Page 98 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 98
CEVAP ANAHTARLARI FELSEFE 11
Kavram Öğretimi
Olabilir: Toprak dünyada- Filozof: THALES
ki tüm varlıkları üzerinde
taşıyan ve bitkilerin var
olmasını sağlayan bir Arkhe Ek Güçler Güç Aracı Dönem
maddedir. Toprağın olma-
ması gezendeki her şeyin Su
yok olması anlamına Su Topu MÖ.
gelebilir. 624-546
Empedokles, hava su ve 100 S.
Toprak ü ü ateşle birlikte toprağı da
arkhe olarak saymaktadır.
Olamaz: Toprak varlıkları Filozof: ANAXİMENES
meydana getiren bir mad-
de değil onların varlıklarını
sürdürebilmesini kolaylaş- Arkhe Ek Güçler Güç Aracı Dönem
tıran bir maddedir. Tüm
varlıklar suda yaşamlarını
sürdürebilir. Hava
Hava MÖ.
Balonu 585-525
100 S.
Olabilir: Atomun arkhe
olduğunu savunan filozof
Demokritos’tur (Demok- 2. Yukarıdaki örnek filozoflar için ek bilgiler;
ritos). O; şekil, ağırlık vb.
bakımlardan birbirinden Thales: Su her maddede bulunur: 10 sinaps (Argüman gücü)
farklı olan, parçalanama- Varlıklar değişse de su değişmeden kalır: 10 sinaps (Argüman
yacak kadar küçük mad- gücü)
delerin varlıkları meydana Anaximenes: Hava yoğunlaşınca su ortaya çıkar: 10 sinaps
Atom ü ü getirdiğini düşünmüştür. (Argüman gücü)
Olamaz: Dönem düşünül-
düğünde atomu gözlem- 3. A grubunun Thales’i, B Grubunun ise Anaximenes’i ileri sür-
lemek mümkün değildir. düklerini düşünelim. A grubu suyun her maddede bulundu-
Bir cismi parçaladığımızda ğunu ve varlıklar değişse de suyun değişmeden kaldığını, su
gözlemleyebildiğimiz buharlaştığında da havanın oluştuğu savunabilir. B Grubu ise
son zerresi yine de o havanın yalnızca oksijen ve hidrojenden değil diğer gazlardan
maddenin niteliğine sahip da oluştuğunu, hava yoğunlaştığında ise onun suda bulunma-
olacaktır. ya devam ettiğini iddia edebilir. Böylece suyun havayı değil
havanın suyu oluşturduğunu savunabilir. Bu tartışmanın galibi
öğretmen ve öğrencilerin oyları ile belirlenir. Yapılan oylama-
Zaman; başlangıcı ve da B grubunun kazandığını varsayalım. Bu durumda B grubu
sonu olmayan, her şeyin 30 “tutarlı savunma” sinapsı kazanır.
Örnek onun içinde meydana
cevap ü geldiği ve yok olduğu A Grubu Tutarlı Savunma Sinapsı: x
Zaman bir süreç ifadesidir. Bu B Grubu Tutarlı Savunma Sinapsı: 30
nedenle arkhe olarak
kabul edilebilir. 3. Yönerge:
Kazananı belirlemek için önce dönem kullanma sinapsları he-
3. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte- saplanır.
mel cevaplar şöyle olabilir:
Arkhe, tüm varlıkları meydana getirme gücüne sahip, değişi- Dönem kullanma sinapsı hesaplaması:
min arkasında değişmeden kalan ana maddedir. [Thales’in doğum tarihi (624) - Anaximenes’in doğum tarihi
Varlıkların oluşumunu sağlayan başlangıç noktası, ilk nedendir. (585)]/10= 3,9
Küsurlu sayılar büyük olana yuvarlanır: 3,9 = 4 olarak değer-
lendirilir.
Çalışma No.: 4
Dönem kullanma hakkını A grubu elde etmiş ve Thales’i seç-
mişti. Bu durumda Anaximenes’ten 4 sinaps düşülecektir.
1. Yönerge:
Sonuç Hesaplama:
Metinden ve oyun kuralları tablosundan hareketle öğrencilerin
oyunu kavramaları beklenmektedir. Ark- Tu- Dö-
he tarlı Argü- nem
2. Yönerge: So-
Filozoflar Si- Sa- man Kul- nuç
Oyun, gruplara ayrılan oyuncuların gösterecekleri performan- nap- vun- Gücü lan-
sa göre olasılıklı sonuçlara sahiptir. Olası bir oyun şu şekilde sı ma ma
yapılanmış olabilir:
Thales 100 x 10+10 ü 120
1. Öğrenciler A ve B grupları olarak ikiye ayrılsın. A grubu 5
filozof kartı, B grubu ise 4 filozof kartı doldursun. Bu durum- Anaximenes 100 30 10 -4 136
da A grubu “dönem kullanma” hakkına sahip olur. Güç aracı
metinde verildiği gibi arkhesi su olan Thales için “su topu”,
hava olan Anaximenes için “hava balonu” olabilir. Bu konuda Hesaplama sonunda kazanan Anaximenes yani B grubu ola-
öğrencilerin yaratıcılıkları devreye girecektir. caktır.
95