Page 113 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 113

FELSEFE 11                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

          2. Yönerge:                                      Aralarında bir fark olduğunu düşünmüyorum. Her ikisinde de
                                                           insanın bir duruma verdiği anlam ve onu değerlendirme biçi-
                                                           mi vurgulanıyor.
                                                 85 p
                                             D
                                        D
                                 D           Y          Çalışma No.: 49
                                                 35 p
                             D
                                                 60 p   1. Yönerge:
                                             D
                        D        Y      D
                                             Y   10 p   1.  Comte insan bilimlerinin, doğa bilimlerinin kullandığı yönte-
                   Y                                       mi kullanması gerektiğini savunurken Dilthey, insan bilimleri-
                                                           nin konu olarak doğa bilimlerinden farklı olduğunu, bu neden-
                                                 25 p
                                             D             le ayrı bir yönteme sahip olması gerektiğini savunmaktadır.
                        Y        D      Y
                                             Y   75 p   2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                             Y                             mel cevaplar şöyle olabilir:
                 D                              100 p
                                 Y           D             Bilim, genelgeçer ve nesnel bilgiye ulaşma çabasındadır. Her
                                        D                  ne kadar insan ve doğa bilimleri konu olarak farklı olsalar da
                                             Y   50 p      bilimsel bilgiye ulaşma yolu tek olmalıdır.
                D                                          İnsan bilimleri konu olarak doğa bilimlerinden çok farklıdır.
                                             D   0 p       İnsan eylemleri doğa olayları gibi tek bir nedene bağlanarak
                                        Y
                                 D           Y             açıklanamaz.  Bu  nedenle  insan  bilimleri  farklı  bir  yönteme
                 Y                               50 p      sahip olmalıdır.
                             Y
                                             D   75 p   2. Yönerge:
                        D        Y
                                        D
                                             Y          1.  Hermeneutik, başta metinlerin anlamları olmak üzere, anlamlı
                                                 25 p
                   Y                                       insan eylemleri ve insanın ürettiği her türlü anlama ilişkin so-
                                             D   90 p      runla ilgilenen, bu sorunlara çözüm üretme çabası içinde olan bir
                                                           yorumlama yöntemidir.
                        Y               D
                                 D           Y
                                                 40 p   2.  Kutsal mesajların yorumlanması, bir metnin anlamının açığa
                             D                             çıkarılması.
                                             D   15 p
                                 Y
                                        Y               3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                                             Y
                                                 65 p      mel cevaplar şöyle olabilir:
                                                           İnsan  eylemleri  belirli  bir  toplumsal  bağlam  içerisinde  ger-
                                                           çekleşir. Bu eylemleri anlamak için eylemlerin ortaya çıktığı
          Çalışma No.: 48                                  koşulları  göz  önünde  bulundurmak  gerekir.  Bu  nedenle  yo-
                                                           rumlama yapılmadan insan eylemleri anlaşılamaz.
          1. Yönerge:                                      İnsan  bilinçli bir  varlık olduğu  için insan  davranışları doğa
                                                           olayları gibi tek bir nedenle açıklanamaz. Eylemin gerisinde
          1.  Her iki sözlükte de yorumlamak; anlam vermek, açıklamak,   o bilinçli varlığın dünyayı nasıl anlamlandırdığı yatmaktadır.
             yorum yapmak anlamlarını içermektedir.        Bu  nedenle,  yorumlama  insan  eylemlerini  anlamanın  temel
          2.  Yorumlamak kavramının felsefedeki terim anlamı bir öğreti   aracıdır.
             olarak kabul edilmesi, bilimsel bir yöntem olarak görülmesi,   İnsan  eylemlerini  anlamak  bilimsel  bir  yaklaşımı  gerektirir.
             insanın kendini anlamaya ve açıklamaya yönelik bir çabası ol-  Yorumlama bireylerin eylemlerinin anlaşılmasını sağlasa bile
             ması ile günlük kullanımından farklılık göstermektedir.  genel olarak insan eylemlerinin anlaşılmasında yetersiz kalır.
          2. Yönerge:
                                                        Çalışma No.: 50
          1.  Gadamer,  dünyayı  yorumlama  yoluyla  anladığımızı  savunur.
             Dünyayı  yorumlama,  içinde  bulunduğumuz  çağ  ve  toplumun
             bize kazandırdığı ön yargı ve inançların etkisi altında gerçekleşir.  1.  Eski Çağ’ın ilk dönemlerinde üst sınıfın üyesi olmayan birey-
                                                           ler, üretme ve savaşma aracı olarak görülmüştür. Eski Çağ’ın
          2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  sonlarında stoacılıkla birlikte bireylerin doğaya uyumlu yaşa-
             mel cevaplar şöyle olabilir:                  malarını öğütleyen ahlaki bir öğreti gelişmiştir. Orta Çağ’da
             Dünyayı anlamamızın yorumlamalarımıza bağlı olduğunu dü-  birey,  kiliseye  ya  da  başka  bir  otoriteye  bağımlı  bir  varlık
             şünüyorum. Çünkü herhangi bir şeye anlam vermek için önce-  olarak ele alınıyordu. Rönesans ve Yeni Çağ’da özgür birey
             likle onun hakkında bir yorumumuz olmalıdır.  kavramı gelişmeye başlar. Modern düşüncede birey, aklı ve
                                                           iradesi ile hareket eden, hak ve özgürlüklere sahip bir özne
             Ön yargıların ve inançlarımızın bakış açımızı şekillendirdiği   olarak görülür.
             görüşüne katılıyorum. Çünkü bunlar dünyayı anlamamızı ve
             algılamamızı etkiler. Örneğin bir Hintlinin bir ineği algılaması   2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
             ile bir Alman’ın ineği algılaması aynı değildir.  mel cevaplar şöyle olabilir:
             İçinde bulunduğumuz kültürün ve çağın dünyayı nasıl yorum-  Her  dönemin  koşulları  farklı  olduğu  için  birey  kavramına
             ladığımızı belirlediği bence de doğrudur. Çünkü anlam dünya-  yüklenen anlamlar da değişmiştir. Birey kavramına yüklenen
             mız bunların etkisi ile şekillenir.           anlamlar dönemin koşullarından etkilenmiştir.
          3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
             mel cevaplar şöyle olabilir:               Çalışma No.: 51
             Aralarında fark olduğunu düşünüyorum. Günlük yaşamda yo-
             rumlamayı belli bir durum, olay ya da metin için anlam verme,   1. Yönerge:
             açıklama, değerlendirme gibi anlamlarda kullanıyoruz. Hâl-
             buki Gadamer, yorumlamayı insanın anlam dünyasını belirle-  1.  Her iki filozof da bireyi toplumsal yaşamın içinde ele alır. Bi-
             yen bir kavram olarak daha genel bir bakış açısından ele almış.  reyin kendini aşması, toplumsal düzenle bütünleşmesi gerek-
                                                           tiğini ifade ederler.
          110
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118