Page 105 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 105

FELSEFE 11                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                           Benzerlikler: İnsan odaklı olması, insana değer vermesi, in-
              İslam felsefesinde inanç, akıl ve bilgi bir-  sanlığın önemli olması.
              birini dışlayan şeyler olarak görülmüştür.  √
                                                           Farklılıklar:  Salt  insan  sevgisini  içermemesi,  Antik  Yunan
              Tertullian saçma olan bir şeye inanmayı      kültürüne dayalı olması, insanlığa olan akılcı inancı içermesi.
              bir hata olarak görür.              √
              İslam felsefesinde akıl başka yere din   √  Çalışma No.: 27
              başka yere götürmez.
                                                        1. Yönerge:
              Clement, Augustinus ve Anselmus inan-
              cın kavranmasını akla bağlamıştır.  √     1.  Rönesans  Dönemi’nde,  Orta  Çağ’dan  farklı  olarak  dünyanın
                                                           yalnızca  acı  çekilecek  bir  yer  olmadığı  düşüncesi  hâkimdir.
              Aquinalı Thomas’a göre Tanrı hakkın-         Skolastik  düşünürler,  Hristiyan  inancını  temellendirmek  ama-
              daki bazı hakikatler insan aklının bütün   √  cıyla Antik Çağ klasiklerini yorumlar. Rönesans’ta bu metinler
              gücünü aşar.                                 dini  temellendirmek  için  kullanılmaz.  Rönesans’ta Antik  Çağ
                                                           klasiklerinin özgün metinleri, bu metinlerin Orta Çağ’daki yo-
              İslam felsefesinde insanlar iman etme-       rumlarından daha değerlidir. Orta Çağ’da insan, Tanrı’nın irade-
              leri için akletmeye ve bilmeye çağırıl-  √   sinde bir köle olarak görülür. İnsanın tek görevi Tanrı’nın adını
              mışlardır.                                   yüceltmektir. İnsanın aklı ve iradesi değersizdir. Rönesans düşü-
                                                           nürlerine göre ise insan, aklı ve iradesi olan değerli bir varlıktır.
              İnanç-akıl ilişkisi Hristiyan felsefesinde
              akıl merkezinde, İslam felsefesinde   √   2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
              inanç merkezinde yorumlanmıştır.             mel cevaplar şöyle olabilir:
                                                           Petrarca’nın  “İnsanın  değişip  mükemmelleşebilmesi  ancak
          3.  a) Bu  sorunun  cevabı  öğrencinin  yorumuna  bırakılmıştır.   onun her türlü çalışmaya konu yapılmasıyla gerçekleşebilir.’’
              Muhtemel cevaplardan biri şöyle olabilir:    görüşüne katılıyorum çünkü insanın gelişiminin insan hakkın-
               Günlük yaşamımızda inanma sözcüğünü karşımızdaki kişi-  da  çalışmalar  yapılmasıyla  ve  insanın  kendi  varlığı  üzerine
              ye güvenme, o kişinin bize anlattıklarına inanma, bize veri-  düşünmesiyle sağlanacağı kanısındayım.
              len bir bilgilerin doğruluğunu kabullenme gibi anlamlarda   Orta Çağ skolastik düşüncesinin insana yer vermeyen anlayı-
              kullanırız. Örneğin “Ali’nin Ahmet ile ilgili anlattıklarına   şına Petrarca’nın tepki göstermesi ve birey olarak yaşamanın
              inandım.” “Bunu başarabileceğine inanıyorum.” Ayrıca din-  erdemini savunması bana göre doğru bir tutum. Orta Çağ’da
              le ilgili inançlarımızı ifade ederken de inanma sözcüğünü   insana gereken değerin verilmediğini düşünüyorum.
              kullanırız. Örneğin “Evrenin bir yaratıcısı olduğuna inanı-  Petrarca’nın “Mutluluk iç ve dış etkenlerden kurtularak ba-
              yorum.” Bilme sözcüğünü ise bir konuyu anlamak, bir bilgi-  ğımsız olmakla mümkündür.” fikrine katılıyorum. Çünkü öz-
              yi öğrenmek, bir işi yapma becerisi sergilemek gibi anlam-  gürce davranmadan mutlu olunmaz.
