Page 82 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 82

CEVAP ANAHTARLARI                                                     TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12
                                                                                              Kavram Öğretimi

             Çalışma No.: 33                               Çalışma No.: 35

            1.  1) Bilimsel konular                        1.  Edebiyatı Sevmek adlı metinde, konferanslarda uygun olarak
               2) Başkan                                      ağırbaşlı, öğretici, açık bir anlatım kullanılmıştır.
               3) Birkaç oturum
               4) Katılımcılar                             2.  Olası Cevap: Hamdullah Suphi Tanrıöver’den alınan kısım
               5) Açıklayıcı                                  bir söylev örneğidir. Konuşmacı, hitap ettiği kitlenin yürek-
               6) Bildiri hâlinde                             lerine seslenip duygusal ve coşkun bir anlatım kullanmıştır.
            2.  Olası cevap:                                  Edebiyatı Sevmek adlı konferans örneğinde ise bu türün özel-
               Tanımlama: Ahmet Topaloğlu,  “Çekici  bir  anlatım  özelliği   liğine uygun olarak duygusal ve coşkun bir anlatım kullanıl-
               taşıyan, genellikle gerçek anlamından ayrı bir anlamı bulunan   mamış, ciddi bir üslup kullanılmıştır.
               kalıplaşmış kelime öbeği” olarak tanımlar deyimi.  3.
               Örnekleme:  Sözcükleri  değiştirilemeyen,  kalıplaşmış  bu   Bilgiler            D  Y
               öğelerin bir bölümünde -kalıcılığı sağlama, hatırda kalmayı
               kolaylaştırma  ve  hoşa  gitme  amacıyla-  şiir  dilinin  birtakım   I.   Bir konferansın süresi bir saati geçmeme-  D
               anlatım yollarından ve özelliklerinden yararlanıldığı görülür.   lidir.
               Örneğin ölçü, uyak, ses ve biçimbirim yinelemeleri kimi za-  II.   Konferansta konuşmacı sesini alçaltıp yük-
               man yalnız biri, kimi zaman birkaçı devreye girerek anlatımı   seltmeden monoton bir konuşma yapmalı-  Y
               güçlendirir, güzelleştirir.                         dır.
               Tanık  Gösterme:  Vecihe  Hatiboğlu’nun,  “Anlatım  gücünü
               artırmak için, gerçek anlamı dışına kayan, bazı kelimeleri de-  III.   Konuşmanın anlatım bozukluğu içerme-
               ğişmediği  halde  bazıları  değişip  çekimlenebilen  kalıplaşmış   mesi, belirli bir plan dâhilinde olması ge-  D
               birden çok kelime” açıklamasıyla da deyimlerin “güçlü ve çe-  rekir.
               kici bir anlatım”a sahip oldukları sonucuna ulaşılabilir.  IV.   Hazırlıklı olarak yapılan konuşmalardır, bu
               Karşılaştırma:  Ömer Asım Aksoy’un,  “Çekici  bir  anlatım   konuşmalar, daha çok akademik ortamlar-  D
               kılığı taşıyan ve çoğunun gerçek anlamından ayrı bir anlamı   da yapılır.
               bulunan  kalıplaşmış  sözcük  toplulukları”  olarak  açıkladığı
               deyim için Zeynep Korkmaz, “Gerçek anlamından farklı bir   V.   Konferans veren kişi, bilgi ve düşüncele-
               anlam taşıyan ve çekici bir anlatım özelliğine sahip olan keli-  rinden çok hitabet yeteneğini sergilemeli-  Y
               me veya kelime grubu” tanımını yapar. Bu tanımlardaki ortak   dir.
               özelliklerden biri, deyimlerin “çekici bir anlatım” özelliği ta-
               şıdıklarıdır.                               Çalışma No.: 36
               Benzetme: “Tıpkı, atasözleri gibi, deyimler de bir toplumun
               diline yansıyan kültürünün izlerini, ipuçlarını ortaya koyar.”  1.
            3.  Sempozyumda bilimsel bir konu farklı yönlerden ele alındı-  Konuşmacılar verilen süreye dikkat etmelidir.  
               ğından hedef kitle bilim insanları, akademisyenler, araştırma-  Savunulan görüşleri kanıtlama zorunluluğu
               cılar, öğrenciler ve konuya ilgi duyan diğer kişilerdir.   yoktur.
               Sempozyumun amacı konuyu farklı açılardan ele alarak bir
               sonuca ulaşmaktır.                              Bir başkan yönetiminde yapılır.   

             Çalışma No.: 34                                   Beden dili önemlidir.             
            1.  a) Panel                                       Tezi savunan grup konuşmaya önce başlar.
               b) Açık oturum                                  Karşıt görüşler savunulmalıdır.   
               c) Forum
                                                               Oturum, kamera ile kaydedilmelidir.
            2.
                            İfade            Doğru Yanlış
                                                               Önceden hazırlık yapılmalıdır.    
                Açık oturuma katılan öğrenciler, tartışmaya
                dâhil olarak program boyunca konuşmacıla-  2.  Olası  cevap: Yücel,  münazarada  önemli  olanın  düşüncele-
                ra sorular sordu.                            ri  etkili  bir  şekilde  savunmak  olduğunu,  bu  konuda  ikinci
                                                              grubun daha başarılı olduğu için münazarayı kazandıklarını
                Dünkü panelde köyden kente göçün yarat-       söylemiştir.
                tığı psikolojik, ekonomik ve sosyolojik so-
                runların her biri farklı konuşmacılar tarafın-  
                dan dile getirildi.

                Katıldığım forumda dinleyiciler birbirlerine
                konuyla ilgili sorular sorarak tartıştılar.  
                Yarın düzenlenecek panelde üniversite öğ-
                rencilerinin son dönemde karşılaştığı prob-
                lemler üzerinde durulacak.          

                Geçen  ay  katıldığım  panelde  ve  bu  hafta
                sonu katıldığım açık oturumda konuşmacı-
                lar başkanın kendilerine verdiği süre boyun-  
                ca konuştu.



                                                                                                    79
   77   78   79   80   81   82   83   84   85