Page 112 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 112

CEVAP ANAHTARLARI                                                                 FELSEFE 11
                                                                                              Kavram Öğretimi

            2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                mel cevaplardan biri şöyle olabilir:          mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
                Husserl, fenomeni nesnenin bilinç ile kavranan öz nitelikleri-  İnsanın akıl sahibi, düşünebilen bir varlık oluşu diğer canlılar-
                ne ilişkin bir kavram olarak kullanır, öznenin yönelimi sonu-  dan farkını ortaya koyar. Akıl sayesinde neyin iyi neyin kötü
                cunda özün betimlenmesi olarak görür. Platon’a göre duyular-  olduğunu anlarız. Akıl sahibi insan yeni karşılaştığı durumları
                la kavranan evren yanıltıcıdır. Gerçeğin bilgisi aklın ideaları   tüm  boyutlarıyla  değerlendirir,  varsayımlarda  bulunur,  bazı
                kavraması ile bulunabilir. Kant, numeni kavrayamayacağımızı   sonuçlara ulaşır, düşüncelerini açıklar ve savunur. Bu nedenle
                ancak fenomenleri bilebileceğimizi iddia eder. Husserl ise fe-  anlama, gündelik hayatımızın her alanında önemlidir.
                nomenlerin gerçeğin bilgisini taşıdığını savunmaktadır.
                                                           2. Yönerge:
            3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                mel cevaplar şöyle olabilir:               1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                Oldukları gibi algılanırlar çünkü duyular bilginin temel kay-  mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
                nağıdır. Her varlık bizim onu algıladığımız biçimdedir.  Dilthey, anlamayı tarihin ve tin bilimlerinin konusunu kavra-
                Oldukları gibi algılanmazlar çünkü varlıklar fenomen olarak   mak için bir yöntem çeşidi olarak belirlemektedir. Bu neden-
                algılanır. Onların gerçekte ne olduklarını kavramak için aklı-  le anlama, kişinin kendi öznel sınırlarından çıkıp incelediği
                mızı kullanmamız gerekir.                     konuyu  içinde  yer  aldığı  koşullar  çerçevesinde  değerlendi-
                Fenomenleri kavrayabilmek için hem aklımızı hem de duyula-  rebilmesini  içerir.  Heidegger'a  göre  ise  anlama  yalnızca  tin
                                                              bilimlerini değil varlık alanını kuşatan bir çaba olarak görül-
                rımızı kullanmamız gerekir.                   mektedir. Anlama, yorum yapabilmenin ön koşuludur. Gün-
                Fenomenler  onların  özlerini  kavramak  üzere  fenomenolojik   delik hayatımızda ise anlama; olayları, olguları ya da kişileri
                yaklaşımın kullanılması ile anlaşılabilirler.  kendi kültürel belirlenimlerimiz altında kavramak biçiminde
                                                              kullanılmaktadır.
             Çalışma No.: 45
                                                           2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muh-
                                                              temel  cevaplar  şöyle  olabilir:  Felsefe  Yunanca  philosophia
            1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  sözcüklerinde  türemiştir.  Kelime  anlamı  “bilgelik  sevgisi”
                mel cevaplardan biri şöyle olabilir:          veya “hikmet” arayışına karşılık gelmektedir. Felsefe evren,
                Baybars  sandalyenin  öz  niteliklerinin  ne  olduğunu  sorgula-  bilgi, varlık, değer, ahlak, sanat ve siyaset gibi konular üzerin-
                                                              de anlama faaliyeti sürdürmektedir. Yani felsefenin amacının
                maya başlamış, ardından Husserl’in “ayraç içine alma” yönte-  “anlama” olduğunu söyleyebiliriz.
                minin basamaklarını zihninde sırasıyla uygulayarak fenomen
                fikrine ulaşmıştır.                           Aynı zamanda felsefede anlama Heidegger ve Dilthey’da ol-
                Fenomen, nesnelerin öz niteliklerini de içeren zihinsel kav-  duğu gibi özel bir yöntem olarak kullanılmaktadır.
                rayışlardır.  Sandalyenin  tarihinden  gelen  üretim  süreci  gibi
                unsurlar,  sandalyenin  var  olması  ya  da  olmaması  sorunsalı,
                sandalyenin renk ve şekil gibi özellikleri ayraca alındığında   Çalışma No.: 47
                geride kalan özdür.
                                                           1. Yönerge:
            2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                mel cevaplardan biri şöyle olabilir: Husserl “Bilinç her zaman   1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                bir  şeyin  bilincidir.”  sözüyle  deneyimleyen  bilinç  ile  dene-  mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
                yimlenen içerik arasındaki ilişkiyi ortaya koymuştur. Bilincin
                nesne ile kurduğu düşünsel yaşantıyı ifade etmiştir.  Bilme isteğiyle odaklandığımız varlığın kavranmasına “anla-
                                                              ma” denir. Anlama, zihinsel ögelerin işlevlerini yerine getir-
                                                              mesine bağlı olarak ortaya çıkar. Akıl sahibi varlık, anlama
            3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  ve bilme yetisine sahip bir canlıdır.  Anlama, olaylar arasında
                mel cevaplardan biri şöyle olabilir: Baybars, Husserl’in “ayraç   bağlantı kurmamızı ve etkili iletişim kurma, karmaşık durum-
                içine alma” yöntemini uygulayarak sandalyenin öz bilgisine   larla başa çıkma, eleştirel ve yaratıcı düşünme gibi bir çok ko-
                ulaşmış ve çekeceği reklam filmini bu basamaklara göre kur-  nuda avantaj sağlar. Zihin anlamanın açığa çıkmasını sağlayan
                gulamıştır. Bu nedenle Baybars’ın fenomen kavramını doğru   en büyük unsurdur.
                kavradığı ifade edilebilir.
                                                           2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muh-
                                                              temel cevaplardan biri şöyle olabilir: Gündelik hayatımızda
             Çalışma No.: 46
                                                              anlamayı daha çok bilişsel ögelere bağlı zihinsel bir kavrama
                                                              yeteneği olarak kullanmaktayız.  Metinde belirtilen filozoflar
            1. Yönerge:                                       ise bu anlamın ötesine geçmektedir. Schleiermacher anlamayı
                                                              bir yöntem olarak kabul ederek metin incelemelerinin önemini
            1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  vurgulamıştır. Dilthey anlamada tarihselliğe dikkat çekmekte-
                                                              dir. Ona göre yalnızca akıl ile anlama gerçekleşmez, anlama-
                mel cevaplar şöyle olabilir:                  nın oluşması için kişinin kendi sınırlarını aşarak geçmişle bağ
                                                              kurması gereklidir. Gadamer’a göre ise dil anlamayı sağlayan
                                                              evrensel bir araçtır. Varlığı kavramak için dil incelenmelidir.
                 KAVRAM               TANIM
                Anlama     Sevmeyi öğrenmenin ilk unsurudur.
                           Kavradıklarımızı yeni ögelerle geliştir-
                Anlama
                           mektir.
                Anlama     Sağlıklı iletişimin alt yapısıdır.
                Anlama     Duygudaşlık yapmanın koşuludur.



                                                                                                   109
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117