Page 109 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 109
FELSEFE 11 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi
3. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
DISTOPYANIN ÖZELLIKLERI mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
• Propaganda eğitimin yerini alır ve toplumu kontrol et- Gelenek ve kültürün davranış kalıpları Turan amcanın oturma-
mek için kullanılmaktadır. sını, Mahir’in de yer vermesini gerektirir. Kendini iyi ve güçlü
hisseden Turan amca Mahir’in yorgun olduğunu gözlemledi.
• Bilgi, bağımsız düşünce ve özgürlükler kısıtlanmak- Durumu akılsal değerlendiren Turan amca Mahirin oturması
tadır.
gerektiği sonucuna ulaştı.
• Vatandaşlar sürekli gözetim altında olduklarından
korku içindedirler.
Çalışma No.: 38
• Dostluk, sevgi, yardımlaşma vb. insani duygular ya-
saklanmıştır; insanlar arasında güvensizlik ve düş-
manlık hüküm sürmektedir. 1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
mel cevaplar şöyle olabilir:
• Bilim ve teknoloji, insanları tek tipleştirmek ve ege-
menlik altına almak için kullanılır.
Aydınlanmanın Aydınlanmanın
3. Yönerge: Olumlu Yanları Olumsuz Yanları
Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
mel cevaplardan biri şöyle olabilir: Aklı sorun çözücü Aklın dışında başka bir
Bu tartışmanın sonucunda öğrenciler iki farklı sonuca ulaşabi- kılavuz kılmaları. yol düşünülmemesi.
lirler. Bir grup öğrenci gelecekte küresel ısınma, çevre tahri- Akla dayalı bir İnanç ve geleneklerin
batı, nüfusun artması, salgın hastalıkların ortaya çıkması gibi kültür oluşturulmaya eleştirilmesi.
yaşanan olumsuzluklardan dolayı distopik bir toplum hâline çalışılması.
gelineceği sonucuna ulaşabilir. Diğer bir grup ise gelecekte Evrensel bir kültür
bilim ve teknolojinin insanlığın bu sorunlarını çözebileceği ve Evrensel bir kültür oluşturulması idealinden
bunun sonucunda daha ideal bir toplumun ortaya çıkacağını oluşturma ülküsünün inanç ve geleneklerin
savunabilir. olması. dışlanması.
Çalışma No.: 36
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
mel cevaplar şöyle olabilir:
Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
mel cevaplar şöyle olabilir:
Bu etkinlikte öğrenciler, beş gruba ayrılarak araştırdıkları Inanç ve
ütopya türü ile ilgili bir ütopya yazacaklardır. Araştırdıkları Geleneklere Akla Dayalı Uzlaşı
ütopya türüne göre öğrencilerden beklenenler şu şekildedir:
Dayalı Düşünme Noktaları
Ekolojik ütopyayı inceleyen öğrencilerin; çevre bilinci geliş- Düşünme
miş, doğaya saygılı ve doğayla uyumlu insanlardan oluşan
eşitlikçi, çağdaş toplum tasarımına dayalı bir ütopya oluştur-
maları beklenmektedir. Olay ve olgu- Olay ve olgula- İnancın ve
Ekonomik ütopyayı inceleyen öğrencilerin; paranın olmadı- ların açıkla- rın açıklaması geleneklerin
ğı, üretilen malların herkese eşit olarak dağıtıldığı, insanların ması inanç ve akla, deney ve akılsal biçimde
topluma yaralı ve severek yaptıkları işlerde çalıştığı, kalan geleneklere gözleme dayalı değerlendiril-
zamanlarında da felsefe, sanat, bilim vb. ile ilgilenerek kendi- dayalı olarak olarak yapılır. mesi, kişilerin
lerini geliştirdikleri bir ütopya oluşturmaları beklenmektedir. gerçekleşir. İn- Akla dayalı sor- kendi inanç ve
Politik ütopyayı ele alan öğrencilerin eşitlikçi, barışçıl, insan san, davranış- gulama verilen geleneklerini
hak ve özgürlüklerini güvence altına alan mükemmel bir yö- larında inanca bilgilerin eleş- özgürce seçip
netim üzerine kurulu bir ütopya oluşturmaları beklenmektedir. ve gelenek- tirilmesini, yeni yaşayabilmesi,
Feminist ütopyayı inceleyen öğrencilerin kadının, yaşamın lere bağlıdır. bilimsel bilgilere olay ve olguların
her alanında yer aldığı ve eşit haklara sahip olduğu bir toplum Bu nedenle ulaşılmasını, açıklanma-
modeli oluşturmaları beklenmektedir. kendini ve ev- sorunların akılcı sında bilimsel
Bilimsel ve teknolojik ütopyayı araştıran öğrencilerin bilim ve reni sorgulama biçimde çözül- çalışmaların
tekniğin ilerlemesi sonucunda insanlığın sorunlarının büyük yerine verilen mesini sağla- belirleyici ola-
ölçüde çözümlendiği, insanın yaşam koşullarının çok iyi oldu- açıklamaları yarak gelişme bilmesi, akılsal
ğu ideal bir toplum oluşturmaları beklenmektedir. kabul etmeye ve ilerlemeyi sorgulamanın
yatkındır. Dola- beraberinde gelenek hâline
yısıyla bilimsel getirir. getirilmesi uzla-
Çalışma No.: 37
gelişme ve şı noktalarıdır.
ilerleme hızı
1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte- düşüktür.
mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
Aydınlanma insanın gelenek, inanç ve kültürün dışında aklını
cesurca kullanması, hayatına bir anlam ve düzen oluşturması
sürecidir.
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
“Yüreklice düşün!” ifadesi Kant açısından insanın bir yetişkin
olma niteliğini kazanarak aklını kullanma yoluyla yaşamının
sorumluluğunu eline almasıdır. Bu ifade, insanın aklını başka-
sının kılavuzluğu ve yardımı olmaksızın cesurca kullanması-
nın önemine dikkat çeker.
106