Page 95 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 95

TARİH 10                                                         CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

         1.   Avrupalı devletler yeni keşfedilen yerlerde yerli medeniyetleri
            yıkarak  sömürge  imparatorlukları  kurmuşlardır.  Yeni  yerleri   Çalışma No.: 112
            sömürerek tahmini 16 milyon ton altın ve gümüşü Avrupa’ya
            taşımışlardır. Sanayi Devrimi’nin arkasında bu ekonomik gelir   1.   Türk tarihinin geneli dikkate alındığında miras yani veraset hak-
            bulunmaktadır.                                kı, “hanedana mensup olması, kan bağı olması, en büyük evlat
                                                          olması,  erkek çocuk olması, bireyin güç ve kuvvet durumu”na
                                                          göre verilmiştir.
          Çalışma No.: 108
                                                        2.   Hanedan üyeleri arasında iktidar kavgaları, devletin siyasi anlam-
         1.  Harem kadınların, Enderun ise erkeklerin sarayda eğitim gör-  da kargaşa yaşaması ve merkezi otoritenin bozularak devletin kısa
             dükleri kurumlardı. Bu kurumlar, Osmanlı Devleti’nin devleti   sürede yıkılması gibi sonuçlar doğurmuştur.
             yönetecek donanıma ve niteliğe sahip kişilerin yetiştirilmesine
             önem verdiğinin bir göstergesidir. Saray yalnızca siyasi yöne-  3.   Öğrencinin metin içerisindeki kavramları birbirleriyle ilişkilendi-
             timin değil, aynı zamanda eğitim ve kültürün de merkezidir.   rilerek kullanması esastır.
             Bu da devletin askerî ve siyasi güçle beraber kültürel bir ayak
             üzerinde yükseldiğini göstermektedir.
                                                        Çalışma No.: 113
         2.  Saraydaki harem kurumu, dönemin şartları çerçevesinde ka-
             dınlara yönetici sınıf içerisine dâhil olabilme imkânı vermiştir.
             Böylece kadınlar, siyasi yaşamda yer alabildikleri gibi sosyal   •  Divan toplantılarına başkan-
                                                                         lık yapar.
             yaşamda da saray kültürü ile birlikte bir model oluşturabilmiş-  •  Her türlü yönetim işini padişah
                                                                         adına onaylayarak resmileştirir.
             lerdir.                                                    •  Padişahın mutlak vekiliydi ve
                                                                         padişahın tuğrasını taşır.
                                                                        •  Padişah yokken orduyu ko-
                                                                         muta eder.
                                                                          İdari-Askerî
                                                                          ...............................
         Çalışma No.: 109
                                                         •  Devlet işlerinde veziria-     •  Vezir rütbesi varsa
                                                                                           divan toplantıları-
                                                         zama yardımcı olurlar.
         1.                          Sosyal              •  Taşra yönetimi ile ilgi-  Veziriazam  na katılır.
             Siyaset  Sağlık  Ticaret  Askerlik  Eğitim  Ekonomi  li alınacak kararlarda   •  Yeniçeri teşkilatının
                                     Hayat               tecrübelerinden fay-              işlerinden ve İstan-
                                                         dalanılır.                        bul’un güvenliğin-
                                                                                           den  sorumludur.
                                                                     ÜYE
                                                          İdari-Askerî
                                                                                           Askerî
                                                         ...............................  Vezirler  Yeniçeri  .........................
                                                                                      Ağası
             X                 X           X
         2.  a) Türkçe                                 •  Bütçenin hazır-  Defterdar  DİVANIHÜMAYUN  •  Bahriye teşkilatının
                                                        lanması, gelir ve
                                                                                             en yetkili ismidir.
            b) devşirilen                               giderlerin he-                Kaptanıderya  •  Donanmanın baş-
                                                        saplanmasından
                                                        sorumludur.                          komutanıdır.
                                                         Mali
            c) idarî / askerî / saray                   .........................           •  Merkezde bulun-
                                                                                             duğu zamanlarda
            ç) İslami bilgiler / askerlik / siyaset                                          divan toplantıları-
                                                                                             na katılır.
                                                                                             Askerî
                                                                                            .........................
                                                                       Kazasker   Nişancı
         Çalışma No.: 110                                      •  Divanda büyük davaları yönetir.   •  Padişah fermanlarına ve divanda alınan
                                                                                kararlara padişahın tuğrasını çeker.
