Page 90 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 90

CEVAP ANAHTARLARI                                                                   TARİH 10
                                                                                              Kavram Öğretimi

              2.  Öğrencinin  bilgi  birikimine  bağlı  olarak;  “Siyasi  ve  askerî
                 alanda yetenekli yöneticiler yetiştirmeyi, devlete ve padişaha   Çalışma No.: 78
                 bağlı bireylere sahip olmayı, merkezî otoriteyi güçlendirme-  1.Yönerge :
                 yi…”   vb. farklı cevaplar verilebilir.   Öğrencilerden cebecilerin yeniçeriler için kılıç ve tüfek gibi
              3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak; “Osmanlı Dvleti’nde   silahlar,  uygun kalitede barut ve çadır imal ettiklerini söylemeleri
                 farklı  vazifeler  üstlenmiştir.  Osmanlı    devlet  yönetimindeö-  beklenir.
                 nemli mevkilerde bulunmuşlar. Osmanlı Devleti’nde siyasi ve   2.Yönerge :
                 askerî alanlarda etkili olmuştur…”  vb. farklı cevaplar veri-
                 lebilir.                                  1. - Savaş malzemelerini cebehane denilen silah depolarında korumak,
                                                             - Savaş zamanı gerekli olduğu kadar cephaneyi deve ve katırlarla
                                                                orduya, donanmaya ve kalelere nakletmek,
             Çalışma No.: 75                                 - Yeniçerilere silahlarını cephede dağıtmak,
             1.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Osmanlı Devleti’nde padi-  - Savaş sonunda silahları toplayarak,  İstanbul’a naklini sağlamak, ih-
                şahı koruyan askerler, Osmanlıların merkez kuvvetleri, padi-  tiyaç duyulanları tamir etmek ve silah depolarında muhafaza
                şahın komutası altında bulunan ve  ulufe, bahşiş gibi değişik   etmek,
                adlar altında hazineden ödenek alan askerlerdir.” şeklinde ce-  - Yeniçerilerin devlet merkezinde bulunurken tüfek taşımaları yasak
                vaplar vermesi beklenir.                     olduğundan  talim zamanında kullanacakları tüfekleri vermek ve  iş-
                                                             leri bitince yine geri almak işlerini yapmışlardır.
             2.  Öğrencinin  bilgi  birikimine  göre;  “Kapıkulu  askerleri;  sa-
                vaş esiri ve kölelerden pençik ve devşirme uygulamaları ile   2.  Ankara’daki Cebeci semtinin adının, cephane ve cephanelik ke-
                seçilirlerdi, ulûfe adıyla maaş alırlardı, piyade ve süvari bir-  limelerinin  Osmanlılardaki cebeciler teriminden gelmesi günü-
                liklerinden  oluşurlardı,  merkezî  otoritenin  güçlü  kalmasını   müzle ilişkilendirilebilir.
                sağlarlardı, ‘kul taifesi’ olarak anılırlardı.” şeklinde cevaplar   3.  Günümüzde  Savunma  Sanayi  cebeci  ocağının  Osmanlı  Döne-
                vermesi beklenir.                             mi’nde üstlendiği görevi çok daha kapsamlı bir şekilde üstlen-
                                                              miştir. Bunun dışında ordumuzun ihtiyaçlarını karşılayan kurum-
             3.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Kapıkulu sistemi, temeli   lara örnek olarak
                Osmanlılar tarafından atılmış bir sistem değildir. Gulâm sis-  - Türk ordusunun silahlarını üreten Makine ve Kimya Endüstrisi
                temi başta olmak üzere eski Türk İslam devletlerindeki uy-  kurumu,
                gulamalar  temel  alınarak  oluşturulmuştur.  Osmanlı  Devleti,   - Füze gibi uzun menzilli silahları üreten Roketsan,
                pençik ve devşirme kanunlarıyla insan ihtiyacını karşılamıştır.   - İnsansız hava araçlarını üreten firmalar,
                Kapıkulları sadece orduda değil sarayda, bahçelerde ve pek   - Ülkemizdeki cephanelikleri bünyesinde bulunduran  Milli Sa-
                çok devlet kademesinde değerlendirmiştir.” şeklinde cevaplar   vunma Bakanlığı gösterilebilir.
                vermesi beklenir.

