Page 81 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 81

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                                        CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

         3.  Olası  cevap:  Büyülü  gerçekçilik  akımının  en  önemli  özel-  2.  a)   Olası  cevap:  Televizyon  ve  sinemanın  yaygın  olmaması
             likleri,  fantastik  ya  da  tuhaf  unsurlarla,  gerçekçi  unsurların   buna karşın radyonun çok daha yaygın olması en önemli
             karıştırılması ya da yan yana kullanılması, kıvrımlı hatta la-  etkenlerden biridir. Radyo o dönemin en önemli iletişim
             birentimsi anlatım tekniklerine ve temalara, ustalıklı zaman   aracıdır. Halk; sanat, siyaset, ekonomi gibi ülke gündemini
             değişimlerine, rüyalara, yerel mitlere, cinlerle, perilerle dolu   oluşturan pek çok konuyu radyodan takip etmektedir. Hal-
             masalımsı hikâyelemeye yer verilmesi, dışavurumcu ve gerçe-  kın radyoya olan aşinalığı radyo tiyatrosunun da kolayca
             küstücü tanımlamaların ve esrarengiz bir bilgelikle korkunç,   benimsenmesinde önemli bir etkiye sahiptir.
             izah edilemez, şaşırtıcı ve hatta ani şok yaratacak unsurların
             kullanımıdır.                                 b)   Olası cevap: Sanatçıların radyo tiyatrosuna yönelmelerinin
             Sevgili  Arsız  Ölüm’de  İslam  öncesi  ve  İslam  sonrası  Türk   bir  sebebi  onu  bir  sanat  dalı  olarak  görmeleridir. Ayrıca
             inançlarına,  gelenek  ve  göreneklerine  yaslanır.  Hem  içerik   radyo  geniş  halk  kitlelerine  ulaşmanın  da  en  kolay  yol-
             hem  de  teknik  bakımdan  Battal  Gazi,  Selçukname,  Dede   larından biridir. Sanatçılardan bazıları radyoyu bir eğitim
             Korkut gibi destanlardan yardım alır. Bu eserlerde olağanüstü   aracı olarak da görmüş ve yazdıkları oyunlarla halka mesaj
             olaylar sayılamayacak kadar çoktur. Bu eserdeki olaylardan   vermeye çalışmışlardır.
             yola çıkarak gerçek ile olağanüstü daha rahat anlatılabilir.
                                                        3.  Olası cevap: Kitap, radyo için uyarlanmış oyunlardan oluş-
          Çalışma No.: 28                                  tuğu için bu ad verilmiştir. Çünkü radyo tiyatrosunda her şey
                                                           sesin kullanımına dayalıdır. Olaylar, kahramanlar, çevre hatta
          1.  a) Masumiyet Müzesi adlı metinde üst kurmaca anlatım tek-  zaman gibi unsurlar dinleyiciye ses aracılığıyla aktarılır. Bu
              niği kullanılmıştır.                         sesler; müzik, efekt ve konuşmadır. Ayrıca bir insanı tanıma-
             b) Benim Adım Kırmızı adlı metinde ironi anlatım tekniği kul-  nın en etkili yollarından biri de onunla konuşmaktır. Kitabın
              lanılmıştır.                                 adı belirlenirken konuşmanın insanın kişiliğini yansıtmadaki
             c) Tutunamayanlar adlı metinde ironi anlatım tekniği kulla-  önemi de vurgulanmak istenmiş olabilir. Bu sebeple kitaba bu
                                                           ad verilmiş olmalıdır.
              nılmıştır.
          2.  a) Masumiyet Müzesi adlı metinde yazar anlatıma   Çalışma No.: 31
               okuyucuyu dâhil etmemiştir.       Y      1.  3. Çıkış
              b) Benim Adım Kırmızı adlı metinde yazar, kahra-  2.  Dostluk  Bağları  metninde  Montaigne  bireyi  ilgilendiren  bir
               manın özelliklerini abartarak aslında söyledikle-  D  konu olan dostlukla ilgili düşüncelerini samimi ve etkili bir
               rinin tam tersini söylemek istemektedir.    dille  dile  getirmiştir.  Dostluk  bağlarının,  düşünüldüğünün
              c) Tutunamayanlar adlı metinde “İleride burası   aksine, uzaklaşınca daha da kuvvetleneceği düşüncesindedir.
               müze olursa, eşyaya dokunmakta bir sakınca   Bu düşüncesinin sebebini açıklayıcı anlatımla açıklar. Ancak
               yoktur. Yalnız sol yayı bozuk kanepeye otururken   D  düşüncelerini makalede olduğu gibi kanıtlama gereği duyma-