                                                               •  Mahkeme ve medreselerin işle-  •  Tımar ve iltizamların kayıtlarını tutar ve
                                                                yişini düzenler.   bu yerlerin devlet görevlilerine dağıtım
         1.  Devletin ekonomik durumunun gittikçe kötüye gitmesi ile   •  Kadı ve müderris gibi ilmiye sını-  •  Divan bürokrasisinin işleyişinden so-
                                                                                ve denetimini yapar.
                                                                fı mensuplarının atama, tayin ve
            müsadere sistemi giderek yaygınlık kazanmıştır. Böylece   görevlendirmelerini yaparlar.  •  Devletin dış yazışmalarını hazırlar.
                                                                                rumludur.
            sıkıntılı dönemlerde bu sistem ile hazineye gelir sağlanmaya   Din-Hukuk-Eğitim  İdari
            çalışılmıştır.                                      .................................  ..........................................
         2.  Müsadere uygulaması ile devlet adamlarının görevini kötüye
            kullanarak rüşvet ve yolsuzluk gibi yollarla haksız kazançlar   1.   Merkez teşkilatının en önemli kurumu olan Divanıhümayun’da
            elde etmesine engel olunmaya çalışılmıştır.   siyasi, hukuki, askerî, sosyal ve  ekonomik konular tartışılır ve
         3.  Öğrencilerin bilgi birikimi doğrultusunda; “Müsadere uygula-  padişahın  onayına  sunulurdu.  Divanıhümayun  ayrıca  önemli
                                                          davaların  görüşüldüğü  yüksek  mahkeme  özelliğine  sahiptir.
            nacak kişinin önce yargılanması, sonra cezalandırılması gerekir.   Divanıhümayun  günümüzdeki  Danıştay,  Yargıtay,  Anayasa
            Kişinin ceza alması ya da vefat etmesi hâlinde ise malı müsade-  Mahkemesi, Bakanlar Kurulu gibi kurumların görevini yerine
            re edilen kişinin geride kalan ailesinin zor durumda kalmaması   getiren bir kuruldu.
            için mal varlığının bir kısmı onlara bırakılmalıdır.” şeklinde
            yanıtlar vermeleri beklenmektedir.          2.   Yetki ve sorumlulukların paylaşımı devlet işlerinde meşvereti
                                                          ortaya çıkararak farklı birimlerin birbirlerini denetlemesine ola-
                                                          nak sağlamıştır.
         Çalışma No.: 111
          1.   Devletlerin “Ülke, hanedanın ortak malıdır.“ anlayışına tabi bir   Çalışma No.: 114
            yönetime sahip olması bu devletlerin siyasi hayatları boyunca
            birçok saltanat mücadelesine maruz kalmasına sebep olmuştur.   1.   Padişah: 6, Veziriazam:3
            Bu siyasi kargaşa devletin sürekliliğini ve güçlü bir otorite oluş-
            turmasını engellemiş, devletlerin ömrünü kısaltmıştır.  2.   İstanbul’un  fethinden  sonra  veziriazamlar  güvenlik  ve  merkezî
                                                          otoriteyi  güçlü  tutmak  için  genellikle  kul  sisteminden  yetişen
          2.   Monarşiye  dayalı  bir  rejimin  sürekliliği  bakımından  hanedan   devşirmelerden seçilmişti. Çünkü Türk ailelerin Osmanlı hane-
            temel  unsurdur.  Osmanlı  Devleti’nin  kuruluşundan  yıkılışına   danına alternatif olma, kendi aile bireylerini kayırma, hanedanın
            kadar geçen altı asırlık uzun dönemde tahta geçen 36 padişahın   ilerleyişini engelleme veya geciktirmesi ihtimal dâhilindeydi.
            tamamı Osmanlı hanedanına mensuptur. Tebaa, idareci, asker
            ve  ilmiye  sınıfı  hep  birlikte  hareket  ederek  mevcut  padişahı   3.   Veziriazamların seçilmesindeki liyakat ve kabiliyetleri dönemlere
            tahttan indirebilir; hanedanın başka bir üyesini tahta geçirebi-  göre  değişiklik  göstermiştir.  İstanbul’un  fethine  kadar  tamamen
            lirdi. Ancak hanedanın mutlak hâkimiyetini ve iktidarını sorgu-  Türklerden atanan veziriazamların askerî ve idari meslek grupların-
            layamazlardı.                                 dan ve ilmiye sınıfından olmasına özen gösterilmiştir. İstanbul’un
                                                          fethinden sonra genellikle kul sisteminden yetişen devşirmelerden
          260
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100