Page 76 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 76
CEVAP ANAHTARLARI TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12
Kavram Öğretimi
Çalışma No.: 2 Çalışma No.: 5
1. 1.
Anlatım Tekniği Geleneksel değerlerden yararlanılmıştır.
I. metin Bilinç akışı
II. metin İç konuşma Yalnızlık ve yabancılaşma duygusu işlen-
miştir.
III. metin İç konuşma
IV. metin İç çözümleme Toplum sorunları dile getirilmiştir.
V. metin Bilinç akışı Dinî duyarlılıklar ön plandadır.
VI. metin İç çözümleme
Anadolu yaşamından kesitler vardır.
Çalışma No.: 3 Sanatlı bir söyleyiş vardır.
1. Olası cevap Postmodernist teknikler kullanılmıştır.
a) Tepe hikâyesinde, ana karakterin tepeye tırmandığı akşam
yaşadıkları ve düşündükleri onun ruh hâlini ortaya koyar. Akıcı bir dil kullanılmıştır.
Ana karakter yaşlı bir adamdır. Eskiden hızlı ve kolay çık-
tığı tepeye yaşının ilerlemesinden dolayı çıkarken zorlan-
maktadır. Bu durum onun ruh hâlinde üzüntü ve karam- 2. Olası cevap: Ben bir hikâye yazacak olsam hikâyemi genel
sarlık oluşturmuştur. Yalnızlık duygusu içinde olan yaşlı ağ üzerinde yayın yapan bir gazete ya da dergide yayımlar-
adam Aventinus’un eteğine yaptığı yürüyüş sırasında bazı dım. Çünkü günümüzde genel ağdaki yayın organları basılı
olayları hatırlamakta, zamanında ertelemiş olduğu tüm dü- yayın organlarından daha çok ilgi görüyor. Ayrıca hikâyemi
şünceleri ve hesapları bu akşam yapmaktadır. genel ağ üzerinde yayımlarsam daha geniş kitlelere daha hızlı
ulaşabilirim.
b) Yazar ana karakterin ruh hâlini verirken betimlemelerden, Ben bir hikâye yazacak olsam hikâyemi basılı bir dergide ya-
iç konuşma ve bilinç akışından faydalanmıştır. yımlamak isterdim. Çünkü bu tür yayın organları yazarlık ha-
2. Olası cevap: “Yıllardan beri her akşam yaptığı, hiç yapmaz- yatına yeni başlayan genç yazarlar için daha uygundur. Böy-
mış gibi, hiç yapmamış gibi, içi titreyerek, heyecanını elleri- lece başarılı yazarların hikâyemi görme ve eleştirme ihtimali
nin ürperişinde, avuçlarının soğuk soğuk terleyişinde duyarak daha yüksek olurdu.
yaptığı, her akşam, yağmur da yağsa, hava soğuk da olsa, yap-
tığı bir şey var: Değneğine abanarak, ağır, yorgun adımlarla, Çalışma No.: 6
Aventinus’un eteğine tırmanmak.” cümlesinde görüldüğü gibi
yazar şiirsel ifadelerle söylenmek istenenleri düz, yaygın ve 1.
ilk anlamlarından farklı bir biçime dönüştürerek metne hem
felsefi derinlik katmak hem de anlamı zenginleştirme amacın-
dadır.
3. IV. KAÇKIN
İnsan doğası
Fayda
Kişisellik Bir otobüse bindim. Bir yığın insanın
içine düştüm... Bu bende ürperti uyan-
Psikoloji dırıyordu.
Özgünlük
Bireysellik Çöken dünyamın yıkıntıları altında,
Toplumcu kımıltısız, dümdüz, uzandığım gibi, öy-
lece, kokmamı bekleyerek, devinmesiz,
Bilinçaltı ama gene de doludizgin gidiyorum ka-
ranlığın içinde.
Çalışma No.: 4
Sırtında açık renk yeni bir ceket vardı.
1. İnsanlık ölüyor mu? Yusuf! Yusuf! Hayır bağırmadım.
Geldiğim yoldan geri döndüm.
Biz Türkler, “erken” kişilerizdir.
Dudağımı ısırıyorum. Kurtulmuşum. Peki,
Bir şirketin sabah sekiz otobüsünde yer ayırttım. şimdi ne yapacağım? Hastaneye girdiğim ilk
Saat yedi buçukta, elimde bavulum, garajın önün- günden beri dışarda olmayı istemiştim. Ama
deydim. böyle bomboş mu?
Bu ilgisizlik nasıl yenilebilir? Bu dayanışma nasıl
sağlanabilir?
2. Hikâyede süslü ve gösterişli ifadelerin olmayışı varoluşçu
2. a) (1-4-10-12-7) felsefeyi yansıtmaktadır.
b) (2-9)
c) (3-8) 3. Olası cevap: Bu ifadeler bunaltılar içinde yaşayan bireyin
ifadeleridir. Varoluşçu felsefenin belirtileridir.
ç) (5-11)
d) (6)
73