Page 89 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 89

TARİH 10                                                         CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                          3.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Sağlam zırh kullanarak or-
          Çalışma No.: 68
                                                             duya güç vermiştir, tam teçhizatla seferlere katılarak fetihleri
                                                             kolaylaştırmıştır,  tımar sistemi içerisinde güçlü bir yapıya sa-
          1.Yönerge:
                                                             hip olarak büyük bir ordu kurmanın devlete maliyetini azalt-
          1.  Osmanlı Devleti’nde reayadan farklı olarak elinde padişah beratı   mıştır. ” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
             bulunan, vergi ve yargılamada özel statüye sahip devlet işlerini
             yürüten zümre. (Öğrenciler bu konu ile ilgili farklı tanımlar
             yapabilir.)                                Çalışma No.: 72
          2.  Osmanlı Devleti’ndeki yönetenler ile yönetilenler arasındaki
             tabakalaşmanın temel sebebini ekonomik faaliyetler olarak   1.  Deliler, en ön safta savaşan, şecaat ve cesaretleriyle meşhur
             açıklayabiliriz.                              olup  düşmana  korkusuzca  saldırmaları  ve  gözünü  budaktan
          3.  Osmanlı Devleti’nde çağdaşları olan toplumlardaki gibi  sınıf   sakınmamaları  nedeniyle  bu  şekilde  adlandırılmıştır.  Günü-
             ayrımının olmadığını yönetenler ile yönetilenler arasındaki so-  müzde de Türk ordusu içinde yurt içi ve yurt dışı operasyon-
             rumluk ilişkisinden ve reayanın yetenekleri doğrultusunda yö-  larında görev yapmak üzere sıkı bir eğitimden geçmiş, fiziksel
             netenler zümresine geçebilmesinden anlayabiliriz. (Öğrenciler   güç ve askerî yetenek bakımından üstün kabiliyetlere sahip,
             farklı yorumlar yapabilir.)                   kılık kıyafet olarak diğer askerî birliklerden farklılık gösteren
                                                           (bordo bereliler gibi) birlikler mevcuttur. Komando birlikleri,
                                                           Jandarma Özel Harekât Birlikleri (JÖH), Polis Özel Harekât
          Çalışma No.: 69                                  Birlikleri  (PÖH)  bu  sınıftan  sayılabilecek  Türk  ordusunun
                                                           muharebe gücü yüksek seçkin birlikleridir.
         1.  Yönetici veya asker olmayan, vergi veren, şehir, kasaba ve
            köy ahalisiyle konargöçerlere “reaya” denir.  2.  Ağır  zırh  ve  silahlar  kullanmadıklarından  savaşlarda  hızlı
                                                           hareket edebilen birliklerdi. Deliler, sefere ordunun önünde
         2.  İlk olarak askerî sınıf vardı bu sınıf memur ve askerlerden olu-  gider,  savaş  sırasında  düşman  saflarını  yarar,  düşman
            şurdu. Yani Osmanlı Devleti’nde memurlar da askerî sınıftay-  ordusundan esirler alarak onlar hakkında bilgi edinilmesini
            dı. Bu yönetici kesimi vergi vermezdi.  İkincisi reaya idi. Bu   sağlardı. Bu faaliyetleriyle düşman saflarının bozulmasında
            sınıfın içinde yerleşik köylü ve konargöçer halk vardı. Esnaf,   ve savaşın kazanılmasında önemli bir görev icra ederlerdi.
            tüccar bu sınıftaydı. Yönetilen halk olarak ifade edilebilecek
            olan reayanın en belirgin ayrımı vergi veren kişiler olmasıydı.  3.  Deliler, savaş dışındaki zamanlarda çoğu zaman çift çubukla
                                                           uğraşan  ve  askerî  eğitim  ve  disiplinden  yoksun  birliklerdi.
