Page 99 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 99

FELSEFE 11                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                        2. Yönerge:
          Çalışma No.: 5
                                                           Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
          1. Yönerge:                                      mel cevaplar şöyle olabilir:
          1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  A gemisidir. Çünkü bu gemi aynı rotayı sürdürmeye devam
             mel cevaplar şöyle olabilir:                  etmiş ve "Theseus'un Gemisi" adını korumuştur.
             Değişim, bir önceki durumdan başka bir duruma geçerek mey-  B gemisidir. Çünkü Theseus'un gerçekte ayak bastığı, temas
             dana gelen farklılaşma sürecidir.             ettiği, maceralar yaşadığı gemi bu gemidir.
             Değişim, belli bir zaman dilimi içinde oluşan farklılıklar.
                                                        Çalışma No.: 7
          2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
             mel cevaplar şöyle olabilir:               1. Yönerge:
             -  İspatlanabilir. Geometrik formlar ve sayılar, matematiksel
              işlemler ve idealar gibi birçok faktör değişim içinde değiş-  1.  Arkhe: İlk, temel, ana madde anlamına gelmektedir. Metin-
              mez olarak kalan formlardır.                 de bu kavram, “değişimin altında sabit kalan, değişmeyen bir
             -  İspatlanamaz. Duyusal dünyanın nesnelerine baktığımızda   şeyler.”  açıklamasıyla ifade edilmektedir.
              tamamının zaman içerisinde değiştiğini gözlemlemekteyiz.   2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
              Gece-gündüz, mevsimler, bitkiler gibi oluş hâlleri ve orga-  mel cevaplar şöyle olabilir:
              nizmaların sürekli olarak değiştiğini duyusal olarak algıla-
              maktayız. Bu durum değişimin olmadığını değil aksine her   Kabul edilemez: Arkhe ana madde, değişimin altında değiş-
              an değişime tabi bir dünyanın olduğunu göstermektedir.  meden kalan bir unsurdur. Değişim arkhe olarak kabul edilirse
                                                           arkhe kavramını karşılamayacaktır.
          2. Yönerge:                                      Kabul  edilebilir:  Sürekli  olan  ve  değişmeden  kalan  tek  şey
                                                           değişimdir. Doğa filozofları içinde “Değişmeyen tek şey deği-
          1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  şimin kendisidir.” sözüyle bu görüşü savunan ve arkhe olarak
             mel cevaplar şöyle olabilir:                  ateşi kabul eden filozof Herakleitos’tur (Herakliytos).
             "Aklımıza güvenebiliriz." Çünkü gerek atılan okun ve gerekse
             de Achilleus'un  aşmaları gereken mesafe matematiksel olarak   3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
             sonsuz oranda bölünme potansiyeli içerir. Bu durumda son-  mel cevaplar şöyle olabilir:
             suz oranda bölünmeyle karşı karşıya bırakır bizi. Sonsuzluğun   Değişimin duyusal bir yanılsama olması, gerçekliğin bize gö-
             kendisi de aşılamayacağına göre hareket ya da değişim müm-  ründüğü gibi olmayabileceğini kabul etmek demektir. Bu da
             kün olamaz.                                   duyu verilerine güvenemeyeceğimiz anlamına gelir. Dolayı-
             "Duyularımıza güvenebiliriz." Çünkü, gözlerimizle hem atılan   sıyla akıl, arkhenin kavranması için sahip olduğumuz en iyi
             okun hem de Achilleus’un aşmaları gereken mesafeyi aştıkla-  araç olarak kabul edilebilir.
             rını görmekteyiz. Hem okun hem de Achilleus'un başladıkları   Değişimin  duyusal  bir  yanılsama  olduğunu,  her  an  değişen
             noktada olmadıklarını duyusal olarak görmekte ve yerlerinin   bir şeyin var olamayacağını, varlığın çokluk olarak değil, “bir
             değiştiğini algılamaktayız.                   olan”ın algılanması ile kavranabileceğini savunan filozof Par-
                                                           menides’tir (Parmenides).
          Çalışma No.: 6
                                                        2. Yönerge:
          1. Yönerge:                                      Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
          1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  mel cevaplar şöyle olabilir:
             mel cevaplar şöyle olabilir:                  Metinden hareketle bilimsel bilgilerin de zaman içinde değişe-
             Geminin yapılma amacı, kullanılan malzeme, şekli, adı ve ya-  bileceği yargısına ulaşılabilir. 2 ve 3. sorulardaki tartışmalarda
             pan usta gibi faktörler üzerinden bir çözümleme yapılabilir.   elde edilen sonuçlar ifade edilebilir.
             Buna göre,                                    Atom altı parçacıklar fermiyonlar ve  bozonlardır. Dolayısıy-
             -  Amacı değiştiği için gemi farklı bir gemidir sonucuna vara-  la arkhenin bu parçalar ve aralarındaki ilişkilerden oluştuğu
              bilir.                                       iddia edilebilir. Yine bozonu oluşturan parçalardan olan foto-
                                                           nun arkhe olduğu ve bu nedenle her şeyin bir ışın olabileceği
             -  Şeklin aynı kalması nedeniyle geminin Theseus'un Gemisi-  söylenebilir.
              ni çağrıştıracağı sonucuna varabilir.
             -  Malzemelerin  benzer  tarzda  ahşaplarla  değişmesi  duru-
              munda geminin aynı gemi olacağını savunabilir.  Çalışma No.: 8
             -  Geminin parçaları değişse de insanlar onu aynı adla çağır-
              maya devam etmektedir. Bu durumda malzeme veya şekil   1. Yönerge:
              değişse  bile  geminin  adı  aynı  kaldığı  için  geminin  aynı   1.  Bir varlığı kendisi hâline getiren temel faktör olması, varlığın
              gemi olduğu düşüncesini savunabilir.         görünüşünün gerisindeki temel ilke olması.
             -  Gemiyi yapan ustalar farklı olduğu için bu geminin aynı
              gemi olmadığı sonucuna varabilir.         2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                                                           mel cevaplar şöyle olabilir:
          2.  Öğrencilerin kendi örneklerini ortaya  koyarak ilişkilendirme
             yapmaları beklenir.                           Töz, varlığı olduğu varlık hâline getiren temel unsurdur.
             Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  Töz bir şeyi, o şey yapan asıl unsurdur.
             mel cevaplardan biri şöyle olabilir:          Töz, görünenlerin ötesindeki asıl cevherdir.
             Örneğin yıllar içerisinde tüm parçaları değişen bir otomobili   Töz her şeyin gerisinde bulunan temel unsurdur.
             ele alalım. Bu otomobilin fabrikadan çıkışlı olan ilk malzeme-  Töz,  var  olmak  için  kendisinden  başka  hiçbir  şeye  ihtiyaç
             leri yıpranmış ve eskimiş olduğu için yeni parçalarıyla değiş-  duymayan, mutlak varlıktır.Töz, varlığın değişmeden kalabi-
             tiğinde bile otomobil markasının özgün şekli, sembolü, mar-  len yapısıdır.
             ka adı veya şase numarası bu otomobilin aynı kimliğe sahip
             otomobil olduğu sonucunu doğurur. Bu durumda onu o yapan
             kimliği değişmez. Değişen yalnızca malzeme olur.
          96
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104