Page 94 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 94

CEVAP ANAHTARLARI                                                                   TARİH 10
                                                                                              Kavram Öğretimi

              3.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Rusya’nın siyasi ve askerî   Çalışma No.: 104
                 olarak güçlü olduğuna. Osmanlı Devleti’nin eski gücünü mu-
                 hafaza edemediğine. Ülkeler arasında siyasi dengelerin değiş-  1.  Tahmini  anlam:  Öğrencinin  bilgi  birikimine  bağlı  olarak;  “
                 tiğine…” vb. farklı cevaplar vermesi beklenir.  Ayrıcalık,  ticaret  antlaşması,  imtiyaz...”  vb.  farklı  cevaplar
                                                              verilebilir.
                                                              Gerçek anlam: Bir devletin bir antlaşmaya bağlı olarak başka
             Çalışma No.: 101
                                                              devletlere tanıdığı iktisadi ve sosyal ayrıcalıklardır.
            1.  a) Öğrencinin bilgi birikimine göre; “ birinci elden ” vb.   2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak; “Siyasi, sosyal, eko-
                farklı cevaplar vermesi beklenir.             nomik, hukuki, dinî...” vb. farklı cevaplar verilebilir.
                b) Öğrencinin bilgi birikimine göre; “ barut ve silah gibi
                harp malzemesi “deri, ipek” vb. sanayi ham maddeleri...” vb.   3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak; “ Yabancı devletler
                farklı cevaplar vermesi beklenir.             içerisinde müttefikler elde etmeyi. Osmanlı Devleti’ne karşı
                                                              kurulması muhtemel ittifakları engellemeyi. Osmanlı coğraf-
            2.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Avrupada Hristiyan bir-  yasında  ticareti  geliştirerek  ekonomik  kazanç  sağlamayı...”
                liğine karşı müttefik arayışı, fetihlerde Avrupa’da ilerlemeyi   vb. farklı cevaplar verilebilir.
                kolaylaştırma amacı, siyasi hamlelerde ve askerî faaliyetlerde
                denge politikası, devletin menfeatlerini sürdürmesi söylene-
                bilir. ” vb. farklı cevaplar vermesi beklenir.  Çalışma No.: 105
            3.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Osmanlı idari kademe-  1.   Tanrının İncil’de geçen tanrı kelamının, imanın ve peygamberin
                lerindeki vazifelilerin bazen şartları iyi bilmemesi bazen de   yüce  olduğuna  inanıldığı,  din  adamının  hiçbir  ayrıcalığının
                bilerek iltizamla idare edilen gümrüklerde kazancı arttırma   olmadığına  inanılmaktadır.  Ayrıca  Kitabı  mukaddesin  imanî
                hırsı nedeniyle hükümleri uygulamak istememesi, yabancı   hakikatin  tek  kaynağı  olduğu, Tanrı  ile  kul  arasında  İsa’dan
                tüccarın gümrük vergisi vermemek suretiyle karlarını arttır-  başka  aracının  olmadığı,  Tanrının  tek  olduğu  ve  ikonlara
                mak için kaçakçılığa teşebbüs etmeleri, ahitname madde-  inanılmadığı ifade edilmektedir.
                lerindeki açıklardan faydalanmaya çalışılması, elçilik ve   2.   Mezhep birliği bozulmuş ve yeni mezhepler ortaya çıkmıştır.
                konsoloslukların olumsuz çalışmaları ahitname hükümlerinin   Eğitimin kilisenin elinden alınmasıyla eğitim laik bir yapıya
                ihlaline yol açmıştır.” vb. farklı cevaplar vermesi beklenir.  dönüşmüştür.  Katolik  Kilisesi  kendini  yenilemek  zorunda
                                                              kalmıştır. Avrupa büyük bir zarar görmüştür.
             Çalışma No.: 102                              3.   Katolik  Kilisesi’nin  etkisinin  kırılmasıyla  Avrupa’nın
                                                              gelişmesi  yönündeki  engeller  ortadan  kalkmıştır.  Kilisenin
            1.  Tahmini anlam: Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak; “   halk  üzerindeki  baskısının  azalmasıyla  halk  aydınlanma
                Osmanlı Devleti’nin yönetim sisteminin bir parçasıdır. Bir   dönemini yaşamıştır.
                yönetim birimidir. Teşkilatlı yönetim organizasyonudur...”
                vb. farklı cevaplar verilebilir.
                Gerçek anlam: Osmanlı yönetim sisteminde en büyük sivil ve   Çalışma No.: 106
                askerî bölgedir.
