Page 107 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 107
FELSEFE 11 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte- 2. Yönerge:
mel cevaplardan biri şöyle olabilir.
- Bilimsel sonuçlar, uygulamalarından bağımsızdır.
- Bilim insanları bilimsel sonuçları ortaya koyarlar ancak bi- “Bu kesindir.”
limin hangi uygulama alanlarında kullanılacağının kararı- diyebileceğim hiçbir Her şeyden şüphe
nı bilim insanları dışındaki kişiler de belirleyebilirler. şey yoktur. etmeliyim.
- Bilim, iyi ya da kötü değildir. Bilime kullanım amacına Şüphe edemeye-
göre iyi ya da kötü değerler yüklenebilir. ceğim tek şey her
şeyden şüphe ediyor
oluşumdur.
Çalışma No.: 30 Düşünüyorum Şüphe ediyor
öyleyse varım. olduğuma göre
1. Öğrencilerin izledikleri videodan yola çıkarak düşünüyorum.
“Kartezyen” kavramının Descartes’ın isminin Latincedeki
anlamından geldiğini, Descartes ve onun düşüncelerini takip
eden filozofların felsefi görüşlerine “Kartezyen felsefe” adı
verildiğini, Kartezyen felsefe yerine “Kartezyenizm” ya da Çalışma No.: 32
“Dekartçılık” gibi kavramların da kullanıldığını yazmaları
beklenir. Ayrıca öğrenciler Kartezyen felsefenin temelinde 1. Yönerge:
Descartes’ın yöntem arayışının olduğunu ve bu yönteme “me- 1. Hukuk bilimi; düzgüsel, kuramsal ve adil yönü olan bir bi-
todik şüphe” adı verildiğini, Descartes’ın varlık anlayışının lim dalıdır. Toplumsal düzeni sağlayan, ortak huzur ve barışı
“Kartezyen düalizm (ikicilik)” olarak bilindiğini yazmalıdır. gerçekleştirmek için oluşturulmuş çeşitli kurallar bütünüdür.
Belli bir yer, zamanda somutlaşan tikel hukuku konu edinir.
2. Descartes, bilime ve felsefeye yeni bir bilgi anlayışı kazan- Hukuk felsefesi ise hukuku bir bütün olarak ele alır ve ev-
dırmak istemiş; sağlam temellere dayanan, tüm alanlarla iliş- rensel olanı keşfetmeye çalışır. Tikel hukuku ele almaz, aynı
kili olan ve apaçık doğruları ortaya koyan bilgilere ulaşmayı zamanda hukuk bilimi gibi düzgüsel değildir. İdeal olanı be-
amaçlamıştır. Bunun için metodik şüphe yöntemini kullanmış- lirlemeye çalışır. Hukukun içerdiği adalet, hak, özgürlük kav-
tır. Descartes’a göre bu yöntem, aklı yanlış bilgilerden arındı- ramlarının kaynağını sorgular.
rarak her şeyden şüphe duymayı, apaçık bilinmeyen bilgiler-
den şüphe ettikten sonra şüphe edilmeyen sağlam bir bilgiye 2.
ulaşmayı sağlar. Sivil toplum ne anlama gelmektedir? √
Gerçeklik nedir?
3. Öğrencilerin Kartezyen felsefenin ele aldığı yöntem arayışı,
apaçık bilgiye ulaşma, Tanrı’nın varlığının kanıtlanması, zihin Bilimin sınırları nelerdir?
beden düalizmi, bilim ve dinin uzlaştırılması (Kartezyen uzla- Özgürlük nedir?
şım) gibi problemlerden üçünü yazmaları beklenir. √
Meşruiyetin kaynağı nedir? √
Evrende bir düzen var mıdır?
Çalışma No.: 31
İyi nedir? Kötü nedir? √
1. Yönerge: Adaletin kaynağı nedir? √
1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte- Devletin varlık nedeni nedir? √
mel cevaplar şöyle olabilir: Varlığın amacı nedir?
Duyular kusursuz olmayıp bizi hatalara sürükleyebilir. Ör- Doğru bilgi mümkün müdür?
neğin uzaktan yuvarlak şeklinde görülen bir cismin yanına
yaklaştığımızda kare olduğunu fark ederiz. Işık yansımalarına Hukuk kurallarına uymak niçin gereklidir? √
göre bir nesneyi olduğu renkten farklı bir renkte görebiliriz.
Kartopu oynadıktan sonra elimize döktüğümüz soğuk suyu En iyi yönetim biçimi nedir? √
ılık olarak algılarız. Bu örnekler duyu organlarımızın bizi bazı Birey ile devletin ilişkisi nasıl olmalıdır? √
durumlarda aldattığını gösterdiğine göre doğruluğundan emin
olduğumuz bazı konularda da böyle bir yanılgıya düşebiliriz. Doğru bilgi mümkün müdür?
Bu nedenle Descartes’ın da ifade ettiği gibi duyulara fazla gü- Mutluluk nedir?
venmemeliyiz.
Bazı öğrenciler ise karşıt bir görüş ortaya koyarak her türlü 3. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
bilginin kaynağının duyular olduğunu ve duyularla deneyim- cevaplardan biri şöyle olabilir:
lenmeyen hiçbir şey hakkında yorum yapılıp görüş oluşturu- Rönesans yeniden doğuşu ifade etmektedir. Bir zamanlar var
lamayacağını savunabilir. Elle tutulup gözle görülen bir şeyin olduğuna inanılan özgür düşünce ortamının yeniden yaratıl-
varlığından ve o şeyle ilgili bilginin doğruluğundan şüphe et- masıdır. Özgür düşünceye verilen önemin artması ve din birli-
menin anlamsız olduğu şeklinde yorumlar yapabilir. ğinin yerini milliyetçiliğin almasıyla birlikte "ulus devlet" fik-
ri önem kazanmaya başlamıştır. Ulus devlet anlayışının önem
2. Descartes apaçık ve en doğru bilgilere ulaşmayı amaçlar. Bu- kazanması filozofları yönetim şekli, doğal hukuk, meşruiyet
nun için aklında en küçük bir şüphe oluşturan bilgiyi inkâr ve egemenlik gibi konularda düşünceler üretmeye sevk etmiş
eder. Bilgilerini gözden geçirir ve bunların doğruluğundan ke- bu da hukuk felsefesinin gelişmesini desteklemiştir.
sinlikle emin olup olmadığını sorgular. Bu yönteme Kartezyen
şüphe adı verilir. 2. Yönerge:
Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Olası
3. Kartezyen felsefe zihin-beden ikilemini aydınlatmakta, zihin cevaplardan biri şöyle olabilir: Yeryüzünde hiçbir siyasi top-
gibi fiziksel olmayan bir şeyin beden gibi fiziksel bir şeyi nasıl luluğun olmaması “doğa durumunu” ifade eder. Toplumsal
etkilediğini açıklamakta yetersiz kalmıştır. hayatta karışıklık, şiddet ve kaos durumunun olduğu doğa
durumundan kurtulmak için insanlar bir araya gelir ve siya-
si toplulukları oluşturur. Toplumsal düzeni sağlamanın yolu
104