Page 114 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 114
CEVAP ANAHTARLARI FELSEFE 11
Kavram Öğretimi
2. Kierkegaard, 19. yüzyıl filozoflarının aksine toplumun, bire- Metafizik bütün araştırmaların temelinde yer alan ilkelere iliş-
yin kişiliğini ortadan kaldırdığı için kötü olduğunu düşünür. kin bir açıklam yapar.
Toplumun bireylerden kurulu olmasına karşın bireylerin top-
lum içinde eridiğini söyler. Toplum karşısında bireyi öncele- 3. Metafiziğin aşkın ve içkin anlamından söz edilmektedir. Du-
yen bir tutum takınır. yuüstü her şeyi konu edinen aşkın anlam, gerçekte var olanları
ele alan içkin anlamdır.
2. Yönerge:
2. Yönerge:
1. Varoluşçuluk felsefesinde bireyin aklı ve iradesi ile kendi 1. Mantıkçı pozitivizme göre bilgi, doğrulanabilirse anlamlıdır.
kendini var ettiği vurgulanmaktadır. İnsanın kendine özgü bir Anlamlı bilgiler de ancak bilimsel bilgilerdir. Metafiziğin bil-
birey oluşu, tüm belirlenimlerden onu sınırlandıran şeylerden gileri doğrulanamadığından anlamsızdır. Bu nedenle de meta-
uzak bir şekilde gerçekleşmektedir. İnsanın birey olma çabası fizikle uğraşmak gereksizdir.
bizzat öznel yaşamındaki somut deneyimlerle gerçekleşir.
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte- 2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
mel cevaplar şöyle olabilir:
mel cevaplar şöyle olabilir:
Varoluşçuluk felsefesinde bireyin kendi özünü oluşturduğu Mantıkçı pozitivizmin görüşlerine katılırım. Çünkü cevabı ol-
düşüncesine katılıyorum. İnsan, bilinçli bir varlık olarak kendi mayan sorular üzerinde düşünmek insanı doğru bilgiye ulaş-
özünü belirleme potansiyeline sahiptir. tırmayacağından zaman kaybından başka bir şey değildir.
Varoluşçuluğun bireye yaklaşımına katılmıyorum. Çünkü bi- Mantıkçı pozitivizmin görüşlerine katılmam. Çünkü insan
rey her ne kadar bilinçli bir varlık olsa bile kalıtım, çevre, ça- yaşamı bilimle sınırlı değildir. İnsan, aynı zamanda değerleri,
ğın koşulları gibi pek çok faktörün etkisi altındadır. inançları, beğenileri olan bir varlıktır. Bu alanlarda da sorular
sorup bu sorulara cevaplar aramalıdır.
Çalışma No.: 52 Çalışma No.: 54
1. Yönerge: 1. Metafiziğe karşı çıkan düşünürler bilimsellikten uzak olması,
konularıyla ilgili kesin bilgiye değil tartışmalı sonuçlara ula-
1. şabilmesi nedeniyle metafiziği eleştirirler.
Kesin
SORU Kesin
Değil 2. Yazara göre metafizik, düşünce ufkumuzu genişletip deneyim
dünyamızı zenginleştirdiğinden bilim değildir diye yerilip dış-
1 İnsanda ruh var mıdır? ü lanmamalıdır.
2 Üçgenin iç açıları toplamı kaçtır? ü
Çalışma No.: 55
3 Su kaç derecede kaynar? ü
4 Tanrı var mıdır? ü 1. Yönerge:
5 Zaman var mıdır? ü 1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-
mel cevaplardan biri şöyle olabilir: Belirli bir konuda yapılan
6 Davranışlarımızda özgür müyüz? ü bilimsel açıklamanın bilim çevreleri tarafından genel kabul
7 Tanrı, evreni neden yaratmıştır? ü görmesidir.
Suyu oluşturan elementler
8 ü 2. Yönerge:
nelerdir?
1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muh-
Evrenin bir başlangıcı ve sonu
9 ü temel cevaplardan biri şöyle olabilir: Thomas Kuhn’a göre
var mıdır?
bilim, bilimsel devrimler şeklinde gelişir. Bilim Öncesi Dö-
Dünyanın kendi etrafında dönüş nem’de din ya da gelenekler neyin doğru olacağını söylerdi.
10 ü Bilim Dönemi’nde ise yapılan gözlem ve deneyler, sorunları
hızı ne kadardır?
açıklamada etkili olur. Bir süre sonra eldeki paradigma, sorun-
2. Cevabı kesin olmayan sorular ruh, Tanrı, zaman, özgürlük, ları çözmede başarılı olamaz. Bunalım Dönemi’nde aynı ko-
nuda ortaya çıkan yeni bilimsel açıklamalar bir önceki açıkla-
evrenin oluşması gibi konulara aittir.
ma ile çatışma içindedir. Yeni bilimsel açıklamanın sorunları
çözdüğü görülür ve açıklama genelgeçer olarak kabul edilirse
2. Yönerge:
yeni bir paradigma ortaya çıkar. Böylece bilim, düz bir çizgi
1. 1, 4, 5, 6, 7 ve 9. sorular metafizik sorulardır. şeklinde değil devrimsel bir kırılma ile gelişmiş olur.
2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte- 3. Yönerge:
mel cevaplardan biri şöyle olabilir: 1. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muh-
İnsan merak eder, öğrenmek ister. Bu nedenle bu tür soruları temel cevaplardan biri şöyle olabilir: Kendisini var olan her
sorup bunlara cevap arar. şeyin merkezinde gören insan, bu durumun yarattığı üstünlük
psikolojisiyle “insan, doğa ve evren anlayışı”nı geliştirmişti.
Çalışma No.: 53 Ayrıca o dönem kabul edilen görüşte kilisenin baskın düşün-
cesi etkili olmuştur.
1. Yönerge: 2. Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muh-
temel cevaplardan biri şöyle olabilir: Mevcut paradigmanın
1. Metafizik, bilimlerden farklı olarak varlık olmak bakımından evren hakkındaki açıklamaları yeterli gelmiyordu. Sorunların
varlığı ele alır. Varlığı belli bir açıdan değil, tüm yönleriyle çözülememesi ve aynı konudaki farklı açıklamalar bunalım
kapsamlı olarak ele alır. dönemine girilmesine neden oldu. Yeni bilim insanları (Ko-
pernik ve Newton) farklı bir görüş ileri sürdü. Bu görüş he-
2. Aristoteles’e göre metafizik üç bölümden oluşur. men kabul edilmedi ama yeni paradigmanın sorunları daha
Ontoloji varlığın ne olduğunu araştırır. iyi açıkladığı görülünce paradigma herkes tarafından kabul
Teoloji Tanrı ile evrenin kaynağını sorgular. edildi. Paradigma devrimi gerçekleşmiş oldu. Yeni paradigma
111