Page 76 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 76

CEVAP ANAHTARLARI                                                     TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12
                                                                                              Kavram Öğretimi

             Çalışma No.: 2                                Çalışma No.: 5
            1.                                             1.
                           Anlatım Tekniği                     Geleneksel değerlerden yararlanılmıştır.  
                I. metin   Bilinç akışı
                II. metin  İç konuşma                          Yalnızlık ve yabancılaşma duygusu işlen-
                                                               miştir.
                III. metin  İç konuşma
                IV. metin  İç çözümleme                        Toplum sorunları dile getirilmiştir.
                V. metin   Bilinç akışı                        Dinî duyarlılıklar ön plandadır.  
                VI. metin  İç çözümleme
                                                               Anadolu yaşamından kesitler vardır.  
             Çalışma No.: 3                                    Sanatlı bir söyleyiş vardır.
            1.  Olası cevap                                    Postmodernist teknikler kullanılmıştır.
                a) Tepe hikâyesinde, ana karakterin tepeye tırmandığı akşam
                  yaşadıkları ve düşündükleri onun ruh hâlini ortaya koyar.   Akıcı bir dil kullanılmıştır.  
                  Ana karakter yaşlı bir adamdır. Eskiden hızlı ve kolay çık-
                  tığı tepeye yaşının ilerlemesinden dolayı çıkarken zorlan-
                  maktadır. Bu durum onun ruh hâlinde üzüntü ve karam-  2.  Olası cevap: Ben bir hikâye yazacak olsam hikâyemi genel
                  sarlık  oluşturmuştur. Yalnızlık  duygusu  içinde  olan  yaşlı   ağ üzerinde yayın yapan bir gazete ya da dergide yayımlar-
                  adam Aventinus’un eteğine yaptığı yürüyüş sırasında bazı   dım. Çünkü günümüzde genel ağdaki yayın organları basılı
                  olayları hatırlamakta, zamanında ertelemiş olduğu tüm dü-  yayın organlarından daha çok ilgi görüyor. Ayrıca hikâyemi
                  şünceleri ve hesapları bu akşam yapmaktadır.  genel ağ üzerinde yayımlarsam daha geniş kitlelere daha hızlı
                                                              ulaşabilirim.
                b) Yazar ana karakterin ruh hâlini verirken betimlemelerden,   Ben bir hikâye yazacak olsam hikâyemi basılı bir dergide ya-
                  iç konuşma ve bilinç akışından faydalanmıştır.   yımlamak isterdim. Çünkü bu tür yayın organları yazarlık ha-
            2.  Olası cevap: “Yıllardan beri her akşam yaptığı, hiç yapmaz-  yatına yeni başlayan genç yazarlar için daha uygundur. Böy-
                mış gibi, hiç yapmamış gibi, içi titreyerek, heyecanını elleri-  lece başarılı yazarların hikâyemi görme ve eleştirme ihtimali
                nin ürperişinde, avuçlarının soğuk soğuk terleyişinde duyarak   daha yüksek olurdu.
                yaptığı, her akşam, yağmur da yağsa, hava soğuk da olsa, yap-
                tığı bir şey var: Değneğine abanarak, ağır, yorgun adımlarla,   Çalışma No.: 6
                Aventinus’un eteğine tırmanmak.” cümlesinde görüldüğü gibi
                yazar şiirsel ifadelerle söylenmek istenenleri düz, yaygın ve   1.
                ilk anlamlarından farklı bir biçime dönüştürerek metne hem
                felsefi derinlik katmak hem de anlamı zenginleştirme amacın-
                dadır.
            3.                                                          IV. KAÇKIN
                İnsan doğası                    
                Fayda
                Kişisellik                                                 Bir  otobüse  bindim.  Bir  yığın  insanın
                                                                            içine düştüm... Bu bende ürperti uyan-
                Psikoloji                                                  dırıyordu.
                Özgünlük                        
                Bireysellik                                                  Çöken  dünyamın  yıkıntıları  altında,
                Toplumcu                                                      kımıltısız, dümdüz, uzandığım gibi, öy-
                                                                              lece, kokmamı bekleyerek, devinmesiz,
                Bilinçaltı                                                   ama gene de doludizgin gidiyorum ka-
                                                                              ranlığın içinde.
             Çalışma No.: 4
                                                                            Sırtında açık renk yeni bir ceket vardı.
            1.  İnsanlık ölüyor mu?                                        Yusuf! Yusuf! Hayır bağırmadım.
                                                                            Geldiğim yoldan geri döndüm.
                Biz Türkler, “erken” kişilerizdir.   
                                                                        Dudağımı ısırıyorum. Kurtulmuşum. Peki,
                Bir şirketin sabah sekiz otobüsünde yer ayırttım.       şimdi ne yapacağım? Hastaneye girdiğim ilk
                Saat yedi buçukta, elimde bavulum, garajın önün-        günden beri dışarda olmayı istemiştim. Ama
                deydim.                                                 böyle bomboş mu?
                Bu ilgisizlik nasıl yenilebilir? Bu dayanışma nasıl
                sağlanabilir?                        
                                                           2.  Hikâyede süslü ve gösterişli ifadelerin olmayışı varoluşçu
            2.  a) (1-4-10-12-7)                              felsefeyi yansıtmaktadır.
                b) (2-9)
                c) (3-8)                                   3.  Olası cevap: Bu ifadeler bunaltılar içinde yaşayan bireyin
                                                              ifadeleridir. Varoluşçu felsefenin belirtileridir.
                ç) (5-11)
                d) (6)
                                                                                                    73
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81