Page 110 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 110

CEVAP ANAHTARLARI                                                                 FELSEFE 11
                                                                                              Kavram Öğretimi

            3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  2. Yönerge:
                mel cevaplar şöyle olabilir:
                                                           1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                                                              mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
                 Günümüz-  Günümüz-    Gele-                  Felsefede doğru bilgilinin kaynağı açısından iki ana akım var-
                                              Gelecekte
                    de        de       cekte                  dır. Bunlar akılcılık ve deneyciliktir.
                 gerçekleş-  gerçekleş-  gerçekle-  gerçekleş-
                   miştir.  memiştir.  şebilir.  mez.      2.
                                                                               KAVRAM
                                                                               HARITASI
                 Günümüz-  İnsanlar   İnsanlar   Her insan
                                                                             Doğru Bilginin
                 de insanlar   hala so-  sorunla-  kendi aklı-                 Kaynağı
                 kendi     runlarının   rın akla   nı, inancını
                 akıllarına   çözümünde  dayalı   ve gele-
                 güvenmek-  geleneksel   açıklama-  neklerini
                 te, inanç ve  yöntemleri   larla çö-  savuna-                                        doğru bilgi kaynağıdır.
                 gelenekleri-  ya da kendi  züldüğünü  caktır. Bu     Akıl      Akıl ve    Deney
                 ni akıl süz-  inançlarını   gördükçe   durumda                 deney
                 gecinden   kullanmak-  aklı ortak   bilimsel
                 geçirerek   tadır. Fal   payda   konularda
                 yaşamakta-  baktırmak-  kılarak   bile farklı
                 dırlar. Aynı   tan, burç-  birlikte   bakış açı-   akımın adıdır.
                 zamanda   lara kadar   hareket   ları ortaya      Rasyonalizm  Kritisizm  Ampirizm
                 olay ve   pek çok   edebilirler.  çıkacak ve
                 olguları   metafizik         bir birleş-
                 açıklarken   yaklaşım        me değil
                 bilimsel   insanların        karşıtlıklar                                            temsilcileridir.
                 bilgileri   yaşamında        belirgin
                 kullanmak-  belirleyici      olmaya               R. Descartes  I. Kant  J. Locke
                 tadırlar.    olabilmek-      devam
                 Koronavirüs  tedir.  Koro-   edecektir.
                 salgınında   navirüs
                 görüldüğü   salgınında
                 gibi tüm   dahi dün-
                 insanlığı   yada aşı
                 etkileyen   karşıtları                    Çalışma No.: 40
                 olaylarda   ortaya çık-
                 birlikte   maktadır.
                 hareket                                   1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                 edebilmek-                                   mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
                 tedirler.                                    Deneycilik (ampirizm):
                                                              -  Bilginin kaynağı deneydir. Deneyler duyumlarla gerçekleşir.
                                                              -  İnsanın zihni doğuştan boş bir levhadır. Doğuştan gelen hiç-
                                                                bir bilgi yoktur.
                                                              -  İnsan, anlama yetisiyle donatılmıştır.
             Çalışma No.: 39
                                                              -  Duyu verileri basit izlenimlerin elde edilmesini sağlar. İzle-
                                                                nimler bellek ve imgelemin işlevleri sonucu birleşirler. Bi-
            1. Yönerge:                                         leşik izlenimler zihnin anlama yetisiyle soyutlanarak ide ve
                                                                tasarım hâline getirilerek bilgi olurlar.
            1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  Akılcılık (rasyonalizm):
                mel cevaplardan biri şöyle olabilir:          -  Duyular ve deneyler zamana ve duruma göre değişken, kişi-
                Kendi adımızı, öğrenci olduğumuzu, gökyüzünün neden mavi   ye özgü ve bireysel oldukları için yanıltıcı olabilirler. Deği-
                olduğunu, suyun kaynama derecesini, ülkemizin coğrafi konu-  şen şeylerin bilgisini veren duyular kesin, doğru ve evrensel
                munu vb. bilebiliriz.                           bilginin kaynağı olamaz.
                                                              -  Akıl, doğruların ve gerçeklerin kaynağıdır. Akla dayanılarak
            2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  sağlam, değişmez ve kesin bilgi bulunabilir.
                mel cevaplar şöyle olabilir:                  -  Doğru bilgi değişmez, hareketsiz ve sabit olan varlığın bilgi-
                Adımızı biliyoruz çünkü diğer insanlar bizi bu adla çağırmak-  sidir. Bilgi genelgeçer, değişmez, her yerde ve her durumda
                tadır. Öğrenci olduğumuzu biliriz çünkü okulun bize verdiği   aynı olmalıdır.
                öğrenci kimliğimiz vardır. Gökyüzünün mavi olduğunu, su-  -  Akıl doğruları deneyden önce var olan bilgilerdir. İnsanlar,
                yun kaynama derecesini, ülkemizin coğrafi konumunu fizik,   doğduklarında bazı bilgilerle donatılmışlardır. Zamanla bun-
                kimya ve coğrafya gibi bilimler sayesinde biliriz.  ları anımsarlar.
                                                              Kritisizm (eleştirel felsefe):
            3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                mel cevaplar şöyle olabilir:                  -  Deneyciliğin ve akılcılığın bir sentezidir.
                -  Bildiğiniz şeyleri bilmenizi sağlayan bilgi kaynakları akıl,   -  Bilgi, deneyle başlar fakat deneyle bitmez.
                 deney ve sezgi.                              -  Deneyle gelen aposteriori (deneye bağımlı) algı, aklın aprio-
                -  İletişim  araçları,  diğer  insanlar,  sosyal  medya,  genel  ağ,   ri kavram ve kategorileriyle işlenerek bilgi olur.
                 gözlem, deney vb.                            -  Görüsüz kavramlar boş, kavramsız görüler kördür.

                                                                                                   107
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115