Page 112 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 112
CEVAP ANAHTARLARI FELSEFE 11
Kavram Öğretimi
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte- 2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
mel cevaplardan biri şöyle olabilir: mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
Husserl, fenomeni nesnenin bilinç ile kavranan öz nitelikleri- İnsanın akıl sahibi, düşünebilen bir varlık oluşu diğer canlılar-
ne ilişkin bir kavram olarak kullanır, öznenin yönelimi sonu- dan farkını ortaya koyar. Akıl sayesinde neyin iyi neyin kötü
cunda özün betimlenmesi olarak görür. Platon’a göre duyular- olduğunu anlarız. Akıl sahibi insan yeni karşılaştığı durumları
la kavranan evren yanıltıcıdır. Gerçeğin bilgisi aklın ideaları tüm boyutlarıyla değerlendirir, varsayımlarda bulunur, bazı
kavraması ile bulunabilir. Kant, numeni kavrayamayacağımızı sonuçlara ulaşır, düşüncelerini açıklar ve savunur. Bu nedenle
ancak fenomenleri bilebileceğimizi iddia eder. Husserl ise fe- anlama, gündelik hayatımızın her alanında önemlidir.
nomenlerin gerçeğin bilgisini taşıdığını savunmaktadır.
2. Yönerge:
3. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
mel cevaplar şöyle olabilir: 1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
Oldukları gibi algılanırlar çünkü duyular bilginin temel kay- mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
nağıdır. Her varlık bizim onu algıladığımız biçimdedir. Dilthey, anlamayı tarihin ve tin bilimlerinin konusunu kavra-
Oldukları gibi algılanmazlar çünkü varlıklar fenomen olarak mak için bir yöntem çeşidi olarak belirlemektedir. Bu neden-
algılanır. Onların gerçekte ne olduklarını kavramak için aklı- le anlama, kişinin kendi öznel sınırlarından çıkıp incelediği
mızı kullanmamız gerekir. konuyu içinde yer aldığı koşullar çerçevesinde değerlendi-
Fenomenleri kavrayabilmek için hem aklımızı hem de duyula- rebilmesini içerir. Heidegger'a göre ise anlama yalnızca tin
bilimlerini değil varlık alanını kuşatan bir çaba olarak görül-
rımızı kullanmamız gerekir. mektedir. Anlama, yorum yapabilmenin ön koşuludur. Gün-
Fenomenler onların özlerini kavramak üzere fenomenolojik delik hayatımızda ise anlama; olayları, olguları ya da kişileri
yaklaşımın kullanılması ile anlaşılabilirler. kendi kültürel belirlenimlerimiz altında kavramak biçiminde
kullanılmaktadır.
Çalışma No.: 45
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muh-
temel cevaplar şöyle olabilir: Felsefe Yunanca philosophia
1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte- sözcüklerinde türemiştir. Kelime anlamı “bilgelik sevgisi”
mel cevaplardan biri şöyle olabilir: veya “hikmet” arayışına karşılık gelmektedir. Felsefe evren,
Baybars sandalyenin öz niteliklerinin ne olduğunu sorgula- bilgi, varlık, değer, ahlak, sanat ve siyaset gibi konular üzerin-
de anlama faaliyeti sürdürmektedir. Yani felsefenin amacının
maya başlamış, ardından Husserl’in “ayraç içine alma” yönte- “anlama” olduğunu söyleyebiliriz.
minin basamaklarını zihninde sırasıyla uygulayarak fenomen
fikrine ulaşmıştır. Aynı zamanda felsefede anlama Heidegger ve Dilthey’da ol-
Fenomen, nesnelerin öz niteliklerini de içeren zihinsel kav- duğu gibi özel bir yöntem olarak kullanılmaktadır.
rayışlardır. Sandalyenin tarihinden gelen üretim süreci gibi
unsurlar, sandalyenin var olması ya da olmaması sorunsalı,
sandalyenin renk ve şekil gibi özellikleri ayraca alındığında Çalışma No.: 47
geride kalan özdür.
1. Yönerge:
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
mel cevaplardan biri şöyle olabilir: Husserl “Bilinç her zaman 1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
bir şeyin bilincidir.” sözüyle deneyimleyen bilinç ile dene- mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
yimlenen içerik arasındaki ilişkiyi ortaya koymuştur. Bilincin
nesne ile kurduğu düşünsel yaşantıyı ifade etmiştir. Bilme isteğiyle odaklandığımız varlığın kavranmasına “anla-
ma” denir. Anlama, zihinsel ögelerin işlevlerini yerine getir-
mesine bağlı olarak ortaya çıkar. Akıl sahibi varlık, anlama
3. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte- ve bilme yetisine sahip bir canlıdır. Anlama, olaylar arasında
mel cevaplardan biri şöyle olabilir: Baybars, Husserl’in “ayraç bağlantı kurmamızı ve etkili iletişim kurma, karmaşık durum-
içine alma” yöntemini uygulayarak sandalyenin öz bilgisine larla başa çıkma, eleştirel ve yaratıcı düşünme gibi bir çok ko-
ulaşmış ve çekeceği reklam filmini bu basamaklara göre kur- nuda avantaj sağlar. Zihin anlamanın açığa çıkmasını sağlayan
gulamıştır. Bu nedenle Baybars’ın fenomen kavramını doğru en büyük unsurdur.
kavradığı ifade edilebilir.
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muh-
temel cevaplardan biri şöyle olabilir: Gündelik hayatımızda
Çalışma No.: 46
anlamayı daha çok bilişsel ögelere bağlı zihinsel bir kavrama
yeteneği olarak kullanmaktayız. Metinde belirtilen filozoflar
1. Yönerge: ise bu anlamın ötesine geçmektedir. Schleiermacher anlamayı
bir yöntem olarak kabul ederek metin incelemelerinin önemini
1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte- vurgulamıştır. Dilthey anlamada tarihselliğe dikkat çekmekte-
dir. Ona göre yalnızca akıl ile anlama gerçekleşmez, anlama-
mel cevaplar şöyle olabilir: nın oluşması için kişinin kendi sınırlarını aşarak geçmişle bağ
kurması gereklidir. Gadamer’a göre ise dil anlamayı sağlayan
evrensel bir araçtır. Varlığı kavramak için dil incelenmelidir.
KAVRAM TANIM
Anlama Sevmeyi öğrenmenin ilk unsurudur.
Kavradıklarımızı yeni ögelerle geliştir-
Anlama
mektir.
Anlama Sağlıklı iletişimin alt yapısıdır.
Anlama Duygudaşlık yapmanın koşuludur.
109