Page 109 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 109

FELSEFE 11                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                        3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                      DISTOPYANIN ÖZELLIKLERI              mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
              • Propaganda eğitimin yerini alır ve toplumu kontrol et-  Gelenek ve kültürün davranış kalıpları Turan amcanın oturma-
               mek için kullanılmaktadır.                  sını, Mahir’in de yer vermesini gerektirir. Kendini iyi ve güçlü
                                                           hisseden Turan amca Mahir’in yorgun olduğunu gözlemledi.
              • Bilgi, bağımsız düşünce ve özgürlükler kısıtlanmak-  Durumu akılsal değerlendiren Turan amca Mahirin oturması
               tadır.
                                                           gerektiği sonucuna ulaştı.
              • Vatandaşlar  sürekli  gözetim  altında  olduklarından
               korku içindedirler.
                                                        Çalışma No.: 38
              • Dostluk, sevgi, yardımlaşma vb. insani duygular ya-
               saklanmıştır;  insanlar  arasında  güvensizlik  ve  düş-
               manlık hüküm sürmektedir.                1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                                                           mel cevaplar şöyle olabilir:
              • Bilim  ve  teknoloji,  insanları  tek  tipleştirmek  ve  ege-
               menlik altına almak için kullanılır.
                                                               Aydınlanmanın        Aydınlanmanın
          3. Yönerge:                                          Olumlu Yanları      Olumsuz Yanları
             Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
             mel cevaplardan biri şöyle olabilir:           Aklı sorun çözücü   Aklın dışında başka bir
             Bu tartışmanın sonucunda öğrenciler iki farklı sonuca ulaşabi-  kılavuz kılmaları.   yol düşünülmemesi.
             lirler. Bir grup öğrenci gelecekte küresel ısınma, çevre tahri-  Akla dayalı bir   İnanç ve geleneklerin
             batı, nüfusun artması, salgın hastalıkların ortaya çıkması gibi   kültür oluşturulmaya   eleştirilmesi.
             yaşanan  olumsuzluklardan  dolayı  distopik  bir  toplum  hâline   çalışılması.
             gelineceği  sonucuna  ulaşabilir.  Diğer  bir  grup  ise  gelecekte   Evrensel bir kültür
             bilim ve teknolojinin insanlığın bu sorunlarını çözebileceği ve   Evrensel bir kültür   oluşturulması idealinden
             bunun sonucunda daha ideal bir toplumun ortaya çıkacağını   oluşturma ülküsünün   inanç ve geleneklerin
             savunabilir.                                   olması.             dışlanması.

          Çalışma No.: 36
                                                        2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                                                           mel cevaplar şöyle olabilir:
             Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
             mel cevaplar şöyle olabilir:
             Bu  etkinlikte  öğrenciler,  beş  gruba  ayrılarak  araştırdıkları   Inanç ve
             ütopya türü ile ilgili bir ütopya yazacaklardır. Araştırdıkları   Geleneklere   Akla Dayalı   Uzlaşı
             ütopya türüne göre öğrencilerden beklenenler şu şekildedir:
                                                               Dayalı      Düşünme       Noktaları
             Ekolojik ütopyayı inceleyen öğrencilerin; çevre bilinci geliş-  Düşünme
             miş,  doğaya  saygılı  ve  doğayla  uyumlu  insanlardan  oluşan
             eşitlikçi, çağdaş toplum tasarımına dayalı bir ütopya oluştur-
             maları beklenmektedir.                         Olay ve olgu-  Olay ve olgula-  İnancın ve
             Ekonomik ütopyayı inceleyen öğrencilerin; paranın olmadı-  ların açıkla-  rın açıklaması   geleneklerin
             ğı, üretilen malların herkese eşit olarak dağıtıldığı, insanların   ması inanç ve   akla, deney ve   akılsal biçimde
             topluma  yaralı  ve  severek  yaptıkları  işlerde  çalıştığı,  kalan   geleneklere   gözleme dayalı   değerlendiril-
             zamanlarında da felsefe, sanat, bilim vb. ile ilgilenerek kendi-  dayalı olarak   olarak yapılır.   mesi, kişilerin
             lerini geliştirdikleri bir ütopya oluşturmaları beklenmektedir.  gerçekleşir. İn-  Akla dayalı sor-  kendi inanç ve
             Politik ütopyayı ele alan öğrencilerin eşitlikçi, barışçıl, insan   san, davranış-  gulama verilen   geleneklerini
             hak ve özgürlüklerini güvence altına alan mükemmel bir yö-  larında inanca   bilgilerin eleş-  özgürce seçip
             netim üzerine kurulu bir ütopya oluşturmaları beklenmektedir.  ve gelenek-  tirilmesini, yeni   yaşayabilmesi,
             Feminist  ütopyayı  inceleyen  öğrencilerin  kadının,  yaşamın   lere bağlıdır.   bilimsel bilgilere  olay ve olguların
             her alanında yer aldığı ve eşit haklara sahip olduğu bir toplum   Bu nedenle   ulaşılmasını,   açıklanma-
             modeli oluşturmaları beklenmektedir.           kendini ve ev-  sorunların akılcı  sında bilimsel
             Bilimsel ve teknolojik ütopyayı araştıran öğrencilerin bilim ve   reni sorgulama   biçimde çözül-  çalışmaların
             tekniğin ilerlemesi sonucunda insanlığın sorunlarının büyük   yerine verilen   mesini sağla-  belirleyici ola-
             ölçüde çözümlendiği, insanın yaşam koşullarının çok iyi oldu-  açıklamaları   yarak gelişme   bilmesi, akılsal
             ğu ideal bir toplum oluşturmaları beklenmektedir.  kabul etmeye   ve ilerlemeyi   sorgulamanın
                                                            yatkındır. Dola-  beraberinde   gelenek hâline
                                                            yısıyla bilimsel   getirir.  getirilmesi uzla-
          Çalışma No.: 37
                                                            gelişme ve                 şı noktalarıdır.
                                                            ilerleme hızı
          1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  düşüktür.
             mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
             Aydınlanma insanın gelenek, inanç ve kültürün dışında aklını
             cesurca kullanması, hayatına bir anlam ve düzen oluşturması
             sürecidir.
          2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
             mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
             “Yüreklice düşün!” ifadesi Kant açısından insanın bir yetişkin
             olma niteliğini kazanarak aklını kullanma yoluyla yaşamının
             sorumluluğunu eline almasıdır. Bu ifade, insanın aklını başka-
             sının kılavuzluğu ve yardımı olmaksızın cesurca kullanması-
             nın önemine dikkat çeker.
          106
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114