Page 80 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 80

CEVAP ANAHTARLARI                                                     TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12
                                                                                              Kavram Öğretimi

            3.                                             2.  Olası cevap: “Latife Tekin; Sevgili Arsız ölüm’de, Dede Kor-
                 Başlıklar          Çıkarımlar                kut Hikâyeleri’ndeki doğaüstü olayları olağan ve sıradanmış
                                                              gibi sunarak pastiş tekniğinin bir örneğini vermiştir.” yargısını
                                                              okuduğum metinlerdeki “Peri oğlu Tepegöz’ü ancak kazanlar
                          İşçi ve köylülerin sorunları ve emeklerinin   dolusu sütle doyurabilmişler.” ve “Bayraktar’ın peri kızından
                          sömürülmesi, köylülerin yaşadığı    bir oğlu, bir kızı oldu.” cümleleri ile destekleyebilirim.
                Konu
                          yoksulluk ve geçim sıkıntısı, gecekondu
                          mahalleleri, tarımda makineleşme vs.  Çalışma No.: 25
                          Köylüler, tarım işçileri, fabrika işçileri,   1.
                          ağalar, eşkıyalar, köylüyü bilinçlendirmek    Montaj Örneği/
                          için mücadele eden öğretmenler, geçim   Metin No  Montaj Örneği   Nedeni
                Kahramanlar                                                 Değil
                          sıkıntısı yüzünden köylerinden ayrılan
                          tarım işçileri, gecekondularda yaşayan                     Gazete haberinden alıntı
                          insanlar vb.                         I. metin  Montaj örneği  yapılmış.
                          Güçlü-güçsüz, ezen-ezilen, ağa-köylü, işçi-   Montaj örneği   Metinde herhangi bir
                Temel     patron, cahil-aydın, yenilik         II. metin  değil      alıntı yok.
                Çatışma
                          yanlısı-yenlik karşıtı vs.                    Montaj örneği   Metinde herhangi bir
                          Yalın bir dil tercih edilmiş, diyaloglarda   III. metin  değil  alıntı yok.
                Dil       Anadolu insanı yöresel ağızla        IV. metin  Montaj örneği  Şiirden alıntı yapılmış.
                          konuşturulmuştur.
                                                               V. metin  Montaj örneği  Türküden alıntı yapılmış.
                          Olaylar gerçekçi bir dille anlatılmıştır,
                Edebî Akım                                     VI. metin  Montaj örneği  Tangodan alıntı yapılmış.
                          eserler realist özelliker gösterir.
                                                           Çalışma No.: 26
             Çalışma No.: 23
                                                           1.  a)  Direkt alıntı olarak değerlendirilebilir. Çünkü bir metni ol-
            1.  Olası cevap: Uzun yıllar eğitimi ve bilinçlendirilmesi ihmal   duğu gibi kullanmak direkt alıntıdır.
               edilen Anadolu ve köy insanında Millî Mücadele Dönemi’nde   b)  Olası  cevap:  Yazarın  genel  kültürünü  ve  alana  hâ-
               yaşanan olaylar ve tanık olunan sahneler yozlaşmayı, kin ve   kimiyetini  gösterir.  Esere  renk  ve  heyecan  katar.
               nefret duygusunu ön plana çıkarmıştır. Bu nedenle Millî Mü-  Eseri zenginleştirir.
               cadele Dönemi’ni anlatan Tatarcık romanında eğitimli, aydın
               denilebilecek Tatar Osman ile köy halkı tavır, davranış ve dü-  2.  ”Madem dünyada söylenmemiş hiçbir söz yoktur, yazarın da
               şünce olarak çatışma yaşamaktadırlar. Bu çatışmayı romanda   zaman zaman var olanı ve söylenmiş olanları kendi sözlerine
               verilen şu cümleler özetlemektedir:            katmasından doğal bir durum yoktur.” denilebilir.
               “Fakat bu insani yahut dinî fazilet bile onu komşularının gözü-  3.  Özetleme tekniği kullanılmıştır.
               ne sokmazdı. O daima bir yabancı durumunda kaldı, ne kimse
               ona hususi hayatı hakkında bir şey söyledi ne de o kimseye
               içini dökecek kadar teklifsizlik gösterdi. Bütün manasıyla yal-  Çalışma No.: 27
