Page 103 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 103

FELSEFE 11                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

             biçimlendirir.  Kategoriler  zihnin  deneyden  kaynaklanmayan   insana  “dijital  akıl”  olanağını  sağlayacaktır.  Bu  değişim  ile
             kavramları,  apriori  formlarıdır.  Nesneler  insan  zihninin  im-  bilgi, bilim, varlık, ahlak, siyaset, hukuk, sanat vb. konular-
             kânlarına,  yapısı  ve  formlarına  göre  belirlenir.  Bu  nedenle   daki düşünce yapıları yeniden ele alınacak, yeni fikirlerin ve
             akıl, varlıkları olduğu gibi değil kendi algılama yapısına ve   akımların ortaya çıkması sağlanacaktır.
             imkânına göre bilebilir.                      Gelişen  bilim  ve  teknolojiyle  21.  yüzyıl  toplumlarının,  dü-
             Hegel’i  Kendi  Tanımlamasına  Uygun  Bulan  Öğrenci:  Ras-  şünme  yetisini  bilgisayar  ve  yapay  zekâ  uzantılı  araçlara
             yonalizmin önemli düşünürlerinden olan Hegel’e göre insan,   bıraktığını söyleyebiliriz. Bunun bir sonucu olarak 21. yüz-
             varlık hakkında duyularını kullanmadan yalnızca akıl yoluyla   yıl toplumlarının düşünme yetisini bilgisayar ve yapay zekâ
             gerçek ve kesin bilgiye ulaşabilir. Çünkü varlık akıl ürünü ve   uzantılı  araçlara  bıraktığını  ifade  edebiliriz.  Bundan  dolayı
             aklın yaratımıdır. Ona göre aklın yasaları ile varlığın yasala-  düşünmenin eyleminin elitlerin eline geçtiği ve bu alanda çok
             rı bir ve aynıdır. Akla uygun olan gerçektir, gerçek olan akla   daha sınırlı bir çevreye doğru gidileceği söylenebilir. Maki-
             uygundur.                                     neleri yapanlar insanlar olsa da makineler, bir insan zihninin
                                                           yapabileceğinden çok daha fazlasını insandan çok daha kısa
          3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muh-  sürede yapabilmektedir. Makine, robot ve programlamaların
             temel  cevaplardan  biri  şöyle  olabilir:  Akıl  kavramı  farklı   etkili düşünme ve akıl yürütme becerisini kazanmaları gele-
             felsefe dönemlerinde farklı biçimlerde ele alınmıştır. İlk Çağ   cekte bu faaliyetlerin insanın elinden alınacağını gösterir. Bu,
             felsefe döneminde akıl doğayı ve evreni anlama, algılama bi-  aklın ürettiği bilim ve teknolojiye insan düşüncesinin yenile-
             çimiyle kendini gösterirken Orta Çağ’da Tanrı’yı anlama ve   ceği anlamına gelir. İçinde yaşadığımız dönemde bile insanın
             Tanrı’nın buyruklarını mantık temelinde açıklamak amacıyla   yapabileceği pek çok işi makine ve robotlardan bekliyoruz.
             kullanılmıştır. Rönesans’la birlikte akıl Orta Çağ’ın Skolas-  İnsan gelecekte, kendi aklını ve değerini yeniden sorgulaya-
             tik Dönem’den kurtulma çabasıyla, bilimsel bilginin gelişim   cak, kendini yaşadığı yüzyılın gereklerine göre yeniden ko-
             sürecinde insanı temel alan bir yaklaşımla bireyselleşmiştir.   numlayacaktır.
             Akıl,  modern  dönemde  bilimsel  bilgiyi  şekillendirmiş  son-
             rasında ise bu bilgiye dayanan toplumsal bir düzen kurmayı
             hedeflemiştir.                             Çalışma No.: 20
                                                        1. Yönerge:
          Çalışma No.: 19
                                                        1.  Tanrı’nın varlığının kanıtlanması, ruhun ölümsüzlüğü, kötü-
          1.                                               lük problemi, inanç ve akıl arasındaki ilişki, tümeller.
