Page 97 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 97

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 47
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11


              tarzda sohbet eden bu kişiler bir anda kabalaşır, hırpalayıcı tavır ve konuşmalar sergilemeye başlar.
              Müşteriler yerlerini müfettişlere bırakmış gibidir.
              Adamı sıkboğaz edip sorgularlar. Bir şeyleri itiraf ettirmeye çalışırlar. İşin ilginç yanı ise kadının
              dışarı çıkması ve müşterilerin yerlerinden doğrulmalarının ardından, itiraf ediyorum baylar, diyerek
              söze başlayan da adamın kendisidir.
              (…)
              Kadının içeri girmesiyle bu sorgulamanın bitmesi, tıpkı ani bir uyanışla bir kâbusun sona ermesi ya
              da gerçekle hayal arasında gidip gelmeleri çağrıştırır. Müşteriler her alıcı gibi ev hakkında sorular
              sorar. Ancak bu sorular giderek ev değil, evin içinde yaşayanlar ve yaşananlar üzerinde odaklanır.
              Buna karşılık çift de müşterilerin bu eve, daha doğrusu anılarına layık olup olmadığını anlamaya
              çalışır.)
                                                                                 Melih Cevdet Anday, Müfettişler
                                                                           (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


            1.  “Dünya anlaşılamayan ve açıklanamayan büyük bir karmaşa yumağından başka bir şey olmayıp
                insan burada korku ve kaygıları ile yaşamaya zorunlu bırakılmış acınası bir varlık durumundadır.
                Kısacası insan ile dünya uyuşmamaktadır. Uyumsuzluğu sahnede uyumsuzluk oluşturarak yansıt-
                mak absürt tiyatronun yapısal ilkelerinden biridir.”
                Absürt tiyatronun tanımından ve okuduğunuz metinden hareketle absürt tiyatro yazarının toplumda
                uyumsuz biri olup olmadığı ile ilgili görüşlerinizi açıklayınız.







            2.  Aşağıda geleneksel tiyatro ile absürt tiyatronun özellikleri karışık şekilde verilmiştir. Bu özelliklerin
                geleneksel tiyatroya mı absürt tiyatroya mı ait olduğunu belirtiniz.


                         Karagöz, orta oyunu, meddah                    Verilmek istenen mesaj açıkça
                          ve köy seyirlik oyunlarından                    ifade edilmez. Seyircinin
                                 oluşur.                                    yorumuna bırakılır.
                                                                         Güldürü ön plana çıkmakla
                         Bir yazılı metne dayanmaz.
                         Oyunlar doğaçlama oynanır.                     birlikte ders verici bir yönü de
                                                                                vardır.
                        Sözlü edebiyat ürünleri olarak                   Sahne, kostüm ve dekor yok
                               kabul edilir.                               denecek kadar azdır.

                          Serim, düğüm ve çözüm   Olay değil durum tiyatrosu-  Olay değil durum tiyatrosudur.
                          bölümleri dikkate alınmaz.      dur.
                           Kahramanlar mutsuz ve umutsuz kişiler olup bir durumu değiştiremeyecek kadar aciz, pasif
                                                        kişilerdir.
                                Geleneksel Tiyatro                        Absürt Tiyatro

                        ....................................................................  ....................................................................

                        ....................................................................  ....................................................................
                        ....................................................................  ....................................................................

                        ....................................................................  ....................................................................

                        ....................................................................  ....................................................................

                                                                                                    95
            Hazırlayan: Mustafa YEŞİLKAYA
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102