                                                           XVII. yüzyılda savaşların kaybedilmesi, tımar sistemindeki
         3.  Devlet  bir  bölgenin  yöneticisi  konumundaki  tımar  sahibine   bozulmalar;  bu  birlikleri  de  geçim  sıkıntısına  sokmuştur.
            karşı o bölgenin reayasının haklarını korumak için bazı yaptı-  İhtiyaçlarını  karşılamak  için  eşkıyalık  yapmaya  başlamış
            rımlar getirmiştir. Tımar sahibinin reayaya angarya iş yaptır-  ve halktan zorla haraç almışlardır. Anadolu’da çıkan birçok
            ması yasaklanmıştır. Çünkü angarya, reayanın kendi işi olan   Celali ayaklanmasına öncülük etmişlerdir. Bu olumsuz tutum
            üretimi aksatacaktır. Yine reayanın bir yerden başka bir yere   ve faaliyetlerinden dolayı Anadolu’da can güvenliği kalmamış
            göç etmesi de yasaktır. Burada da amaç hem üretimi devam   dirlik  ve  düzen  bozulmuştur.  Başlarda  Osmanlı  ordusuna
            ettirmek hem de sosyal yapıdaki bozulmayı engellemektir.  önemli katkıları olan bu zümre artık kontrol edilemez bir güç
                                                           hâline gelmiştir. II. Mahmut Dönemi’nde merkezî otoriteyi
                                                           güçlendirme  ve  ülke  genelinde  asayişi  sağlama  adına  bu
          Çalışma No.: 70                                  askerî zümre tamamen lağvedilmiştir.
         1.  Gelir  düzeyi  20.000  akçenin  altında  olan  tımar  adı  verilen
            topraklar, gösterdiği faydadan dolayı askerî sınıfa mensup ki-  Çalışma No.: 73
            şilere tahsis edilirdi. Bu kişilere Tımarlı Sipahi adı verilirdi.
                                                        1.  Tahmini Anlam: Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Osmanlı
         2.
             Askerî, ekonomik                              Devleti’nin  asker  ihtiyacını  karşıladığı  sistem,  ordunun  güç-
                                                           lenmesini sağlayan sistem, merkezî otoriteyi güçlendirmek için
             Ekonomik                                      uygulanan sistem.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
             Siyasi, sosyal, ekonomik                      Gerçek Anlam: Osmanlı vergi ve asker kaynaklarından birini
                                                           oluşturan uygulamaya verilen ad.
             Sosyal, ekonomik
                                                        2.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Osmanlı Devleti Pençik
                                                           sistemiyle merkezî otoriteyi güçlendirmek ve buyruğu
                                                           altında, düzenli ve tamamen kendine bağlı bir askerî güç
         3.  Devlet görevlilerine verilecek maaşın, hazineden karşılanması   oluşturmak istemiştir.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
            hem ulaşım hem zaman açısından külfet getireceğinden dev-
            let, toplaması gereken vergi gelirleri ile maaşları ödeme yo-  3.  Öğrencinin bilgi birikimine göre;“Pençik sistemi işlemez hâle
            luna gitmiştir. Merkezden uzakta olan topraklarda otoritenin   geldiği için yeni bir arayış içerisine girilmiş ve Osmanlı Dev-
            kurulması için Tımarlı Sipahi gibi görevlilerin gönderilmesi   leti’nin egemenliğini kabul eden Hristiyan ailelerin çocukları
            zorunludur.  Devlet  bu  şekilde  hazineden  hiçbir  şey  kaybet-  devşirilmiştir. Kul sistemini uygulamıştır.” şeklinde cevaplar
            meden ordu için gerekli olan insan, silah, malzeme ve eğitim   vermesi beklenir.
            açısından her an savaşa hazır bir kuvvet bulundurmuştur.
                                                        Çalışma No.: 74
          Çalışma No.: 71
                                                        1.  Tahmini  anlamı:  Öğrencinin  bilgi  birikimine  bağlı  olarak;  “Os-
         1.  Tahmini Anlam: Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Atlı as-  manlı Devleti’nin yönetici yetiştirme sistemi, Osmanlı Devleti’nin
            ker, tımar sistemi içinde yer alan asker, zırh kullanan asker.”   kabiliyetli bireyleri belirleme sistemi, Osmanlı Devleti’nin siyasi
            şeklinde cevaplar vermesi beklenir.            ve askerî alanlarda güçlü olmasını sağlayan sistem…” vb. farklı
            Gerçek Anlam: Zırhlı, teçhizatlı asker demektir.  cevaplar verilebilir.
         2.  Mızrak, kılıç, ok, yay ve kalkan.             Gerçek anlamı: Osmanlı Devletinin asker ve yönetici ihtiyacını or-
                                                           tadan kaldırmak için Hristiyan ailelerin zeki ve sağlıkları iyi olan
                                                           erkek çocuklarının seçilip İstanbul’a getirilmesi ve nitelikli bir eği-
                                                           tim döneminden sonra yeteneklerine göre devletin farklı kurumla-
                                                           rında görevlendirilmesine devşirme sistemi denilmektedir.
          254
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94