Page 100 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 100

CEVAP ANAHTARLARI                                                                 FELSEFE 11
                                                                                              Kavram Öğretimi

            2. Yönerge:                                       kurallar değişti. Toplumsal olarak maske takma zorunluluğu
                                                              geldi. Market, banka, hastane, sinema, tiyatro, kütüphane gibi
                                                              hizmet aldığımız toplumsal yaşam alanlarının çalışma saatleri
             Kavram                 Tanım                     ve şekli değişti. Yeni kurallara uymayanlar hukuki yaptırım-
                                                              larla  karşılaştılar.  Uygulanan  bu  kuralların  bir  kısmı  sonra
                     Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bıra-  yürürlükten  kaldırıldı.  Bu  gibi  nedenlerle  uymak  zorunda
                     kılmıştır. Muhtemel cevaplar şöyle olabilir:  olduğumuz kuralların içinde bulunduğumuz dönemin koşul-
                     Varlığın ana maddesidir.                 larından önemli ölçüde etkilendiğini ve değişebileceğini dü-
                     Varlığın ilk nedenidir.                  şünmeye başladım.” “Hayır, olmadı. Aynı şekilde yaşamıma
              Arkhe
                     Her şeyin kendisinden varlığa geldiği maddi   devam ediyorum.”
                     nedendir.
                     Antik Yunan felsefesinde varlığın başlangıç   2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                     unsurudur.                               mel cevaplar şöyle olabilir:
                                                              “Hayır bilgi, inanç ve sanılarımın değişeceğini sanmıyorum.
                     Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bıra-
                     kılmıştır. Muhtemel cevaplar şöyle olabilir:  Kendi doğrularımdan eminim.”, “Evet, değişebileceğini düşü-
                                                              nüyorum. Kahvaltıda pirinç tüketmenin doğru olduğunu dü-
                     Bir şeyin temel ögesidir.                şünmüyordum fakat bunu yapan biriyle tanıştığımdan beri bu
                     Bir varlığın zorunlu ve tanımlayıcı özelliğidir.
              Öz                                              artık o kadar da yanlış gelmiyor.” vb.
                     Bir şeyi, her ne ise o yapan, kendisi olmadan, o
                     şeyin var olamayacağı ana niteliktir.  3.  Değişen toplumsal koşullar iki durumda da eğitim sistemini
                     Bir varlığı başka bir şey değil de kendisi yapan   etkilemiştir.  Pandemi  dönemindeki  hızlı  dijitalleşme bilişim
                     şeydir.                                  ve  teknoloji  uzmanlarına  olan  ihtiyacı  arttırmışken  Antik
                                                              Yunan’da  da  doğrudan  demokrasinin  uygulanması  hitabet,
                     Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bıra-  retorik ve mantık alanında uzman öğretmenlere olan ihtiya-
                     kılmıştır. Muhtemel cevaplar şöyle olabilir:  cı  arttırmıştır.  Farklı  kültürlerin  bir  araya  gelmesine  olanak
                     Bir şeyin bir durumdan başka bir duruma   sağlayarak yeni bilgilerin öğrenilmesine zemin hazırlamıştır.
              Değişim  geçmesidir.                            Sofistlerin eğitimlerini yüksek ücretler karşılığında vermesi de
                     Varlığın başka bir şekle ya da duruma girme-  teknolojinin pahalılığı da fırsat eşitsizliğine yol açtığı şeklinde
                     sidir.                                   eleştirilmiştir.
                     Varlıkta zaman içerisinde görülen farklılaşmadır.
                                                           Çalışma No.: 10
                Bu soruda öğrencilerin arkhe, öz ve değişim kavramlarının töz
                kavramıyla benzer ve farklı yönlerini tespit etmeleri amaçlan-
                maktadır. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmış-  1. Yönerge:
                tır. Muhtemel cevaplar şöyle olabilir:        Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                Arke ile töz farklı kavramlardır. Arkhe varlığın ana maddesini   mel cevaplar şöyle olabilir:
                ifade ederken töz varlığın değişmez kalıcı doğasını vurgula-  “Evet, babam denizin suyunun sıcak olduğunu söylemesine
                maktadır.                                     rağmen bana göre denizin suyu hiç de sıcak değildi.” “Hayır,
                Öz ve tözün ortak yönleri varlığın değişmez özelliklerini be-  buna benzer bir durum hiç yaşamadım.”
                lirtmesidir. Değişim ise töz için söz konusu değildir.
