Page 77 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 77

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                                        CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                           kaç damla renk. Kıpkırmızı. Ayakkabılar… Aralık bir kapıdan
          Çalışma No.: 7                                   süzülen.  Esintiyle gelen özgürlük. Ağırlıklarından sıyrılmış.
                                                           Acaba  gerçek  miydi?  Benim  gerçeğim.  Olmasını  istediğim
         1.  Metinde Karamsarlıkları, Yalnızlıkları ve Bunalımları   kadar gerçek ya da yaşadığım kadar.
             Destekleyen Cümleler                          Galiba hatırlamıyorum.
             • Bir yalı. Büyük. Eski. Çökmekte. Yalının çürüyen
               tahtaları.                               Çalışma No.: 10
             • Onun yanında, mermer merdivenlere oturmuş ihtiyar bir
               kadın. Başı elleri arasında.             1.  a)   Olası cevap: Deniz; yıkıcı dalgaları, enginliği ve şiddetli
             • Karanlıkça bir odaya girer.                   fırtınaları nedeniyle şairin zihninde bir ejderhaya benzetil-
                                                             miştir. Denizin zümrüt rengi, ejderhanın bedenini kaplayan
             • Ortada küçük bir masa. Yuvarlak. Kurtların kemirdiği.  derisi olarak hayal edilmiştir. Denizde kopan fırtınalar, bu
                                                             ejderhanın yerinden kıpırdayıp kükremesi şeklinde şairin
             • Tam bir sessizlik.                            zihninde canlandırılmıştır. Denizde kopan fırtınalardan ka-
             • İhtiyar kadın odanın içinde oradan oraya dolaşır.  çan gemilerin limana sığınmaları ise bu ejderhanın ortalığa
                                                             dehşet saçmasıyla ilişkilendirilmiştir.
             • Aynada kendine bakar: Böylece ilk kez, buruş buruş
               yüzünü, tam olarak (aynada), görmüş oluruz. Soluk.  b)   Şairin imge dünyasında deniz; güçlü, görkemli, korkutucu
             • Bahçede in cin top oynamakta.                 ve yıkıcıdır. Bu özelliklerine rağmen hayranlık duyulan bir
                                                             varlıktır ve şairde coşku uyandırmaktadır.
         2.  Olası cevap: Postmodern eserler yoruma açık olarak birden
             fazla sonla bitirilebilir. Olaylar, kesin bir sonuca ulaştırılmaz   Çalışma No.: 11
             amaç  bu  boşluğu  okurun  kendisinin  doldurmasıdır.  Baştan
             beri kurguda yer alan ve önemli bir unsur olarak görülen okur,   1.  Arıların güneşi yemesi, insanın gecesiz kalması ve balıkların
             bu kısımda da ihmal edilmez. Yazılan metnin tek bir anlamı   düdük çalması alışılmadık durumlardır. Bunlar, şairin zihnin-
             olmadığı, her okumada farklı anlamlar elde edilebileceği anla-  de tasarladığı hayallerin ürünüdür ve gerçek dünyada meyda-
             yışına bağlı olarak okura aktif bir görev verilir. Eserin sonunu   na gelmesi mümkün değildir. O nedenle imge olarak nitelen-
             okurun getirmesi beklenir.                    dirilebilir.
          Çalışma No.: 8                                Çalışma No.: 12