             Çalışma No.: 76                               Çalışma No.: 79
             1.   Devletlerin uzun süre varlıklarını sürdürüp hâkim oldukları   1. Devrin şartlarına göre çok sağlam surlarla korunan İstanbul şeh-
                bölgelerde yüzyıllarca hüküm sürmelerinin ilk şartı kuvvetli   rinin alınması için döktürülen toplar, surlarda delik açarken eş za-
                bir orduya  sahip olmalarıdır.  Devlete bağlı olan ve  düzenli   manlı olarak da lağımcılar tarafından yer altında açılan tünellerde
                olarak  devletten  maaş  alan  askerlerden  oluşan  ordunun   patlatılan barutlar surların çökmesini sağlanmıştır. Osmanlı askeri
                eğitim ve muharebe kabiliyeti, devlete bağlı olmayan milis   bu sayede şehre girmiş ve fetih gerçekleşmiştir.
                kuvvetlere  göre  daha  yüksektir.  Askerliğin  meslek  olarak   2.  Lağımcıların temel görevi düşman surları ve tahkimatının altına
                benimsendiği,  sürekli  eğitim  yapılarak  her  an  savaşa  hazır   uzanan  tüneller  kazmak,  buralara  mayınlar  yerleştirmek  ve  bu
                olunan  orduda  eğitim  ve  muharebe  kabiliyeti  daha  yüksek   mayınları önceden kararlaştırılan bir zamanda patlatmaktır. Ka-
                olur.                                        lede gedikler açarak, askere geçit hazırlayan bu personel, karşı
             2.  Devletin çeşitli kademelerindeki ihtiyaç, Devşirme sistemiyle   lağımcılık görevini de üstlenirdi.
                giderilmiştir.  Bu  sistemle  toplanan  ve  eğitilen  gayrimüslim   3.  Günümüz ordularında bulunan istihkâm sınıfı, lağımcıların yap-
                çocuklar, kabiliyetlerine göre devletin çeşitli kademelerinde   tığı görevleri üstlenmiştir. İstihkâm sınıfı, birliklerin hareket ka-
                görevlendirilerek devletin asker ihtiyacı giderilmiştir. Devşir-  biliyetini artırmak maksadıyla, karşı mayın harekâtı icra eder,
                me  usulüyle  toplanan  gayrimüslim  çocuklardan  oluşturulan   engelleri etkisiz hâle getirir ve geçit açar, kuru ve sulu açıklıklar-
                Yeniçeri Ocağı gibi düzenli bir ordu sayesinde Osmanlılar ka-  dan geçişi sağlar, muharebe yolları ve izlerinin inşa ve bakımını
                tıldıkları birçok savaşta başarı elde etmişlerdir. Ayrıca Yeni-  yapar, ileri bölge havacılığına istihkâm desteği sağlar. Düşmanın
                çeri Ocağı sayesinde devletin merkezî otoritesi güçlenmiştir.  hareket kabiliyetini engellemek maksadıyla; mayın harekâtı ile
             3.  Günümüz koşulları gereği teçhizat ve donanım açısından or-  engelleme ve esirgeme harekâtı gerçekleştirir.
                duyu  daha  ileri  seviyeye  ulaştırmak  için  mücadele  ederim.
                Gelişmiş askerî teknolojileri araştıracak, irdeleyecek ve bun-
                lardan elde ettiği sonuçlardan hareketle ülkemiz teknolojisine   Çalışma No.: 80
                katkı sağlayacak kabiliyetli bir ekip kurardım. Kurduğum bu   1. Bu kadar geniş yetkilerle donatılmış olan bir saray mensubu, tabi
                Ar-Ge ekibini çok ileri düzeyde bilişim ve teknoloji bilgisine   ki hükümdarın da en yakını olurdu. Padişahın hemen her an yanın-
                sahip kişilerden oluştururdum. Savunma sanayiinde faaliyet   da bulunur, hükümdar denizden, yani saltanat kayığı ile bir yerlere
                gösteren kurum ve kuruluşların sayısını artırırdım.   gideceği zaman dümene bostancıbaşı geçerdi ve bu yakınlık, bos-
                                                             tancıbaşına sarayda padişah dışında sakal bırakma iznine sahip tek
                                                             kişi olma hakkını vermişti.
             Çalışma No.: 77
                                                           2. Devşirme Osmanlının fethettiği topraklarda bulunan Hristiyan ço-
            1.  Kendisi de bir asker olan Yarbay Mustafa Kemal, Bulgar ve   cukların alınarak yetiştirilmesine verilen isimdir. Bu çocuklar Os-
               Avrupalı  devlet  adamlarına  Osmanlı  Devleti’nin  güçlü  bir   manlı himayesine alınarak bürokrat ve asker olarak yetiştirilmektey-
               devlet olduğunu ve bu gücünü o dönemdeki Yeniçeri ordu-  di. Devşirme yoluyla Osmanlı’ya hizmet eden bu çocuklar aldıkları
               sundan aldığını göstererek manevi bir üstünlük sağlamak is-  eğitim  sayesinde  ordu  için  yararlı  birer  asker  olmaktaydı. Ayrıca
               temiştir.                                     eğitimini başarıyla tamamlayandan yüksek bürokratlar çıkmaktaydı.
                                                             Devşirme döneminde Bostancı Ocağı’na Anadolu ve Rumeli’den
             2.  3. Çıkış.                                   toplanan acemiler alınırdı. Devşirmeler Bostancı Ocağı’na alınırken
                                                             Bostancıbaşı da hazır bulunur ve Bostancıbaşının nezareti altında
                                                             acemi oğlanı ayrılırdı.
                                                                                                   255
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95