Page 114 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 114

CEVAP ANAHTARLARI                                                                 FELSEFE 11
                                                                                              Kavram Öğretimi

            2.  Kierkegaard, 19. yüzyıl filozoflarının aksine toplumun, bire-  Metafizik bütün araştırmaların temelinde yer alan ilkelere iliş-
                yin kişiliğini ortadan kaldırdığı için kötü olduğunu düşünür.   kin bir açıklam yapar.
                Toplumun bireylerden kurulu olmasına karşın bireylerin top-
                lum içinde eridiğini söyler. Toplum karşısında bireyi öncele-  3.  Metafiziğin aşkın ve içkin anlamından söz edilmektedir. Du-
                yen bir tutum takınır.                        yuüstü her şeyi konu edinen aşkın anlam, gerçekte var olanları
                                                              ele alan içkin anlamdır.
            2. Yönerge:
                                                           2. Yönerge:
            1.  Varoluşçuluk  felsefesinde  bireyin  aklı  ve  iradesi  ile  kendi   1.  Mantıkçı pozitivizme göre bilgi, doğrulanabilirse anlamlıdır.
                kendini var ettiği vurgulanmaktadır. İnsanın kendine özgü bir   Anlamlı bilgiler de ancak bilimsel bilgilerdir. Metafiziğin bil-
                birey oluşu, tüm belirlenimlerden onu sınırlandıran şeylerden   gileri doğrulanamadığından anlamsızdır. Bu nedenle de meta-
                uzak bir şekilde gerçekleşmektedir. İnsanın birey olma çabası   fizikle uğraşmak gereksizdir.
                bizzat öznel yaşamındaki somut deneyimlerle gerçekleşir.
            2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                                                              mel cevaplar şöyle olabilir:
                mel cevaplar şöyle olabilir:
                Varoluşçuluk  felsefesinde  bireyin  kendi  özünü  oluşturduğu   Mantıkçı pozitivizmin görüşlerine katılırım. Çünkü cevabı ol-
                düşüncesine katılıyorum. İnsan, bilinçli bir varlık olarak kendi   mayan sorular üzerinde düşünmek insanı doğru bilgiye ulaş-
                özünü belirleme potansiyeline sahiptir.       tırmayacağından zaman kaybından başka bir şey değildir.
                Varoluşçuluğun bireye yaklaşımına katılmıyorum. Çünkü bi-  Mantıkçı  pozitivizmin  görüşlerine  katılmam.  Çünkü  insan
                rey her ne kadar bilinçli bir varlık olsa bile kalıtım, çevre, ça-  yaşamı bilimle sınırlı değildir. İnsan, aynı zamanda değerleri,
                ğın koşulları gibi pek çok faktörün etkisi altındadır.  inançları, beğenileri olan bir varlıktır. Bu alanlarda da sorular
                                                              sorup bu sorulara cevaplar aramalıdır.

             Çalışma No.: 52                               Çalışma No.: 54
            1. Yönerge:                                    1.  Metafiziğe karşı çıkan düşünürler bilimsellikten uzak olması,
                                                              konularıyla ilgili kesin bilgiye değil tartışmalı sonuçlara ula-
            1.                                                şabilmesi nedeniyle metafiziği eleştirirler.
                                                   Kesin
                             SORU            Kesin
                                                    Değil  2.  Yazara göre metafizik, düşünce ufkumuzu genişletip deneyim
                                                              dünyamızı zenginleştirdiğinden bilim değildir diye yerilip dış-
                 1  İnsanda ruh var mıdır?           ü        lanmamalıdır.
                 2  Üçgenin iç açıları toplamı kaçtır?  ü
                                                           Çalışma No.: 55
                 3  Su kaç derecede kaynar?    ü
                 4  Tanrı var mıdır?                 ü     1. Yönerge:
                 5  Zaman var mıdır?                 ü     1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
                                                              mel cevaplardan biri şöyle olabilir: Belirli bir konuda yapılan
                 6  Davranışlarımızda özgür müyüz?   ü        bilimsel  açıklamanın  bilim  çevreleri  tarafından  genel  kabul
                 7  Tanrı, evreni neden yaratmıştır?  ü       görmesidir.
                    Suyu oluşturan elementler
                 8                             ü           2. Yönerge:
                    nelerdir?
                                                           1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muh-
                    Evrenin bir başlangıcı ve sonu
                 9                                   ü        temel  cevaplardan  biri  şöyle  olabilir:  Thomas  Kuhn’a  göre
                    var mıdır?
                                                              bilim, bilimsel devrimler şeklinde gelişir. Bilim Öncesi Dö-
                    Dünyanın kendi etrafında dönüş            nem’de din ya da gelenekler neyin doğru olacağını söylerdi.
                10                             ü              Bilim Dönemi’nde ise yapılan gözlem ve deneyler, sorunları
                    hızı ne kadardır?
                                                              açıklamada etkili olur. Bir süre sonra eldeki paradigma, sorun-
            2.  Cevabı  kesin  olmayan  sorular  ruh,  Tanrı,  zaman,  özgürlük,   ları çözmede başarılı olamaz.  Bunalım Dönemi’nde aynı ko-
                                                              nuda ortaya çıkan yeni bilimsel açıklamalar bir önceki açıkla-
                evrenin oluşması gibi konulara aittir.
                                                              ma ile çatışma içindedir.  Yeni bilimsel açıklamanın sorunları
                                                              çözdüğü görülür ve açıklama genelgeçer olarak kabul edilirse
            2. Yönerge:
                                                              yeni bir paradigma ortaya çıkar. Böylece bilim, düz bir çizgi
            1.  1, 4, 5, 6, 7 ve 9. sorular metafizik sorulardır.  şeklinde değil devrimsel bir kırılma ile gelişmiş olur.
            2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  3. Yönerge:
                mel cevaplardan biri şöyle olabilir:       1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muh-
                İnsan merak eder, öğrenmek ister. Bu nedenle bu tür soruları   temel cevaplardan biri şöyle olabilir: Kendisini var olan her
                sorup bunlara cevap arar.                     şeyin merkezinde gören insan, bu durumun yarattığı üstünlük
                                                              psikolojisiyle “insan, doğa ve evren anlayışı”nı geliştirmişti.
             Çalışma No.: 53                                  Ayrıca o dönem kabul edilen görüşte kilisenin baskın düşün-
                                                              cesi etkili olmuştur.
            1. Yönerge:                                    2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muh-
                                                              temel  cevaplardan  biri  şöyle  olabilir:  Mevcut  paradigmanın
            1.  Metafizik, bilimlerden farklı olarak varlık olmak bakımından   evren hakkındaki açıklamaları yeterli gelmiyordu. Sorunların
                varlığı ele alır. Varlığı belli bir açıdan değil, tüm yönleriyle   çözülememesi  ve  aynı  konudaki  farklı  açıklamalar  bunalım
                kapsamlı olarak ele alır.                     dönemine girilmesine neden oldu. Yeni bilim insanları (Ko-
                                                              pernik ve Newton) farklı bir görüş ileri sürdü. Bu görüş he-
            2.  Aristoteles’e göre metafizik üç bölümden oluşur.  men  kabul  edilmedi  ama  yeni  paradigmanın  sorunları  daha
                Ontoloji varlığın ne olduğunu araştırır.      iyi  açıkladığı  görülünce  paradigma  herkes  tarafından  kabul
                Teoloji Tanrı ile evrenin kaynağını sorgular.  edildi. Paradigma devrimi gerçekleşmiş oldu. Yeni paradigma

                                                                                                   111
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119