Page 104 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 104

CEVAP ANAHTARLARI                                                                 FELSEFE 11
                                                                                              Kavram Öğretimi

                  Hayır, haklı değildir çünkü çocuk olması nedeniyle özgür
                 iradesini tam olarak kullanamamaktadır.   Çalışma No.: 23
                                                           1.  a) Bilgi felsefesi (epistemoloji), varlık felsefesi (ontoloji), ah-
            3.  a) Bu  sorunun  cevabı  öğrencinin  yorumuna  bırakılmıştır.   lak felsefesi (etik), metafizik, din felsefesi (teoloji).
                 Muhtemel cevaplardan biri şöyle olabilir: Kötülük, kişinin
                 bilerek ve isteyerek seçtiği zarar verecek davranış veya söz   b) Varlık felsefesi (ontoloji), bilgi felsefesi (epistemoloji).
                 olarak tanımlanabilir.                       c) Bilgi felsefesi (epistemoloji), din felsefesi (teoloji), varlık
                b) Bu  sorunun  cevabı  öğrencinin  yorumuna  bırakılmıştır.   felsefesi (ontoloji).
                 Muhtemel cevaplardan biri şöyle olabilir:    ç) Din felsefesi (teoloji), varlık felsefesi (ontoloji).
                Augustinus,  kötülüğü  düzensizlik  ve  adaletsizlik  olarak  ta-  2.  İslam Felsefesi
                nımlar. Kötülük şeylerin doğal düzenlerinden uzaklaşmaları,
                var olması gereken düzenin tersine çevrilmesidir. İnsan ruhu   3.  a) İslam düşüncesine uygunluk göstermektedir.
                bedeni  yönlendirmelidir.  Kötülüğün  ortaya  çıkışı  doğal  dü-  b) Kur’an, hadis ve akıl temel kaynaklarıdır.
                zenin bozulması, ruhun akıllı parçası tarafından yönetilmesi
                ve sınırlandırılması gereken tutku ve duyusal isteklerin ruha   c) Antik Yunan felsefesinden etkilenmişlerdir.
                hükmetmesidir.  Kötülük,  yaratılmış  iradenin  (insanın),  Tan-  d) Felsefenin genel konuları hakkında düşünce üretilmiştir.
                rı’ya yüz çevirmesinin, sonsuz Tanrı’dan uzaklaşmasının so-  e) Dini felsefe ile temellendirmişlerdir.
                nucudur.                                      f) Kendilerinden sonra gelen filozofları etkilemişlerdir.
                Tanrı insana iyiyi ya da kötüyü seçebilmesi için özgür irade
                vermiştir. Dünyada kötülükler vardır ancak bu Tanrı'nın değil
                insanın sorumluluğundadır.                 Çalışma No.: 24
                                                           1.  MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl filozoflarının temel amacı varlığı
            2. Yönerge:                                       yarattığını  düşündükleri  Tanrı’yı  anlamak,  varlığın  bilgisin-
                                                              den hareketle Tanrı’yı kavramaktır. Felsefe yoluyla inandık-
            1.  Tanrı, kendisinden daha yetkini düşünülemeyen varlıktır.  ları dinin emir ve yasaklarını temellendirmektir.
                -  Bu düşünce, her insanın aklında bir ide ya da fikir olarak   2.  a) Din merkezli düşünce görülmüştür.
                 vardır.
                -  Tanrı'nın yalnızca bir ide ya da fikir olarak var olduğu, ger-  Akılla dinin temellendirilmesi yapılmaya çalışılmıştır.
                 çekte var olmadığı düşünülebilir. Ancak bu mantıksal bir   Akıl ve inanç tartışmaları ön plana çıkmıştır.
                 çelişki yaratır.                             İnancın bilgiyi mümkün kıldığı düşüncesi egemendir.
                -  Tanrı'nın yalnızca ide ya da fikir olması, kendisinden daha   Kutsal metinlerden hareket edilmiştir.
                 yetkini tasarlanamayan varlık olduğu gerçeğine aykırıdır.   b) “Anlamak için inanıyorum.” yargısını benimseyen Augus-
                -  Çünkü, hem ide olarak  hem de gerçekte var olan varlık,   tinus, gerçekliğin kavranabilmesi için önce inanmak gerek-
                 yalnızca ide ya da fikir olarak var olan varlıktan daha yet-  tiğini vurgular. Akıl, inancı kavramanın aracıdır. İslam filo-
                 kindir.                                        zoflarında ise akıl ile inanç arasında bu biçimde bir ayrım
                -  Tanrı, kendisinden daha yetkini tasarlanamayan varlıktır.  görülmez. Gerçeklik akıl ile kavranabilir.
