Page 107 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 107

FELSEFE 11                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

          2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  2. Yönerge:
             mel cevaplardan biri şöyle olabilir.
             -  Bilimsel sonuçlar, uygulamalarından bağımsızdır.
             -  Bilim insanları bilimsel sonuçları ortaya koyarlar ancak bi-  “Bu  kesindir.”
              limin hangi uygulama alanlarında    kullanılacağının kararı-  diyebileceğim hiçbir   Her şeyden şüphe
              nı bilim insanları dışındaki kişiler de belirleyebilirler.  şey yoktur.  etmeliyim.
             -  Bilim,  iyi  ya  da  kötü  değildir.  Bilime  kullanım  amacına          Şüphe edemeye-
              göre iyi ya da kötü değerler yüklenebilir.                                 ceğim tek şey her
                                                                                        şeyden şüphe ediyor
                                                                                          oluşumdur.
          Çalışma No.: 30                                 Düşünüyorum     Şüphe ediyor
                                                          öyleyse varım.  olduğuma göre
          1.  Öğrencilerin izledikleri videodan yola çıkarak              düşünüyorum.
             “Kartezyen”  kavramının  Descartes’ın  isminin  Latincedeki
             anlamından geldiğini, Descartes ve onun düşüncelerini takip
             eden  filozofların  felsefi  görüşlerine  “Kartezyen  felsefe”  adı
             verildiğini,  Kartezyen  felsefe  yerine  “Kartezyenizm”  ya  da   Çalışma No.: 32
             “Dekartçılık”  gibi  kavramların  da  kullanıldığını  yazmaları
             beklenir.  Ayrıca  öğrenciler  Kartezyen  felsefenin  temelinde   1. Yönerge:
             Descartes’ın yöntem arayışının olduğunu ve bu yönteme “me-  1.  Hukuk bilimi; düzgüsel, kuramsal ve adil yönü olan bir bi-
             todik  şüphe”  adı  verildiğini,  Descartes’ın  varlık  anlayışının   lim dalıdır. Toplumsal düzeni sağlayan, ortak huzur ve barışı
             “Kartezyen düalizm (ikicilik)” olarak bilindiğini yazmalıdır.  gerçekleştirmek için oluşturulmuş çeşitli kurallar bütünüdür.
                                                           Belli bir yer, zamanda somutlaşan tikel hukuku konu edinir.
          2.  Descartes, bilime ve felsefeye yeni bir bilgi anlayışı kazan-  Hukuk felsefesi ise hukuku bir bütün olarak ele alır ve ev-
             dırmak istemiş; sağlam temellere dayanan, tüm alanlarla iliş-  rensel olanı keşfetmeye çalışır. Tikel hukuku ele almaz, aynı
             kili olan ve apaçık doğruları ortaya koyan bilgilere ulaşmayı   zamanda hukuk bilimi gibi düzgüsel değildir. İdeal olanı be-
             amaçlamıştır. Bunun için metodik şüphe yöntemini kullanmış-  lirlemeye çalışır. Hukukun içerdiği adalet, hak, özgürlük kav-
             tır. Descartes’a göre bu yöntem, aklı yanlış bilgilerden arındı-  ramlarının kaynağını sorgular.
             rarak her şeyden şüphe duymayı, apaçık bilinmeyen bilgiler-
             den şüphe ettikten sonra şüphe edilmeyen sağlam bir bilgiye   2.
             ulaşmayı sağlar.                               Sivil toplum ne anlama gelmektedir?  √
                                                            Gerçeklik nedir?
          3.  Öğrencilerin Kartezyen felsefenin ele aldığı yöntem arayışı,
             apaçık bilgiye ulaşma, Tanrı’nın varlığının kanıtlanması, zihin   Bilimin sınırları nelerdir?
             beden düalizmi, bilim ve dinin uzlaştırılması (Kartezyen uzla-  Özgürlük nedir?
