Page 98 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 98

CEVAP ANAHTARLARI                                                                 FELSEFE 11
                                                                                              Kavram Öğretimi


                                   Olabilir: Toprak dünyada-  Filozof: THALES
                                   ki tüm varlıkları üzerinde
                                   taşıyan ve bitkilerin var
                                   olmasını sağlayan bir     Arkhe      Ek Güçler  Güç Aracı  Dönem
                                   maddedir. Toprağın olma-
                                   ması gezendeki her şeyin   Su
                                   yok olması anlamına                            Su Topu   MÖ.
                                   gelebilir.                                               624-546
                                   Empedokles, hava su ve    100 S.
             Toprak   ü       ü    ateşle birlikte toprağı da
                                   arkhe olarak saymaktadır.
                                   Olamaz: Toprak varlıkları   Filozof: ANAXİMENES
                                   meydana getiren bir mad-
                                   de değil onların varlıklarını
                                   sürdürebilmesini kolaylaş-  Arkhe    Ek Güçler  Güç Aracı  Dönem
                                   tıran bir maddedir. Tüm
                                   varlıklar suda yaşamlarını
                                   sürdürebilir.             Hava
                                                                                  Hava      MÖ.
                                                                                  Balonu    585-525
                                                             100 S.
                                   Olabilir: Atomun arkhe
                                   olduğunu savunan filozof
                                   Demokritos’tur (Demok-  2.  Yukarıdaki örnek filozoflar için ek bilgiler;
                                   ritos). O; şekil, ağırlık vb.
                                   bakımlardan birbirinden    Thales: Su her maddede bulunur: 10 sinaps (Argüman gücü)
                                   farklı olan, parçalanama-  Varlıklar değişse de su değişmeden kalır: 10 sinaps (Argüman
                                   yacak kadar küçük mad-     gücü)
                                   delerin varlıkları meydana   Anaximenes: Hava yoğunlaşınca su ortaya çıkar: 10 sinaps
             Atom     ü       ü    getirdiğini düşünmüştür.   (Argüman gücü)
                                   Olamaz: Dönem düşünül-
                                   düğünde atomu gözlem-   3.  A grubunun Thales’i, B Grubunun ise Anaximenes’i ileri sür-
                                   lemek mümkün değildir.     düklerini  düşünelim. A  grubu  suyun  her  maddede  bulundu-
                                   Bir cismi parçaladığımızda   ğunu ve varlıklar değişse de suyun değişmeden kaldığını, su
                                   gözlemleyebildiğimiz       buharlaştığında da havanın oluştuğu savunabilir. B Grubu ise
                                   son zerresi yine de o      havanın yalnızca oksijen ve hidrojenden değil diğer gazlardan
                                   maddenin niteliğine sahip   da oluştuğunu, hava yoğunlaştığında ise onun suda bulunma-
                                   olacaktır.                 ya devam ettiğini iddia edebilir. Böylece suyun havayı değil
                                                              havanın suyu oluşturduğunu savunabilir. Bu tartışmanın galibi
                                                              öğretmen ve öğrencilerin oyları ile belirlenir. Yapılan oylama-
                                   Zaman; başlangıcı ve       da B grubunun kazandığını varsayalım. Bu durumda B grubu
                                   sonu olmayan, her şeyin    30 “tutarlı savunma” sinapsı kazanır.
             Örnek                 onun içinde meydana
             cevap    ü            geldiği ve yok olduğu      A Grubu Tutarlı Savunma Sinapsı: x
             Zaman                 bir süreç ifadesidir. Bu   B Grubu Tutarlı Savunma Sinapsı: 30
                                   nedenle arkhe olarak
                                   kabul edilebilir.       3. Yönerge:

                                                              Kazananı belirlemek için önce dönem kullanma sinapsları he-
            3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  saplanır.
                mel cevaplar şöyle olabilir:
                Arkhe, tüm varlıkları meydana getirme gücüne sahip, değişi-  Dönem kullanma sinapsı hesaplaması:
                min arkasında değişmeden kalan ana maddedir.  [Thales’in doğum tarihi (624) - Anaximenes’in doğum tarihi
                Varlıkların oluşumunu sağlayan başlangıç noktası, ilk nedendir.  (585)]/10= 3,9
                                                              Küsurlu sayılar büyük olana yuvarlanır: 3,9 = 4 olarak değer-
                                                              lendirilir.
             Çalışma No.: 4
                                                              Dönem kullanma hakkını A grubu elde etmiş ve Thales’i seç-
                                                              mişti. Bu durumda Anaximenes’ten 4 sinaps düşülecektir.
            1. Yönerge:
                                                              Sonuç Hesaplama:
                Metinden ve oyun kuralları tablosundan hareketle öğrencilerin
                oyunu kavramaları beklenmektedir.                         Ark-  Tu-         Dö-
                                                                          he   tarlı   Argü-  nem
            2. Yönerge:                                                                          So-
                                                               Filozoflar                                                      Si-  Sa-  man   Kul-  nuç
                Oyun, gruplara ayrılan oyuncuların gösterecekleri performan-  nap-  vun-  Gücü  lan-
                sa göre olasılıklı sonuçlara sahiptir. Olası bir oyun şu şekilde   sı  ma   ma
                yapılanmış olabilir:
                                                              Thales      100   x    10+10  ü    120
            1.  Öğrenciler A ve B grupları olarak ikiye ayrılsın. A grubu 5
                filozof kartı, B grubu ise 4 filozof kartı doldursun. Bu durum-  Anaximenes  100  30  10  -4  136
                da A grubu “dönem kullanma” hakkına sahip olur. Güç aracı
                metinde verildiği gibi arkhesi su olan Thales için “su topu”,
                hava olan Anaximenes için “hava balonu” olabilir. Bu konuda   Hesaplama sonunda kazanan Anaximenes yani B grubu ola-
                öğrencilerin yaratıcılıkları devreye girecektir.  caktır.
                                                                                                    95
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103