                -  Öyleyse Tanrı hem zihinde hem de zihin dışında vardır.  3.  İslam  felsefesi  ve  Hristiyan  felsefesi  inanç  temelli  bir  dü-
                                                              şünce yapısında ilerlemiştir. Düşünce kaynakları dinin temel
            2.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  kaynakları, peygamberler ve akıldır. Her iki düşünce yapısı
                mel cevaplardan biri şöyle olabilir:          da  Tanrının  emir  ve  yasaklarını  akıl  yoluyla  temellendirme
                Tanrı, kendisinden daha yetkini düşünülemeyen veya tasarla-  yoluna  gitmiştir.  İslam  ve  Hristiyan  felsefeleri,  felsefenin
                                                              gelişimine  katkı  sağladıkları  evrensel  yapıdadır.  Elbette  her
                namayan varlıktır. Bu varlığın duyularla algılanabilir olması   iki düşünce yapısı kendi inancı ve kültürel yapısı içinde şekil
                yetkinlik ve tasarlanamaz olmasıyla bağdaşmayacaktır. Tanrı   almıştır. İnsanlar kendi dinlerinin akla uygun açıklamalarını
                akılda yalnızca bir kavram değil varlığı akılla kavranmaya uy-  daha  çabuk  kabullendiği  için  İslam  ve  Hristiyan  felsefeleri
                gun gerçek bir varlıktır.                     kendi  inanç  yapıları  içerisinde  etkili  oldukları  toplumlarda
                                                              karşılık görürler. Örneğin; İslam filozoflarının Tanrının bir ve
                                                              sonsuz oluşuyla ilgili açıklamaları ve ortaya koydukları akli
             Çalışma No.: 22
                                                              deliller İslam dininin Tanrı anlayışı ile örtüştüğü için filozof-
                                                              ların düşünceleri toplumda kabul görmüş ve desteklenmiştir.
            1.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muh-
                temel  cevaplardan  biri  şöyle  olabilir:  İslam  felsefesi  İslam
                kültür ve medeniyeti içinde gelişmiş, genel felsefi düşünüş ile   Çalışma No.: 25
                örtüşen, İslam dininin temel kaynakları olan Kur’an ve hadis-
                ten hareket eden felsefi düşünce biçiminin genel adıdır.  1.  Benzerlik:  Hristiyan  ve  İslam  felsefesinde  inanç-akıl  ilişki-
                                                              si konu edilmiş, inanç temelli bir yaklaşım benimsenmiş ve
                                                              inancı açıklamak için akıl bir araç olarak kullanılmıştır.
            2.  İslam felsefesi, felsefenin düşünce biçimiyle benzer özellikler
                taşır. Ancak İslam dininin temel kaynağı olan Kur’an ve ha-  Farklılık: İslam felsefesinde aklı tümüyle reddeden bir görü-
                disten hareketle düşünce ortaya koyması onun ayırıcı yönünü   şe rastlanmaz. İslam filozofları inanca önem verir ama onun
                oluşturur.                                    akılla desteklenmesi gerektiğini savunur. Oysa Hristiyan fel-
                                                              sefesinin  ilk  dönemlerinde  özellikle Tertullianus’ın  düşünce
                                                              sisteminde  akıl  tümüyle  reddedilmiş  ve  inanç  aklın  önüne
            3.  Bu sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhte-  geçmiştir.
                mel cevaplardan biri şöyle olabilir: İslam felsefesi felsefenin
                de konu edindiği varlık, bilgi, tabiat, insan, toplum, ahlak, si-  2.
                yaset, hukuk, iktisat, dil, sanat gibi konular hakkında düşünce   IFADELER   Tu-  Tutarlı
                üretmiştir. Felsefe tartışılan tüm konular her dönemde yeniden               tarlı  değil
                ele alınabilir ve yıllar önce yaşamış bir filozofun düşünceleri   İslam düşüncesinde din ve inanç, akla
                bugün üretilen bir fikre kaynaklık edebilir. İslâm felsefesin-  rağmen değil akılla mümkündür.   √
                deki fikirlerin günümüzde etkisini sürdürebilmesin başka bir
                nedeni, daha önce ele alınan konulara ilişkin açıklayıcılığını   İslam felsefesinde de Hristiyan felsefe-
                koruyan üretilen güçlü argümanlardır.          sinde olduğu gibi inanç ile akıl çelişki   √
                                                               hâlindedir.
                                                                                                   101
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109