               nız yaşadı ve yalnız öldü.”
                                                           1.  Olası cevap: Gerçeklikten uzaklaşma ve fantastiğe yönelme
            2.  Olası cevap                                   çağrışımı yapmaktadır ilk olarak. Gerçek ile büyünün, alışıl-
               a) Tatar Osman milletine yaptığı fedakârlıklarla övünmeyen,   mış ile alışılmamış olanın bir arada kullanılmasıdır. Fantastik
                  milliyetçi, vatansever, dürüst, yardımsever, ahlaklı ve mü-  veya alışılmamış olan, eserde büyülü bir hâle dönüşür. Do-
                  tevazı bir kişiliktir. Bunun yanında okuduğu kitaplarla kı-  layısıyla, büyülü gerçeklik, gerçek ve fantastiğin mükemmel
                  zını eğitmeye çalışan bilinçli bir babadır.  oranda  bileşimi  olarak  algılanmalıdır.  Büyülü  gerçekçi  bir
               b) Cumhuriyet’in genç döneminde, halkın bilinçlendirilmesi   eser,  doğal  olan  ile  doğaüstü  olanı  okuyucuyu  şaşırtmadan
                  ve yeni neslin yetişmesinde roman türünün rolü büyüktür.   kaynaştırmaktır.
                  Türk aydını ve yazarları toplumsal değişime ivme kazan-  2.  “O günden sonra gözünü ne zaman yumsa bu rüyayı gördü. Ve
                  dırmak,  toplumda  belirli  davranış  şekilleri  oluşturmak   giderek öyle bir hâle geldi ki uyanıkken de aynı rüyayı gör-
                  amacıyla  ideal  kişilikli  karakterlere  eserlerinde  yer  ver-  meye başladı. Bu durumu, bembeyaz, uzun tüylü bir keçinin
                  mişlerdir.                                  konuşarak üstüne saldırdığı güne kadar sürdü. Avazı çıktığı
                                                              kadar bağırmasına rağmen keçi gerilemiyor, ağzında anlaşıl-
            3.  Olası cevap: “— Bana bak ağabey, demişti, sen bizim köyü   maz sözcükler geveleyerek öne doğru atılıyordu. İşte tam bu
               ufak tefek gördün de soğan, sarmısak sepeti mi sandın? Ara-  sırada yukardan bir top ışık düştü. Işığın düşmesiyle keçinin
               mızda en sünepe, en suratsızı bile aslan gibi göğüs gerdi. Nuh   tüyleri kapkara kesildi. Arka arka gerileyip gözden kayboldu.
               gemisi  teknelerle  İngiliz  donanmasının  burnunun  dibinde   O günden sonra Hızır Aleyhisselam onu ahırda hiç yalnız bı-
               Anadolu’ya silah kaçırdı.” cümlesiyle savaşın halktan bağım-  rakmadı. Kimi zaman bembeyaz sakallı, nur yüzlü bir ihtiyar,
               sız olmayıp halkla el ele kazanıldığına vurgu yapılmıştır. Aynı   kimi zaman bir top ışık, kimi zaman da bir sesti.
               zamanda romanda Atatürk’ün milliyetçilik ve halkçılık ilke-  (…)
               leri ön plandadır.                             Derken bir peri kızına sevdalandı. Arkasına bir kazma vurdu.
                                                              Belinden aşağı bir urgan sallandırdı. Sevdalandığı peri kızını
             Çalışma No.: 24                                  almak için altın aramaya koyuldu. Bir türkü çağırarak kazma
                                                              salladı. Derken kazdığı kuyunun başında durup soluklanma-
            1.  a) 8   d) 3, 5                                dan  “Bitli  çoban”  oynamaya  başladı.  Oyun  oynamasından
               b) 2    e) 4, 6                                köylüler, altın bulduğunu bildiler. Bayraktar, çıkardığı altın-
                                                              ları  gizli  gizli  götürüp  peri  kızına  verdi.  Onunla  o  harman
               c) 7    f) 9                                   zamanının sonunda, frezlenmiş tarlalarda bitli çoban oynaya
               ç) 1                                           oynaya dünya evine girdi. Peri kızını yamacın başındaki he-
                                                              likten evine gelin getirdi. Bayraktar’ın peri kızından bir oğlu,
                                                              bir kızı oldu. Arada bir çocuklarının elinden tutup Huvat’la
                                                              Atiye’yi yoklamaya köye geldi.”

                                                                                                    77
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85