Page 96 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 96

Kavram Öğretimi 56
                                                                                       FELSEFE 11

            5. ÜNİTE     : 20. YÜZYIL FELSEFESİ> 5.2. 20. Yüzyıl Felsefesinin Ayırıcı Nitelikleri>20. Yüzyıl Felsefesinin Temel Özellikleri,
                          Problemleri ve Ana Akımları
            Kavram       : Paradigma
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi Becerisi

             Çalışmanın Adı                             KARTOPU                                     20 dk.
             Çalışmanın Amacı  "Paradigma" kavramını yorumlayabilme.

            Yönerge:  Aşağıda verilen metni okuyarak soruları cevaplayınız.

                                                    KARTOPU

            Mert: Arkadaşlar, bilim kartopu gibi yuvarlanıyor ve etrafındaki her şeyi toplayarak büyüyor.
            Ayşe: Ben bilimin her şeyi topladığına katılmıyorum, seçici olduğunu düşünüyorum. Her dönemin ve her
            meselenin farklı bir boyutu var.
            Perihan: Ben sadece yararlı olanları toplardım.
            Ayşe: Aaa, olur mu? Bence bilimsel geçerliliği olan, herkesin kabul edeceği, objektif bilgiler toplan-
            malıdır.
            Mert: Bu çok zor. Geçmişten bugüne kadar geçerliliğini koruyamayan model ve yaklaşımlar var. Tekno-
            lojinin gelişmesi ve modernizm sonucu inançlar da bakış açıları da değişebiliyor.
            Ayşe: Örnek verebilir misin?
            Mert: Fizikten örnek verebilirim. Newton (Nüvtın) dinamiği yerine kuantum mekaniğine geçildi.
            Öğretmen: Bu konuda ben de bir şey söyleme gereği duydum. Çehov “Aynı enformasyona farklı bakış
            bizim davranışlarımızı belirler.” der.
            Zeynep: Öğretmenim ben de bilim felsefesi ile ilgili araştırma yapmıştım. Kuhn (Kun), Mert’in söylediği
            gibi normal bilim dönemlerinde geçerli olan bilimsel yaklaşımların yani paradigmaların, farklı bakış açı-
            larının gelişmesiyle değiştiğini söylüyor. Böylece bilim, tarihsel bir ilerlemeyle değil, radikal bir kırılmayla
            gelişiyor.
            Öğretmen: Öyleyse paradigma…

            1.  Yukarıdaki görüşlerden hangisine katılıyorsunuz? Nedenini belirtiniz.









            2.  Öğretmen yukarıdaki konuşmalardan sonra paradigma kavramını nasıl tanımlamış olabilir? Kendi
                cümlelerinizle ifade ediniz.







            3.  Mert ve Zeynep’in söylediklerinden yola çıkarak günümüzde geçerliliği olmayan paradigma örnek-
                leri verip paradigmaların değişme nedenlerini tartışınız. Tartışma sonucunda ulaştığınız sonuçları
                yazınız.








                                                                                                    93
            Hazırlayan: Rüstem AKSOY
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101