Page 10 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 10
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 3
Kavram Öğretimi
evi yokuşunda, yokuşun en tepesindeki evde oturduğu için sıkıntıya bile katlanmadan kapısından
çıktığı gibi kaymağa başlayabildiği, başlayabileceği bir noktanın kolaylığında duyuyor kendini. Bu-
ralara kar kırk yılda bir yağarmış. Saatlerden beri yürüyor gibi. Oysa gölge yolu ancak örtmüş, biraz
da altına doğru taşıyor daha. Saatlerden değil, yıllardan beri yürüyor denebilir. Yokuşun en tepesin-
deki evden çıkıp çocukların camlaştırdıkları yokuştan aşağı kendini bıraktığı günlerden bu yana,
yıllarca, yıllardır yürüyor. Katlanması gereken tek sıkıntı, kayıp yokuşun dibine vardıktan sonra
duvarlara tutuna tutuna, kapaklanmamak için ağır ağır, ayağı kayıp yere yüzükoyun serilmemek için
ağır ağır ilerleyerek, yeniden rahat, hız içinde kaymak üzere yokuşun tepesine, evinin önüne bir daha
çıkmaktı. Şimdi yeniden böyle bir yokuş bulmuş, kaymağa çalışıyor. Oysa buralara kar kırk yılda bir
yağarmış. Oysa kendini yukarıdan aşağıya koyuverdikten sonra ağır ağır çıkmak artık yaşına uygun
değil. Şimdi önce çıkıyor, sonra iniyor. Kaçıyor, kaçmanın yolunu buluyor gene de.
(…)
Halide Edip Adıvar, Tatarcık
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
1. a) Okuduğunuz metinde anlatılan kişinin ruh durumuyla ilgili neler söyleyebilirsiniz?
b) Yazar kahramanın ruh durumunu verirken hangi anlatım biçimleri ve tekniklerden yararlanmıştır?
2. Tepe hikâyesinin anlatımında yazar şiirsel bir dil kullanmıştır. Sizce yazarın şiirsel dil kullanmasının
amacı ne olabilir? Okuduğunuz hikâyeden örnekler vererek açıklayınız.
3. Aşağıdaki tabloda verilen kelimelerden hangileri bireyin iç dünyasını esas alan sanatçılar ve hikâye-
leri ile ilgilidir? İşaretleyiniz.
İnsan Fayda Kişisellik Psikoloji Özgünlük Bireysellik Toplumculuk Bilinçaltı
doğası
7
Hazırlayan: Hatice PERÇİN AYAN