                  DÖNEMLER            AMAÇLAR           2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                                                           mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
              MÖ VI. Yüzyıl – MS II.   Doğayı ve evreni
              Yüzyıl Felsefesi (İlk Çağ)  kavrama          Tanrı’nın varlığı teleolojik argüman kullanılarak ispatlanabi-
                                                           lir.  Evrendeki  düzen  ampirik  olarak  gözlenebilir.  Bu  düzen
              II. Yüzyıl – XV. Yüzyıl   Tanrı’nın emir ve buy-  aynı zamanda belirli bir amaca ulaşacak şekilde işlemektedir.
              Felsefesi (Orta Çağ)  ruklarını açıklama     Tüm varlıklar amaçlarına bir plana uygun olarak ulaşır ve iş-
                                                           levlerini evrendeki genel düzene katkı yapacak şekilde ger-
              XV. Yüzyıl – XVII. Yüzyıl   Bilim, sanat, keşif ve   çekleştirir. Bu plan ve dolayısıyla evrendeki düzen de insan
              Felsefesi (Rönesans)  icatlar
                                                           üstü bir aklın, bilgisi mutlak olan bir varlığın eseri olmalıdır.
              XVIII. Yüzyıl – XIX. Yüz-  Aklı “ben” temelli   Bu varlık Tanrı’dır.
              yıl Felsefesi (Yeni Çağ)  açıklama
                                                        2. Yönerge:
                                  Eleştirel akıl dönemi,
              XIX. Yüzyıl Felsefesi
                                  toplumsal çözüm yolları
              (Aydınlanma Felsefesi)
                                  arayışı
                                                                            Hristiyan
                                  Bilim ve akıl önderliğin-                 Felsefesi  Doğuşunu sağlayan  temel faaliyetlerdir.
              XX. Yüzyıl Felsefesi
                                  de sorumluluk alma
          2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  Temellendirme
             mel cevaplardan biri şöyle olabilir: İlk Çağdan bu yana insan,
             sürekli  bir  merak  içinde  doğayı,  toplumu,  insanı  anlamaya   Savunma
             ve açıklamaya çalışmıştır. Ancak aynı zamanda insan, içinde
             yaşadığı sosyal, ekonomik ve kültürel çevrenin etkisi altında
             bir varlıktır. Bu da bir yandan bilgi birikimini artırmış diğer   ... Dönem'den oluşur.
             yandan da aklın, içinde yaşanılan dönemin koşullarına uygun
             açıklamalar üretmek  üzere  kullanılmasını beraberinde  getir-  Patristik  Skolastik
             miştir. Dolayısıyla her dönemde yeni sorular oluşturulmuş ve   Dönem    Dönem
             bu sorulara dönemin paradigması doğrultusunda açıklamalar      ... özellikleridir.  ... özellikleridir.
             getirilmiştir.
          3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muh-
             temel  cevaplar  şöyle  olabilir:  Yeni  teknolojiler  ve  yapay   Dini akılla açıklama  Okullaşma
             zekâ insanlık gelişiminin doğal ve kaçınılmaz bir gerçeğidir.
                                                                                         Anlamaya
                                                                 Felsefe, teoloji ve
             Teknolojik ve bilimsel gelişmeler hayatımızın her bölümünü   dinin doğruları bir bütündür.  çalışan iman
             etkilemektedir.  İletişim  ve  bilgisayar  bilimlerindeki  ilerle-
             meler kişisel hayatımızın yanı sıra işin yapısını, işimizi nasıl
             yapacağımızın biçimini ve hızını da değiştirmiştir. Bilgisayar   Çalışma No.: 21
             ve internetin yaygın kullanımı, bilgiye ulaşma imkânının ko-
             laylaşması pek çok alanda insanlığın ilerlemesini sağlamıştır.
             Gelişmiş toplumlar endüstri 4.0 ile büyük bir üretim gücünü   1. Yönerge:
             elde etmiştir. Tüm bu değişim akla yüklenen anlamların fark-  1.  Kötü olduğunu bilerek armut çaldığı için kendini suçlamaktadır.
             lılaşmasına neden olacaktır.
             Yapay zekâ uygulamalarının devreye girmesi ile insan, aklının   2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
             uzun sürede yapabildiği pek çok hesaplamayı kısa sürede yap-  mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
             ma olanağına erişecektir. Bu nedenle 21. yüzyıl ve gelecek,     Evet, haklıdır çünkü kötü olduğunu bildiği halde çalmıştır.
          100
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108