               dikkat ediniz.” ifadeleriyle yazar ironi yapmak-  mıştır. Yazar düşüncelerini kendi kendine konuşuyormuşçası-
               tadır.                                      na samimi bir üslupla yazmıştır. Mesela: “Gerçek dostluğun
                                                           ne olduğunu bilirim; bildiğim için de dostumu kendime çek-
                                                           mekten çok, kendimi ona veririm.”.
          Çalışma No.: 29
                                                        3.  Olası cevap:
         1.  I. Modernist roman                                              DOST
             II. Postmodernist roman                       Âşık Veysel’in  “Dost  dost  diye  nicesine  sarıldım”  sözlerini
         2.  Olası  cevap:  Ben  modernist  roman  okumayı  tercih  ederim.   her duyduğumda o ana kadarki bütün dostlarım aklıma gelir.
                                                           Ancak bu dizenin hikmetinden mi bilemem bana karşı vefasız
             Çünkü  edebiyat  eserinde  modern  hayatın  karmaşasına  gö-  olan dostlarım aklıma geliyor. Bir zamanlar yediğimizin içti-
             mülmüş, çatışmalar yaşayan insanı görmek isterim. Sorunları,   ğimizin ayrı gitmediği ancak mekânlar ayrılınca bir daha beni
             kaygıları, bunalımları, isyanlarıyla insanın varoluşsal sorgu-  arayıp sormayan dostlarım. Bir de benim yapmış olduğum bir
             lamalarını okumaktan keyif alırım. Yazarın, olayların kahra-  hatayı ya da onun hoşuna gitmeyen bir davranışımı benimle
             man üzerindeki etkilerini psikoloji bilimine yaslanarak yer yer   yaşadığı onca şeyi yok sayıp bir daha beni arayıp sormayan
             öznel de olsa tahlil etmeye çalışması bence çok ilginç. Eseri   dostlarımı anımsıyorum. Her şeye rağmen derin bir nefes alıp
             bitirdiğimde bazı noktalarda zorlansam da olay örgüsü, kişiler,   yaşamaya devam ediyorum. Çünkü en iyi dost kişinin kendi-
             zaman, mekân gibi unsurları genel olarak ifade edebilmek is-  sidir bence.
             terim. Şiirsellik, simgeler, çağrışımlar tam bana göre.
                                                           Vefalı dostlarım var. Benim iyi günümde kötü günümde ya-
                                                           nımda  olan  dostlarım.  Onlarla  olan  ilişkilerime  baktığımda
          Çalışma No.: 30                                  araya mesafeler girse de bir araya geldiğimizde dostluğumuz
                                                           kaldığı yerden daha kuvvetli bir biçimde devam ediyor. İşte
          1.                                               hep soruyorum kendime neden bu fark. Demek ki gerçek dost
                  Üstün Yönleri       Eksik Yönleri
                                                           var bir de dostçuk mu var bu yaşamda. Peki gerçek dostumu
                                                           dost görünümlülerden ayırt etmek için araya mesafe mi koy-
                                                           malıyım her zaman. Bu insanları bir teste tabii mi tutmalıyım?
              • Sahne, kostüm ve ışık   • Sahne, kostüm ve ışık   Bence zaman gerçek dostu meydana çıkarmak için en güzel
               gibi unsurların ayarlan-  gibi unsurların yaratacağı   yol.
               ması, değiştirilmesi gibi   etkiye sahip olmaması
               zorlukların olmaması  • Oyuncuların beden   Çalışma No.: 32
              • Daha az kişiyle çalışıla-  dilinin görülememesi ve
               bilmesi             bunun seyircinin hayal   1.  I. metin: Siyasi söylev
              • Metinlerin ezberlenmesi-  gücüne kalması   II. metin: Dinî söylev
               nin gerekmemesi   • Seyirci-oyuncu arasın-  III. metin: Askerî söylev
                                   daki etkileşimin zayıf   IV. metin: Akademik söylev
                                   olması
                                                           V. metin: Hukuki söylev


          78
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85