Page 113 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 113
FELSEFE 11 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi
2. Yönerge: Aralarında bir fark olduğunu düşünmüyorum. Her ikisinde de
insanın bir duruma verdiği anlam ve onu değerlendirme biçi-
mi vurgulanıyor.
85 p
D
D
D Y Çalışma No.: 49
35 p
D
60 p 1. Yönerge:
D
D Y D
Y 10 p 1. Comte insan bilimlerinin, doğa bilimlerinin kullandığı yönte-
Y mi kullanması gerektiğini savunurken Dilthey, insan bilimleri-
nin konu olarak doğa bilimlerinden farklı olduğunu, bu neden-
25 p
D le ayrı bir yönteme sahip olması gerektiğini savunmaktadır.
Y D Y
Y 75 p 2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
Y mel cevaplar şöyle olabilir:
D 100 p
Y D Bilim, genelgeçer ve nesnel bilgiye ulaşma çabasındadır. Her
D ne kadar insan ve doğa bilimleri konu olarak farklı olsalar da
Y 50 p bilimsel bilgiye ulaşma yolu tek olmalıdır.
D İnsan bilimleri konu olarak doğa bilimlerinden çok farklıdır.
D 0 p İnsan eylemleri doğa olayları gibi tek bir nedene bağlanarak
Y
D Y açıklanamaz. Bu nedenle insan bilimleri farklı bir yönteme
Y 50 p sahip olmalıdır.
Y
D 75 p 2. Yönerge:
D Y
D
Y 1. Hermeneutik, başta metinlerin anlamları olmak üzere, anlamlı
25 p
Y insan eylemleri ve insanın ürettiği her türlü anlama ilişkin so-
D 90 p runla ilgilenen, bu sorunlara çözüm üretme çabası içinde olan bir
yorumlama yöntemidir.
Y D
D Y
40 p 2. Kutsal mesajların yorumlanması, bir metnin anlamının açığa
D çıkarılması.
D 15 p
Y
Y 3. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
Y
65 p mel cevaplar şöyle olabilir:
İnsan eylemleri belirli bir toplumsal bağlam içerisinde ger-
çekleşir. Bu eylemleri anlamak için eylemlerin ortaya çıktığı
Çalışma No.: 48 koşulları göz önünde bulundurmak gerekir. Bu nedenle yo-
rumlama yapılmadan insan eylemleri anlaşılamaz.
1. Yönerge: İnsan bilinçli bir varlık olduğu için insan davranışları doğa
olayları gibi tek bir nedenle açıklanamaz. Eylemin gerisinde
1. Her iki sözlükte de yorumlamak; anlam vermek, açıklamak, o bilinçli varlığın dünyayı nasıl anlamlandırdığı yatmaktadır.
yorum yapmak anlamlarını içermektedir. Bu nedenle, yorumlama insan eylemlerini anlamanın temel
2. Yorumlamak kavramının felsefedeki terim anlamı bir öğreti aracıdır.
olarak kabul edilmesi, bilimsel bir yöntem olarak görülmesi, İnsan eylemlerini anlamak bilimsel bir yaklaşımı gerektirir.
insanın kendini anlamaya ve açıklamaya yönelik bir çabası ol- Yorumlama bireylerin eylemlerinin anlaşılmasını sağlasa bile
ması ile günlük kullanımından farklılık göstermektedir. genel olarak insan eylemlerinin anlaşılmasında yetersiz kalır.
2. Yönerge:
Çalışma No.: 50
1. Gadamer, dünyayı yorumlama yoluyla anladığımızı savunur.
Dünyayı yorumlama, içinde bulunduğumuz çağ ve toplumun
bize kazandırdığı ön yargı ve inançların etkisi altında gerçekleşir. 1. Eski Çağ’ın ilk dönemlerinde üst sınıfın üyesi olmayan birey-
ler, üretme ve savaşma aracı olarak görülmüştür. Eski Çağ’ın
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte- sonlarında stoacılıkla birlikte bireylerin doğaya uyumlu yaşa-
mel cevaplar şöyle olabilir: malarını öğütleyen ahlaki bir öğreti gelişmiştir. Orta Çağ’da
Dünyayı anlamamızın yorumlamalarımıza bağlı olduğunu dü- birey, kiliseye ya da başka bir otoriteye bağımlı bir varlık
şünüyorum. Çünkü herhangi bir şeye anlam vermek için önce- olarak ele alınıyordu. Rönesans ve Yeni Çağ’da özgür birey
likle onun hakkında bir yorumumuz olmalıdır. kavramı gelişmeye başlar. Modern düşüncede birey, aklı ve
iradesi ile hareket eden, hak ve özgürlüklere sahip bir özne
Ön yargıların ve inançlarımızın bakış açımızı şekillendirdiği olarak görülür.
görüşüne katılıyorum. Çünkü bunlar dünyayı anlamamızı ve
algılamamızı etkiler. Örneğin bir Hintlinin bir ineği algılaması 2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
ile bir Alman’ın ineği algılaması aynı değildir. mel cevaplar şöyle olabilir:
İçinde bulunduğumuz kültürün ve çağın dünyayı nasıl yorum- Her dönemin koşulları farklı olduğu için birey kavramına
ladığımızı belirlediği bence de doğrudur. Çünkü anlam dünya- yüklenen anlamlar da değişmiştir. Birey kavramına yüklenen
mız bunların etkisi ile şekillenir. anlamlar dönemin koşullarından etkilenmiştir.
3. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
mel cevaplar şöyle olabilir: Çalışma No.: 51
Aralarında fark olduğunu düşünüyorum. Günlük yaşamda yo-
rumlamayı belli bir durum, olay ya da metin için anlam verme, 1. Yönerge:
açıklama, değerlendirme gibi anlamlarda kullanıyoruz. Hâl-
buki Gadamer, yorumlamayı insanın anlam dünyasını belirle- 1. Her iki filozof da bireyi toplumsal yaşamın içinde ele alır. Bi-
yen bir kavram olarak daha genel bir bakış açısından ele almış. reyin kendini aşması, toplumsal düzenle bütünleşmesi gerek-
tiğini ifade ederler.
110