Page 79 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 79
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi
2. Olası Cevaplar 2. Söz sanatlarına sıkça başvurmuşlardır.
kar tutan toprağı anlaya- Alışılmamış bağdaştırmadır. Ölçü ve kafiyeye karşı çıkmışlardır.
caksın Toprak hayatı temsil eder.
Kar ile bütünleşme, aynı Dörtlük nazım birimini esas almışlardır.
kar içinde yanan kar zamanda içten içe erimeyi Günlük konuşma dilini şiire uygulamaya çalış-
çağrıştırır. mışlardır.
Karı yağdıranın karla birlikte
Allah kar gibi gökten Bireysel konulara ağırlık vermişlerdir.
yağınca olması, bir benzetme olarak
kullanılmıştır. Mecaza, süse ve yapaylığa karşı çıkıp sadeliğe
Bu durum bir sapma olarak önem vermişlerdir.
değerlendirilebilir. Saf yara-
karlar sıcak sıcak saçlara tılışa göre sıcağın soğuktan, Şiirlerinde ironi ve mizaha yer vermişlerdir.
değince
beyazın siyahtan, varlığın
yokluktan farkı yoktur. Şiirlerinde sıradan insanları konu edinmişlerdir.
3. Olası cevap: Sezai Karakoç, şiir metni olan bu nazma sadece
Kar demiş olsaydı bu yine de Kar şiiri anlamına gelecekti Çalışma No.: 19
veya bu şiirden bahsedenler sözgelimi “Karakoç’un Kar şi-
irinde…”diye bahsedeceklerdi. Elbette bu şekilde konunun 1. a) A,B,C,D,E,Ğ,H
“şiir” olduğunu betimleyerek (Aşk Şiiri – Sabahattin Kudret b) A.B.C
Aksal, Yalnızlık Şiiri – Orhan Veli gibi) adlandırmalara rast- c) B, E, H
lamak her zaman mümkündür. Kar Şiiri, belirtisiz isim tam-
lamasıdır. Oysa ifade şiirsel kar, şiir gibi yağan kar, şiirleşen 2. YERÇEKİMLİ KARANFİL - Edip CANSEVER
kar anlamlarına gelir ve bu da sıfat tamlaması olur. Sezai GÖĞE BAKMA DURAĞI- Turgut UYAR
Karakoç, bu yolla şiirinin özelliklerini vurgulamak istemiş MOR KÜLHANİ- Ece AYHAN
olabilir. AŞK - İlhan BERK
BİLİYORUM SANA GİDEN - Cemal SÜREYA
HIZIR’LA KIRK SAAT - Sezai KARAKOÇ
Çalışma No.: 18
1. Çalışma No.: 20
DALGACI SERENAD 1. a) A, H, I ve K
MAHMUT
Yeşil pencerenden bir gül at b) Yalnız F
İşim gücüm budur benim, bana, c) Yalnız G
Gökyüzünü boyarım her sa- Işıklarla dolsun kalbimin içi. ç) C ve E
bah, Geldim işte mevsim gibi ka-
Hepiniz uykudayken. pına d) B, D, J ve M
Uyanır bakarsınız ki mavi. Gözlerimde bulut, saçlarımda e) Ç ve L
çiğ. f) Ğ ve İ
Deniz yırtılır kimi zaman,
Bilmezsiniz kim diker; Açılan bir gülsün sen yaprak Çalışma No.: 21
Ben dikerim. yaprak,
Ben aşkımla bahar getirdim 1. Cem’in yalnızlığı, iletişimsizliği ve topluma yabancılaşması-
Dalga geçerim kimi zaman da, sana; na sebep olan duygu ve düşüncelerinin aktarılmasında özel-
O da benim vazifem; Tozlu yollarından geçtiğim likle metnin ilk bölümünde iç konuşma tekniğinden yararla-
Bir baş düşünürüm başımda, uzak nılırken son bölümde karmaşık duyguların verilmesinde daha
Bir mide düşünürüm midem- İklimden şarkılar getirdim etkili olan bilinç akışı tekniğinden yararlanılmıştır.
de, sana. 2. Altı çizili ifadeler, okurun zihninde bir başka düşüncenin, duy-
Bir ayak düşünürüm ayağım- gunun, olayın, nesnenin ya da bir kişinin canlanmasına neden
da, (…) olduğu için “Eserlerde çağrışımlara açık bir dil kullanılmıştır.”
Ne halt edeceğimi bilemem. özelliğini içermektedir.
Ahmet Muhip Dıranas,
Orhan Veli Kanık, Bütün Şiirler Çalışma No.: 22
Şiirleri (Metinler, aslına sadık
kalınarak alınmıştır.) 1. a) Yaşar Kemal
b) Orhan Kemal
c) Talip Apaydın
ç) Fakir Baykurt
2. Zıkkımın Kökü metninde yapılan ev tasvirinden kahramanların
Nazım yoksul bir ailenin bireyleri olduğu anlaşılmaktadır. Anlatıcı bu
birimi Bent Dörtlük durumu mizahi bir dille anlatmaktadır. Diyaloglarda kahra-
manlar gerçek hayata uygun konuşturulmuş, yerel dil özellik-
Ölçü Serbest 11’li hece ölçüsü leri yansıtılmıştır. Bunlar Zıkkımın Kökü adlı metnin toplumcu
Kafiye Sistemli bir kafi- Çapraz kafiye gerçekçi bir bakış açısıyla yazıldığını göstermektedir. Beşik-
taş’ta Tatil adlı metin ise toplumcu gerçekçi özellikler taşıma-
düzeni ye düzeni yoktur. (abab) maktadır. Kahramanlarının yoksulluk, geçim sıkıntısı, işsizlik
gibi dertleri yoktur. Kahramanların sıradan bir konu hakkında-
Üslup Sade Sanatlı ki konuşmalarından, havanın güzelliğinden bahsedilmektedir.
76