Page 82 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 82
CEVAP ANAHTARLARI TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12
Kavram Öğretimi
Çalışma No.: 33 Çalışma No.: 35
1. 1) Bilimsel konular 1. Edebiyatı Sevmek adlı metinde, konferanslarda uygun olarak
2) Başkan ağırbaşlı, öğretici, açık bir anlatım kullanılmıştır.
3) Birkaç oturum
4) Katılımcılar 2. Olası Cevap: Hamdullah Suphi Tanrıöver’den alınan kısım
5) Açıklayıcı bir söylev örneğidir. Konuşmacı, hitap ettiği kitlenin yürek-
6) Bildiri hâlinde lerine seslenip duygusal ve coşkun bir anlatım kullanmıştır.
2. Olası cevap: Edebiyatı Sevmek adlı konferans örneğinde ise bu türün özel-
Tanımlama: Ahmet Topaloğlu, “Çekici bir anlatım özelliği liğine uygun olarak duygusal ve coşkun bir anlatım kullanıl-
taşıyan, genellikle gerçek anlamından ayrı bir anlamı bulunan mamış, ciddi bir üslup kullanılmıştır.
kalıplaşmış kelime öbeği” olarak tanımlar deyimi. 3.
Örnekleme: Sözcükleri değiştirilemeyen, kalıplaşmış bu Bilgiler D Y
öğelerin bir bölümünde -kalıcılığı sağlama, hatırda kalmayı
kolaylaştırma ve hoşa gitme amacıyla- şiir dilinin birtakım I. Bir konferansın süresi bir saati geçmeme- D
anlatım yollarından ve özelliklerinden yararlanıldığı görülür. lidir.
Örneğin ölçü, uyak, ses ve biçimbirim yinelemeleri kimi za- II. Konferansta konuşmacı sesini alçaltıp yük-
man yalnız biri, kimi zaman birkaçı devreye girerek anlatımı seltmeden monoton bir konuşma yapmalı- Y
güçlendirir, güzelleştirir. dır.
Tanık Gösterme: Vecihe Hatiboğlu’nun, “Anlatım gücünü
artırmak için, gerçek anlamı dışına kayan, bazı kelimeleri de- III. Konuşmanın anlatım bozukluğu içerme-
ğişmediği halde bazıları değişip çekimlenebilen kalıplaşmış mesi, belirli bir plan dâhilinde olması ge- D
birden çok kelime” açıklamasıyla da deyimlerin “güçlü ve çe- rekir.
kici bir anlatım”a sahip oldukları sonucuna ulaşılabilir. IV. Hazırlıklı olarak yapılan konuşmalardır, bu
Karşılaştırma: Ömer Asım Aksoy’un, “Çekici bir anlatım konuşmalar, daha çok akademik ortamlar- D
kılığı taşıyan ve çoğunun gerçek anlamından ayrı bir anlamı da yapılır.
bulunan kalıplaşmış sözcük toplulukları” olarak açıkladığı
deyim için Zeynep Korkmaz, “Gerçek anlamından farklı bir V. Konferans veren kişi, bilgi ve düşüncele-
anlam taşıyan ve çekici bir anlatım özelliğine sahip olan keli- rinden çok hitabet yeteneğini sergilemeli- Y
me veya kelime grubu” tanımını yapar. Bu tanımlardaki ortak dir.
özelliklerden biri, deyimlerin “çekici bir anlatım” özelliği ta-
şıdıklarıdır. Çalışma No.: 36
Benzetme: “Tıpkı, atasözleri gibi, deyimler de bir toplumun
diline yansıyan kültürünün izlerini, ipuçlarını ortaya koyar.” 1.
3. Sempozyumda bilimsel bir konu farklı yönlerden ele alındı- Konuşmacılar verilen süreye dikkat etmelidir.
ğından hedef kitle bilim insanları, akademisyenler, araştırma- Savunulan görüşleri kanıtlama zorunluluğu
cılar, öğrenciler ve konuya ilgi duyan diğer kişilerdir. yoktur.
Sempozyumun amacı konuyu farklı açılardan ele alarak bir
sonuca ulaşmaktır. Bir başkan yönetiminde yapılır.
Çalışma No.: 34 Beden dili önemlidir.
1. a) Panel Tezi savunan grup konuşmaya önce başlar.
b) Açık oturum Karşıt görüşler savunulmalıdır.
c) Forum
Oturum, kamera ile kaydedilmelidir.
2.
İfade Doğru Yanlış
Önceden hazırlık yapılmalıdır.
Açık oturuma katılan öğrenciler, tartışmaya
dâhil olarak program boyunca konuşmacıla- 2. Olası cevap: Yücel, münazarada önemli olanın düşüncele-
ra sorular sordu. ri etkili bir şekilde savunmak olduğunu, bu konuda ikinci
grubun daha başarılı olduğu için münazarayı kazandıklarını
Dünkü panelde köyden kente göçün yarat- söylemiştir.
tığı psikolojik, ekonomik ve sosyolojik so-
runların her biri farklı konuşmacılar tarafın-
dan dile getirildi.
Katıldığım forumda dinleyiciler birbirlerine
konuyla ilgili sorular sorarak tartıştılar.
Yarın düzenlenecek panelde üniversite öğ-
rencilerinin son dönemde karşılaştığı prob-
lemler üzerinde durulacak.
Geçen ay katıldığım panelde ve bu hafta
sonu katıldığım açık oturumda konuşmacı-
lar başkanın kendilerine verdiği süre boyun-
ca konuştu.
79