                                                           2. Yönerge:
             Çalışma No.: 9                                   Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                                                              mel cevaplar şöyle olabilir:
            1. Yönerge:                                       Tahmin:
            1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  “Hayır,  ulaşabileceğimizi  sanmıyorum  çünkü  duyu  organla-
                mel cevaplar şöyle olabilir:                  rım bana ne derse desin aklımız doğru olanı zaten bilecek-
                                                              tir.” “Evet, ulaşabileceğimizi düşünüyorum. Örneğin yemeğe
                “Bilen, bilgili kişiler. Konuşma ve ikna sanatlarını belli bir üc-  tuz attığımda annem yemeğin zaten tuzlu olduğunu söylüyor
                ret karşılığında öğreten gezgin öğretmenler. Bilgi ve ahlak de-  fakat yemek bana tuzsuz geliyor. Demek ki ikimiz aynı tadı
                ğerlerinin kişiden kişiye değiştiğini savunuyorlar. Felsefi dü-  almıyoruz.”
                şüncenin odak noktasını doğadan insana çevirmişlerdir.” vb.
                                                              Gözlem:
            2.  Felsefi koşullar: Doğa filozoflarının varlığın ana maddesi so-  Sağ elimiz ılık suyu soğukmuş gibi hissederken sol elimiz sı-
                rununa  birbirinden  farklı  cevaplar  vermeleri  ve  hepsinin  de   cakmış gibi hissedecektir.
                doğruluk iddiasında bulunmaları, varlığın oluş içerisinde ol-  Açıklama:
                duğu düşünceleri.                             a) Bu durumda duyularımızla suyun sıcaklığı hakkında kesin
                Felsefe dışı koşullar: Yönetim şeklinin değişmesi, ekonomi-  bir bilgiye ulaşamayız.
                nin gelişmesi, farklı kültürlerle tanışmaları, yeni bilgiler öğ-
                renmeleri.                                    b) Protagoras’a göre insan, içinde bulunduğu duruma göre her
                                                                şeyin ölçüsüdür. Zira algılar, duyu verileri, daima duyu or-
            3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  ganlarının durumuna göre görelidir yani onların durumuna
                mel cevaplar şöyle olabilir:                    bağlıdır. Soğuk bir ele ılık su, sıcak gelir; hâlbuki sıcak bir
                “Doğru bilginin imkânını sorgulamaları.”, “Felsefi düşünce-  ele aynı su, serin ya da soğuk gelir ve bu bütün duyular
                                                                için böyledir. Duyularla bize verilen nitelikler belirsizdir-
                nin odağını doğadan insana çevirmeleri.” vb.    ler ve onların değişmeyen, aynı kalan bir ölçüleri yoktur.
                                                                Protagoras’ın  düşüncesine  göre  burada  hangi  elimin  ne
            2. Yönerge:                                         hissettiğinin daha doğru ya da daha yanlış olduğunun bir
                                                                bilgisi yoktur. Ilık suyu hissetme durumum yalnızca o anki
            1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  algılarıma bağlı olmaktadır.
                mel cevaplar şöyle olabilir:
                “Evet  oldu.  Bireysel  olarak  giyinme,  temizlik,  alışveriş  vb.   3. Yönerge:
                alışkanlıklarım  pandemi  nedeniyle  değişti.  Kurumsal  olarak
                öncelikle  aldığımız  eğitimin  şekli  (ders  işleyişimiz,  sınav-  “Bir  şey  yoktur.”  çünkü  olsaydı  bu  ya  olmuş  ya  da  öncesiz
                larımız, kıyafetlerimiz vb.) ve eğitim sürecinde uyduğumuz   bir şey olurdu. Öncesiz olamaz yoksa sonsuz olurdu, sonsuz
                                                                                                    97
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105