Page 101 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 101

FELSEFE 11                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

             olansa hiçbir yerde yoktur. Ne kendisinde ne başka bir şeyde
             ne de hiçbir yerde olmadığına göre bir şey yoktur. “Bir şey   Çalışma No.: 13
             olsaydı da bilemezdik.” çünkü var olanın bilgisi olsaydı var
             olan düşünülmüş olan olurdu, var olmayan da düşünülemezdi   1. Yönerge:
             bile. O zaman da yanılma olmazdı. “Bilseydik de başkalarına   1.  Somut varlıklar ideaların bir gölgesi, kopyasıdır. Asıl varlık
             aktaramazdık.” çünkü bildirme sözlerle olur. Söz ise var olan-  olan idealardan pay aldıkları ölçüde o varlık olurlar.
             dan başka bir şeydir. Bir başkasına bir renk tasavvurunu nasıl
             bildirebiliriz? Öte yandan biz birbirimizle dil aracılığıyla ileti-  2.  Bu soruda öğrenciler kendilerine özgü argümanlar kullanarak
             şim kurarız. Dil ise var olan şeylerle, duyusal şeylerle aynı de-  olumlu ve istenen şeylerin ideaları olabileceğini kavramaları
             ğildir. O halde biz birbirimize var olan şeyleri değil, sadece dili   istenmektedir. Kötü ve istenmeyen durumların iyi ve istenen
             iletiriz. Çünkü kulak renkleri işitmez, sesleri işitir. Birbirinden   durumların idealarından yeterince pay alınmamasından kay-
             başka olan iki kişide tasarım nasıl aynı olabilir? Oynadığımız   naklandığı sonucuna ulaşmaları beklenir.
             oyunda işittiğimiz şeyleri bir başkasına farklı bir şekilde ilete-  3.  İyi ideası nesnelere gerçekliğini, akla da bilme gücünü verme-
             bileceğimizi gördük. Bizim anlatmak istediklerimizi karşımız-  si bakımından diğer idealardan ayrılır.
             daki kişinin doğru algıladığından nasıl emin olabiliriz?
                                                        2. Yönerge:
          Çalışma No.: 11
                                                                     IFADELER            D     Y
          1. Yönerge:
                                                            İdealar insan zihni tarafından üretil-
          1.  Nesneleri duyu organlarının aktarımıyla biliyorsak duyu or-                ü
             ganlarının  farklı  koşullarda  farklı  duyumlar  ürettiği  tespiti,   mez veya icat edilmez ancak zihin
             bilginin de göreli olduğunun açık temelidir. Yani herhangi bir   tarafından keşfedilebilir.
             şey bize farklı başkasına farklı görünebilir.  Duyularla varlıkların gerçekliğini
                                                            algılamak mümkündür.               ü
          2. Yönerge:
                                                            Duyusal dünyadaki şeyler ideaların
          1.  Sofist anlayışa göre tek bir doğru yoktur. Bu nedenle soruya   birer yansısı, kopyasıdırlar.  ü
             farklı cevaplar verilebilir.
                                                            İyi ideası sayesinde akılsal kavram-
             Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-                 ü
             mel cevaplar şöyle olabilir:                   lar, gerçekler bilinebilir.
             Bazı öğrenciler, sınavın önemli olduğunu ve sınava girilmesi   Güzellik ideası görülebilen, var olan,   ü
             gerektiğini savunurken bazıları da dostluğun daha önemli ol-  kişiden kişiye değişen bir güzelliktir.
             duğunu ve arkadaşıyla görüşmesinin daha doğru bir davranış   İdealar duyular dünyasında, duyusal
             olacağını savunabilir.                                                            ü
                                                            varlıkların içinde bulunur.
          3. Yönerge:
                                                            Duyusal varlıkların dışında değerlerin   ü
          1.  Sofist anlayışa göre genelgeçer bir bilgiden söz edilemez. Bil-  de ideaları vardır.
             gi, bilen özneye göre değişir; bundan ötürü bilgide görecelik   Bir insan idealardan pay aldığı ölçü-
             bulunur. Dolayısıyla Sofistler önceki filozofların benimsediği   de iyi, güzel, adil, cesur vb.dir.  ü
             görünenlerin arkasında olduğu varsayılan bir hakikat fikrine
             kuşkuyla bakar.
                                                        3. Yönerge:
          2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
             mel cevaplar şöyle olabilir:               1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
             Duyu bilgisi görecelidir, bu nedenle kişiden kişiye hatta aynı   mel cevaplar şöyle olabilir:
             kişide farklı durumlara göre değişebilir ve insan her şeyin öl-  Bu örnekte verilen kalıp idea, kurabiyeler ise somut varlık-
             çüsüdür.                                      lardır. Çünkü kalıp idea gibi değişmez; bir, mükemmel vb.dir.
             Duyu verilerinden elde edilen bilgi esastır, kişiden kişiye de-  Kurabiyeler ise somut varlıklar gibi zamanla değişir, yok olur
             ğişmez ve bilgi genelgeçer bir yapıya sahiptir.  gider, çok sayıdadır, kalıp kadar mükemmel değildir ve şeklini
                                                           kalıptan alır.
          Çalışma No.: 12                               2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                                                           mel cevaplar şöyle olabilir:
          1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  -  Her varlığın gerçekliğidir.
             mel cevaplar şöyle olabilir:
             Mükemmel olan, eleştirilemeyen, en doğru, en iyi olan vb.  -  Değişmeyen, maddi olmayan, ezelî-ebedî, bir ve mükem-
                                                             mel varlıktır.
          2.  Bu soruda öğrenci ideanın ideal olanı yani mükemmel olanı   -  İdealar dünyasında bulunan ve bu dünyadaki her şeyin ger-
             temsil ettiği sonucuna ulaşması amaçlanmaktadır.  çek olanıdır.
          3.                                            Çalışma No.: 14
                  Duyusal     Varlık      İdeal
                   Varlık                 Varlık        1. Yönerge:
                                                        1.
                   Değişir              Değişmez            1. Örnek     2. Örnek     3. Örnek
                                                            Kimseyi      Her türlü dedi-  İnsan ilişkile-
             Meydana gelir-yok olur.  Ezeli-ebedidir.       incitmez ve hor   kodudan uzak   rinde karşılık
             Maddidir.             Soyuttur.                görmez.      durmaya çalışır.  beklemez.
             Çoktur.               Birdir.
             Duyularla algılanır.  Akılla kavranır.         4. Örnek     5. Örnek     6. Örnek
             Zaman ve mekâna       Zaman ve mekân           Yardıma ihtiyacı  Kadınlara karşı   İhtiraslarına
             bağlıdır.             dışıdır.                 olanlara yardım  saygılıdır.  hâkim olur.
                                   Nesneldir.               eder.
          98
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106