              larda kullanırız. Örneğin “Romanya’nın başkentinin Bükreş
              olduğunu biliyorum.” “Bilgisayar kullanmayı iyi bilirim.”  Petrarca’nın “Tanrı, insanı doğuştan iyi ya da kötü yaratmamış-
                                                           tır. Ancak insanın kendisi, kendisine şekil verebilir.” görüşüne
             b) Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muh-  katılıyorum. Çünkü Tanrı’nın adil olduğunu düşünüyorum.
              temel cevaplardan biri şöyle olabilir: Bazı yaklaşımlara göre
              inanç bilinemez sadece yaşanır. Bazı yaklaşımlara göreyse   2. Yönerge:
              inanç akıl yardımıyla açıklanır ve böylece inancın bilgisi-
              ne ulaşılır. Bunun nedeni inancın konusu olan Tanrı, ahiret
              hayatı, ruh gibi kavramların soyut olması ve bilimsel araş-  Rönesans'ın ilk belirtisi olan hümanizm İtalya'da   √
              tırmanın kapsamına girmemesidir. Duyularla algılanamayan   ortaya çıkmıştır.
              bu kavramların kesin bilgisine bilimsel olarak ulaşılamaz.
                                                            Skolastik düşünceyle Antik Çağ düşüncelerinin
                                                            sentezidir.
          Çalışma No.: 26
                                                            İnsanın bu dünyadaki yerinin ve anlamının ne   √
          1.  a) Bu  sorunun  cevabı  öğrencinin  yorumuna  bırakılmıştır.   olduğunun sorgulanmasına dayanır.
              Muhtemel cevaplar şöyle olabilir:             12. yüzyıldaki çeviriler hümanist düşüncenin
             İnsan, birey, sevgi, insanlık, edebiyat, akım, insanları sevme,   gelişimine katkıda bulunmuştur.   √
             akıl, Rönesans vb.                             Terim olarak “Yeniden Doğuş” anlamına gelmektedir.
             b) Bu  sorunun  cevabı  öğrencinin  yorumuna  bırakılmıştır.
              Muhtemel cevaplar şöyle olabilir:             Hristiyanlığın Roma’da yayılmaya başlamasıyla
             İnsanı hayatın merkezine alan bakış açısıdır.   birlikte ortaya çıkmıştır.
             İnsanı ve insanlığı sevme anlamında kullanılan bir kavramdır.  Dünya yaşamını bir araç değil bir amaç olarak
             Bireyi her şeyden değerli gören yaklaşımdır.   görmektedir.                          √
             İnsanı temele alan edebî akımdır.
             Rönesans’ın insan anlayışıdır.                 Sözlük anlamı insancılık, insanları sevme ülküsüdür.  √
             İnsanlık sevgisidir.
                                                            Kilisenin Antik Yunan düşünürlerinin eserlerini
          2.
              1) Hü-   İnsanlığa, insana yaraşır bir yaşama ve   yorumlaması, hümanist düşünceyi geliştirmiştir.
              manizm:  düşünmeye ulaşmak için çabalamak.
                                                            Günümüzde birden çok anlamda kullanılmaktadır.  √
              2) Hü-   İnsanın değer ve saygınlığına, insan
              manizm:  olmaya, insanlığa olan us inancı.
                                                        Çalışma No.: 28
                       Batı kültürünün ve eğitiminin Eski Yunan
              3) Hü-   kültürüne dayanmasından yola çıkarak   1. Yönerge:
              manizm:  bu kültür kalıtının bilimsel olarak yeniden
                       canlandırılması düşünüşü.        1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                                                           mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
          3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  Mantıksal,  düzenli,  çaba,  gözlem,  akıl  yürütme,  olgu,  yasa,
             mel cevaplar şöyle olabilir:                  önceden kestirme, deney, yöntem, eleştirel, tarafsız gözlem,

          102
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110