Page 110 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 110
CEVAP ANAHTARLARI FELSEFE 11
Kavram Öğretimi
3. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte- 2. Yönerge:
mel cevaplar şöyle olabilir:
1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
Günümüz- Günümüz- Gele- Felsefede doğru bilgilinin kaynağı açısından iki ana akım var-
Gelecekte
de de cekte dır. Bunlar akılcılık ve deneyciliktir.
gerçekleş- gerçekleş- gerçekle- gerçekleş-
miştir. memiştir. şebilir. mez. 2.
KAVRAM
HARITASI
Günümüz- İnsanlar İnsanlar Her insan
Doğru Bilginin
de insanlar hala so- sorunla- kendi aklı- Kaynağı
kendi runlarının rın akla nı, inancını
akıllarına çözümünde dayalı ve gele-
güvenmek- geleneksel açıklama- neklerini
te, inanç ve yöntemleri larla çö- savuna- doğru bilgi kaynağıdır.
gelenekleri- ya da kendi züldüğünü caktır. Bu Akıl Akıl ve Deney
ni akıl süz- inançlarını gördükçe durumda deney
gecinden kullanmak- aklı ortak bilimsel
geçirerek tadır. Fal payda konularda
yaşamakta- baktırmak- kılarak bile farklı
dırlar. Aynı tan, burç- birlikte bakış açı- akımın adıdır.
zamanda lara kadar hareket ları ortaya Rasyonalizm Kritisizm Ampirizm
olay ve pek çok edebilirler. çıkacak ve
olguları metafizik bir birleş-
açıklarken yaklaşım me değil
bilimsel insanların karşıtlıklar temsilcileridir.
bilgileri yaşamında belirgin
kullanmak- belirleyici olmaya R. Descartes I. Kant J. Locke
tadırlar. olabilmek- devam
Koronavirüs tedir. Koro- edecektir.
salgınında navirüs
görüldüğü salgınında
gibi tüm dahi dün-
insanlığı yada aşı
etkileyen karşıtları Çalışma No.: 40
olaylarda ortaya çık-
birlikte maktadır.
hareket 1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
edebilmek- mel cevaplardan biri şöyle olabilir:
tedirler. Deneycilik (ampirizm):
- Bilginin kaynağı deneydir. Deneyler duyumlarla gerçekleşir.
- İnsanın zihni doğuştan boş bir levhadır. Doğuştan gelen hiç-
bir bilgi yoktur.
- İnsan, anlama yetisiyle donatılmıştır.
Çalışma No.: 39
- Duyu verileri basit izlenimlerin elde edilmesini sağlar. İzle-
nimler bellek ve imgelemin işlevleri sonucu birleşirler. Bi-
1. Yönerge: leşik izlenimler zihnin anlama yetisiyle soyutlanarak ide ve
tasarım hâline getirilerek bilgi olurlar.
1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte- Akılcılık (rasyonalizm):
mel cevaplardan biri şöyle olabilir: - Duyular ve deneyler zamana ve duruma göre değişken, kişi-
Kendi adımızı, öğrenci olduğumuzu, gökyüzünün neden mavi ye özgü ve bireysel oldukları için yanıltıcı olabilirler. Deği-
olduğunu, suyun kaynama derecesini, ülkemizin coğrafi konu- şen şeylerin bilgisini veren duyular kesin, doğru ve evrensel
munu vb. bilebiliriz. bilginin kaynağı olamaz.
- Akıl, doğruların ve gerçeklerin kaynağıdır. Akla dayanılarak
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte- sağlam, değişmez ve kesin bilgi bulunabilir.
mel cevaplar şöyle olabilir: - Doğru bilgi değişmez, hareketsiz ve sabit olan varlığın bilgi-
Adımızı biliyoruz çünkü diğer insanlar bizi bu adla çağırmak- sidir. Bilgi genelgeçer, değişmez, her yerde ve her durumda
tadır. Öğrenci olduğumuzu biliriz çünkü okulun bize verdiği aynı olmalıdır.
öğrenci kimliğimiz vardır. Gökyüzünün mavi olduğunu, su- - Akıl doğruları deneyden önce var olan bilgilerdir. İnsanlar,
yun kaynama derecesini, ülkemizin coğrafi konumunu fizik, doğduklarında bazı bilgilerle donatılmışlardır. Zamanla bun-
kimya ve coğrafya gibi bilimler sayesinde biliriz. ları anımsarlar.
Kritisizm (eleştirel felsefe):
3. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
mel cevaplar şöyle olabilir: - Deneyciliğin ve akılcılığın bir sentezidir.
- Bildiğiniz şeyleri bilmenizi sağlayan bilgi kaynakları akıl, - Bilgi, deneyle başlar fakat deneyle bitmez.
deney ve sezgi. - Deneyle gelen aposteriori (deneye bağımlı) algı, aklın aprio-
- İletişim araçları, diğer insanlar, sosyal medya, genel ağ, ri kavram ve kategorileriyle işlenerek bilgi olur.
gözlem, deney vb. - Görüsüz kavramlar boş, kavramsız görüler kördür.
107