          1.                                            1.  Olası cevap: Şair, ikinci bentte şiiri sevgilisinin sesi üzerinden
              a) II. Metinde şiirsel bir dil kullanılmıştır.  D  kurduğu imgelerle aktarıyor. Birinci dizede sevgilinin konuş-
                                                           ması şaire güneşi hatırlatıyor. Bu alışılmadık bir durum çünkü
              b) III. Metinde zaman belirgindir.   Y       güneşin görme ve dokunma duyularımıza hitap etmesinin do-
              c) I. Metinde kurmaca ön plandadır.   D      ğallığı bir kenara bırakılmış ve ses ile güneş arasında hatırlat-
                                                           ma bağı kurulmuş. İkinci dizede sesin “yepyeni” sıfatıyla pe-
                                                           kiştirilmiş olması da yine şiirsel bir söyleyiş. Muhtemelen bu
          2.  a) Kimse adlı metin bir modernist hikâyedir.  ses, şairin duymaya alıştığı konular dışında bir şeyler anlattığı
             b) Hat ve Rasat adlı metin bir postmodernist hikâyedir.  için yepyeni sıfatıyla pekiştirilmiş olmalı. “Bu ses öyle benim
                                                           öyle yabancı” dizesinde tezat sanatıyla şiire yeni bir derinlik
             c) Uzun Sürmüş Bir Günün Akşamı adlı metin bir postmoder-  kazandırılıyor.  Son  dizede  de  anlam  yoğunluğunun  artarak
              nist hikâyedir.                              devam ettiği görülüyor. Şair, ilk bentte sevgilinin gözünü mer-
                                                           hamete  benzetmişti.  Buradaysa  sevgilinin  sesini  “sessiz  bir
          Çalışma No.: 9                                   kar”a benzeterek bir tezat sanatı daha yapıyor. Böylece son di-
                                                           zede şair; benzetme, tezat, duyular arası aktarma yaparak şiire
          1.  Olası cevap: Küçürek hikâye, hikâyenin kısa bir kesiti sayıla-  yeni katmanlar ekliyor. Ayrıca şiirin son derece akıcı bir dille
             maz, başlı başına bir türdür. Çünkü kısa anlatım bilinçli, hede-  yazıldığı, redif ve kafiyenin yanında ses ve kelime yinelemele-
             fi olan bir seçimdir. Yazar az kelimeyle, başı sonu okura bıra-  riyle de şiire ahenk kazandırıldığı görülmektedir.
             kılan, etkili, yoğun bir kurgu ve anlam peşindedir. Okuyucuya
             olay, durum ya da duygunun kısa bir süreci, bir anı aktarılır.   2.  a) Olası cevap
             Şahıs kadrosu, zaman, mekân ayrıntılarında azaltmaya gidilir.   Şiirler  1  2  3  4  5
             Uzun uzun anlatma yerine ima ederek anlatma tercih edilir.
             Okuyucu; imaları kendi bilgi, deneyim ve dikkati ölçüsünde
             yorumlar, boşlukları tamamalar.                Gündüze alışan renkler,
                                                            Her gece perişan renkler.
          2.  Olası  cevap:  Küçürek  hikâyedeki  kısalık  ölçütünün  modern   Eşyada bakış mısınız,
             hayatın akış hızına uygun olduğu düşünülebilir. Modern ha-  Zamanda akış mısınız,  
             yatta insan; kendisine verilen sınırsız imkânları değerlendire-  Gözümde hâtıralar mı?
             bilme, daha çok üretebilme, daha hızlı tüketebilme, fırsatlara   Cahit Sıtkı Tarancı, Otuz Beş Yaş
             yetişebilme gayreti içinde zaman sıkıntısı çekmektedir. Bunca
             zamansızlık içerisinde de kısa sürede tamamlanabilen etkin-
             liklere, eğlence ve eğitim süreçlerine yönelmektedir. Bu nok-  Şimdi tekrar ne yapsam dedirt-
             tada, kısa zamanda okunan küçürek hikâye, modern hayatın   me bana yarabbi
             hızına yetişen bir tür olarak karşımıza çıkmaktadır.   taşınacak suyu göster, kırılacak
          3.  Olası cevap:                                  odunu
                                                            kaldı bu silinmez yaşamak suçu
                              MOLA                          üzerimde                         
             Sanala evrilmiş bir kaypak zeminde gibi. Uyku ile uyanıklık   bileyim hangi suyun sakasıyım
             arasında. Masa başında sabahladığım bir çalışmanın molasın-  ya rabbelalemin
             da. Acaba  rüya  mıydı?..  Kulağımda  çınlayan  bir  deklanşör   tütmesi gereken ocak nerde?
             sesi. Buzlu bir camın ardında kalmış sezgiler. Hissettiğim en   İsmet Özel, Bir Yusuf Masalı
             gerçek şey. Büyülü. Belki bir pamuk parçası belki keskin kılıç.
             Zihnim sahiciyle hayali ayırt etmeye uğraşırken parlayan bir-

          74
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82