Page 81 - Matematik 11 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 81
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 39
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı MATEMATİK 11
Şimdi bir de kâğıttan koni yapınız. Bunun için aşağıdaki adımları takip ediniz.
1. Adım: Bir A4 kâğıdının üzerine çember çiziniz.
2. Adım: Çizdiğiniz bu çemberi çizgilerinden makasla keserek daire şeklini elde ediniz.
3. Adım: Elde ettiğiniz daireyi ortadan ikiye katlayınız.
4. Adım: Katladığınız kâğıdı bir kez daha ikiye katlayınız.
5. Adım: Ardından bir kez daha ikiye katlayınız.
6. Adım: Katladığınız kâğıdı açıp kat izlerini bir kalemle çiziniz.
7. Adım: Çizgilerin kesiştiği nokta dairenizin merkezidir. Bu kat izlerinden birini dairenin merkezine ka-
dar makasla kesiniz. Kestiğiniz kat izinden sonra üç iz sayarak bu izden de dairenin merkezi-
ne kadar kesiniz.
8. Adım: Elinizde 8. adımda görülen kâğıt olacaktır. Bu şekli ikiye katlayarak kesilen kenarları yapıştırınız.
9. Adım: Katladığınız kâğıdı açıp dikleştirdiğinizde 9. adımdaki görsel elde edilmiş olacaktır.
1. Adım 2. Adım 3. Adım 4. Adım
5. Adım 6. Adım 7. Adım 8. Adım 9. Adım
Görsel 6
Elde ettiğiniz bu şekil bir koni modelidir. Başlangıçta çizdiğiniz dairenin merkezi olan nokta, koninin
tepesinde kaldığından bu nokta koninin tepe noktasını oluşturur. Kat izlerinin her biri de koninin ana
doğrusunu oluşturur.
Yaptığımız bu iki etkinlikten hareketle “tepe noktası" ve “ana doğru” kavramlarının tanımını yapınız.
Tepe Noktası:
Ana Doğru:
2. Yönerge: Aşağıda verilen soruları yanıtlayınız.
1. IABI = IACI olacak şekilde kesilmiş Şekil 1'de görülen ikizkenar
üçgen şeklindeki bir mavi karton, [AD] etrafında 180 derece dön- A
dürüldüğünde kartonun tarayacağı bölge bir koni oluşturacaktır.
Oluşacak bu koninin tepe noktası ve ana doğru parçası hangi
seçenekte doğru olarak verilmiştir?
Tepe noktası Ana doğrusu parçası
A) A [BC]
B) B [AB]
C) C [AC] B C
D
D) D [AD]
Şekil 1
E) A [AC]
79