                                                           1.   Habsburglar,  Avrupa’da  bulunan  diğer  hanedanlar  ile
            2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak; “Bölgedeki feodal   gerçekleştirdikleri  siyasi  evlilikler  yoluyla  o  hanedanlıklar
                Katolik Latinleri bertaraf etmeleri. Katoliklerin nüfuzunu   üzerinde  hâkimiyet  kurmayı  amaçlamışlardır.  Bu  yöntemle
                kırmak için Ortodoks kilisesini desteklemeleri. Ada halkını   ciddi  bir  askerî  ve  ekonomik  kayıp  yaşamadan  Avrupa’nın
                himaye edip gönüllerini kazanmaya çalışmaları. Rum   büyük bir bölümünde yüzyıllarca hâkimiyet kurmuşlardır.
                köylülerinin çalışma yükünü azaltmaları. Ada’nın Türk nüfus
                oranını artırmaya çalışmaları...” vb. farklı cevaplar verilebilir.  2.   II.   Viyana   Kuşatması   (1683)   Osmanlı   Devleti’nin
                                                              başarısızlığıyla sonuçlanmıştır. Bu kuşatma sonrası Avrupa’da
            3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak; “Asya, Avrupa ve   Osmanlı Devleti’ne karşı “Kutsal İttifak” kurulmuştur. Kutsal
                Afrika kıtalarının birbirine en çok yaklaştığı yerde bulunur.   ittifak  devletlerine  yenilen  Osmanlı  Devleti  güç  kaybetmiştir.
                Doğu Akdeniz’in hâkimiyeti için stratejik bir konumdadır.   1699 Karlofça Antlaşması’yla bu devletlere büyük çapta toprak
                Deniz ticareti yönünden önemli doğal limanlara hem yakın   kaptırmıştır.  Karlofça Antlaşması’ndan  sonra  toprak  kayıpları
                hem de sahiptir. Anadolu coğrafyasının güvenliği açısından   devam  eden  Osmanlı  Devleti,  Avrupa  karşısındaki  siyasi  ve
                kilit noktadadır...” vb. farklı cevaplar verilebilir.  askerî  üstünlüğünü  kaybederek  zaman  içinde  Orta Avrupa  ve
                                                              Balkanlar’dan geri çekilmek zorunda kalmıştır.
             Çalışma No.: 103                              3.   I. Dünya Savaşı’nda yenilenlerin hanedanlıkları sona ererken,
                                                              galip devletlerin hanedanlıkları ve krallıkları varlığını devam
            1.  Öğrencinin; hilafetin devlet başkanığı kurumu olduğu, hali-  ettirmiştir.  Bu  devletler  demokratik  yönetime  geçmiş  olsalar
                fenin ise devlet başkanını ifade ettiği şeklinde cevap vermesi   da yetkilerini kısıtladıkları krallıklarını siyasi yapı içerisinde
                beklenir.                                     muhafaza etmişlerdir.
            2.  Öğrencinin; Hz. Ebu Bekir ile başlayan Dört Halife Döne-
                mi’nde halifelerin ilk Müslümanlardan, Hz. Peygamber’in
                yakın arkadaşlarından biri olma ve istişare yoluyla seçilme   Çalışma No.: 107
                prensipleri dikkate alınmışken Muaviye ile birlikte saltanat
                sistemine geçildiği şeklinde cevap vermesi beklenir. Dola-  1.   Coğrafi  Keşiflerin  insan  gücü  kaynağını  siyasi  ve  adli
                yısıyla hilafet kurumunda meydana gelen değişimle saltanat   suçlular ile maceraperestler oluşturmuştur. Bundan dolayı bu
                sistemine geçildiği cevabı vermesi beklenir.  insanlar  yeni  keşfedilen  yerlerde  medeniyetleri  yok  ederek
                                                              yağmalamışlardır.  Avrupa’daki  devletler  hem  suçlulardan
            3.  Öğrencinin; Hilafet-i ulya’nın gazilik geleneğinde dayandığı   kurtularak toplumsal huzuru ve keşifler sonrası altın ve gümüşü
                ve dolayısıyla yeni hilafet anlayışının temel fikrinin gaza ve   elde ederek ekonomik sömürüyü sağlamışlardır.
                İslam’ın himaye edilmesi şeklinde cevap vermesi beklenir.   2.   Osmanlı Devleti ticari faaliyetlerde yeni vergi düzenlemelerine
                                                              gitmiştir.  Hint  Okyanusu  kıyısı  olan  devletler  ile  ittifak
                                                              yaparak Umman Denizi ve Kızıldeniz’deki siyasi egemenliğini
                                                              artırmaya çalışmıştır. Hint Okyanusu’na seferler düzenleyerek
                                                              Portekizlilerin gücünü kırmaya çalışmıştır.
                                                                                                   259
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99