalışma No.: 99
           lerinde kullanılacağı, ne şekilde yönetileceği, nasıl idare edilece-
           ği, nerelere ne gibi harcamalar yapılacağı, kaç kişinin çalışacağı,   1.  Görsel 2 ve Görsel 3 meydan muharebesi iken Görsel 1 ve
           bunlara  ne  kadar  maaş  ödeneceği  gibi  birçok  bilginin  yer  aldığı   Görsel 4 kale kuşatmasını göstermektedir. Meydan savaşları
           belgedir.                                       birbirine hasım tarafların aynı coğrafi ortamda karşılaşıp
                                                           göğüs göğüse çarpıştıkları bir cengi ifade eder. Kale muha-
          2.  Bir şehirde bulunan mescit, medrese, darüşşifa ve kervansaraylara   saraları savunmacıların bir mimari koruma içinde savunma
            ait vakfiyeler o döneme ait eğitim, tıp, sanat ve mimari hakkında   yapması, kuşatanlar ise kale çevresinde herhangi bir mimari
            en  önemli  bilgileri  veren  kaynaklardır.  Örneğin  vakıf  medrese-  koruma olmadan saldırıda oldukları bir sahneyi yansıtır.  Ku-
            lerden yararlanan kişi sayısı eğitim, darüşşifalarda tedavi görme   şatma savaşlarının en önemli özelliği bir tarafın kendini koru-
            sağlık konusunda toplumun hastalıklarla mücadele ve o dönemin   yan bir kale içinde olmasıdır. Bu açıdan kuşatma sahnesinin
            şartları hakkında bilgi verir. Ayrıca sıradan insanların, köylülerin,   en belirgin öğesini bizatihi kalenin kendisi oluşturur. Meydan
            sanat ve ticaret erbabının gündelik hayatlarına dair bilgiler de vak-  savaşlarında her iki tarafta taarruzda iken muhasaralarda bir
            fiyelerde yer alır.                            taraf savunma da diğer taraf taarruzdadır.
          3.  Öğrencinin edindiği bilgi birikimine bağlı olarak “vakıfların kamu   2.  Muhasara, ele geçirme amacıyla bir yerin etrafını sarıp kale
            yararları, yoksulların ihtiyaçlarının giderilmesi vb.” şeklinde ce-  sahiplerinin dışarı çıkmasını ve yardım almasını engelleme
            vaplandırması beklenir.                        manası taşır.
                                                        3.  Öğrencinin bilgi birikimine göre günümüzde de devletlerin
          Çalışma No.: 96
                                                           bir bölgeyi kuşatma altına aldığına dair haberler bulun-
          1. Vakıflar, Osmanlı toplum hayatında büyük bir yer  işgal ettiğin-  maktadır. Geçmiş kuşatma örneklerinden farkı ise kalenin
           den insanlara dayanışma, yardımlaşma, iyilikseverlik gibi bir çok   olmamasıdır. Günümüzde psikolojik, ekonomik ve askerî
           önemli değerler katmaktaydı.  Toplum hayatındaki sosyal hizmetle-  müdahaleler yapılarak bölgenin işgali söz konusu olmaktadır.
           rin neredeyse bütününü kapsıyordu. Öyleki, ihtiyacı olan herhangi   Bu konu hakkında öğrencilerin haber başlıklarını inceleme-
           bir  kişi  doğumundan  ölümüne  kadar  vakıfların  desteğiyle  bütün   leri istenebilir.
           ihtiyaçlarını karşılayabilir, yaşamını sürdürebilirdi
          2. Öğrenci bu soruyu kendisine göre yanıtlayacaktır.  Çalışma No.: 100
                                                        1.  Tahmini Anlam:  Öğrencinin  bilgi  birikimine  göre;  “Bizans
          Çalışma No.: 97                                  imparatoru  Bazı  devletlerde  hükümdar  için  kullanılan  tabir,
                                                           Caesar’ın lakabı…” vb. farklı cevaplar vermesi beklenir.
          1. Sabancı Vakfı (Hacı Ömer sabancı Vakfı)  (3),    Gerçek Anlam: Roma ve Doğu Roma (Bizans) imparatorluk-
            Toplum Gönüllüleri Vakfı  (5),                 larında hükümdara verilen “Caesar” unvanının İslam ülkele-
                                                           rindeki kullanılan biçimidir.
            Türk Eğitim Vakfı (TEV) (7),
            Darüşşafaka Vakfı  (9)                       2.  Öğrencinin  bilgi  birikimine  göre;  “Osmanlı  hükümdarları-
                                                            nın kendilerini Roma İmparatorluğu’nun varisi olarak kabul
          2. Çevre ve Kültür Değerlerini Koruma ve                                                         etmeleri. Osmanlı Devleti’nin bir cihan devleti olduğunu vu-
           Tanıtma Vakfı (ÇEKÜL) (2),                       gulamak istemeleri. Osmanlı hükümdarlarının cihanda sadece
           Türkiye  Erozyonla  Mücadele Ağaçlandırma  ve  Doğal  Varlıkları     kendilerinin  kayser  olduklarını  iddia  etmeleri…”  vb.  farklı
           Koruma Vakfı (TEMA) (4)                          cevaplar vermesi beklenir.
          258
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98