             şım) gibi problemlerden üçünü yazmaları beklenir.                                 √
                                                            Meşruiyetin kaynağı nedir?         √
                                                            Evrende bir düzen var mıdır?
          Çalışma No.: 31
                                                            İyi nedir? Kötü nedir?             √
          1. Yönerge:                                       Adaletin kaynağı nedir?            √
          1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  Devletin varlık nedeni nedir?  √
             mel cevaplar şöyle olabilir:                   Varlığın amacı nedir?
             Duyular  kusursuz  olmayıp  bizi  hatalara  sürükleyebilir.  Ör-  Doğru bilgi mümkün müdür?
             neğin  uzaktan  yuvarlak  şeklinde  görülen  bir  cismin  yanına
             yaklaştığımızda kare olduğunu fark ederiz. Işık yansımalarına   Hukuk kurallarına uymak niçin gereklidir?  √
             göre bir nesneyi olduğu renkten farklı bir renkte görebiliriz.
             Kartopu  oynadıktan  sonra  elimize  döktüğümüz  soğuk  suyu   En iyi yönetim biçimi nedir?  √
             ılık olarak algılarız. Bu örnekler duyu organlarımızın bizi bazı   Birey ile devletin ilişkisi nasıl olmalıdır?  √
             durumlarda aldattığını gösterdiğine göre doğruluğundan emin
             olduğumuz bazı konularda da böyle bir yanılgıya düşebiliriz.   Doğru bilgi mümkün müdür?
             Bu nedenle Descartes’ın da ifade ettiği gibi duyulara fazla gü-  Mutluluk nedir?
             venmemeliyiz.
             Bazı öğrenciler ise karşıt bir görüş ortaya koyarak her türlü   3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
             bilginin kaynağının duyular olduğunu ve duyularla deneyim-  cevaplardan biri şöyle olabilir:
             lenmeyen hiçbir şey hakkında yorum yapılıp görüş oluşturu-  Rönesans yeniden doğuşu ifade etmektedir.  Bir zamanlar var
             lamayacağını savunabilir. Elle tutulup gözle görülen bir şeyin   olduğuna inanılan özgür düşünce ortamının yeniden yaratıl-
             varlığından ve o şeyle ilgili bilginin doğruluğundan şüphe et-  masıdır. Özgür düşünceye verilen önemin artması ve din birli-
             menin anlamsız olduğu şeklinde yorumlar yapabilir.  ğinin yerini milliyetçiliğin almasıyla birlikte "ulus devlet" fik-
                                                           ri önem kazanmaya başlamıştır. Ulus devlet anlayışının önem
          2.  Descartes apaçık ve en doğru bilgilere ulaşmayı amaçlar. Bu-  kazanması filozofları yönetim şekli, doğal hukuk, meşruiyet
             nun için aklında en küçük bir şüphe oluşturan bilgiyi inkâr   ve egemenlik gibi konularda düşünceler üretmeye sevk etmiş
             eder. Bilgilerini gözden geçirir ve bunların doğruluğundan ke-  bu da hukuk felsefesinin gelişmesini desteklemiştir.
             sinlikle emin olup olmadığını sorgular. Bu yönteme Kartezyen
             şüphe adı verilir.                         2. Yönerge:
                                                           Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
          3.  Kartezyen felsefe zihin-beden ikilemini aydınlatmakta, zihin   cevaplardan biri şöyle olabilir: Yeryüzünde hiçbir siyasi top-
             gibi fiziksel olmayan bir şeyin beden gibi fiziksel bir şeyi nasıl   luluğun  olmaması  “doğa  durumunu”  ifade  eder.  Toplumsal
             etkilediğini açıklamakta yetersiz kalmıştır.  hayatta  karışıklık,  şiddet  ve  kaos  durumunun  olduğu  doğa
                                                           durumundan kurtulmak için insanlar bir araya gelir ve siya-
                                                           si toplulukları oluşturur. Toplumsal düzeni sağlamanın yolu
          104
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112