Page 78 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 78
CEVAP ANAHTARLARI TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12
Kavram Öğretimi
Ben ki, toz kanatlı bir kelebeğim, Çalışma No.: 15
Minicik gövdeme yüklü Kafdağı,
Bir zerreciğim ki, Arş’a gebeyim, 1. a)
Dev sancılarımın budur kaynağı!
Necip Fazıl Kısakürek, Çile Bu Vatan Kimin Çocukluğumuz
Şimdi kılıksızım; fakat Hece ölçüsü ölçüsüdür. ölçüsüdür. Serbest ölçü
Borçlarımı ödedikten sonra
İhtimal bir kat da yeni esvabım Kafiye düzeni kullanılmıştır. kullanılmamıştır. Kafiye düzeni
olacak
Ve ihtimal sen Dörtlük nazım birimidir. nazım birimidir. Beyit/dörtlük
Yine beni sevmeyeceksin.
Orhan Veli Kanık, Bütün Şiirleri Koşma nazım biçimidir. nazım biçimidir. Serbest nazım
Büyük insanlığın toprağında Epik nazım türüdür. nazım türüdür. Lirik
gölge yok
sokağında fener Dinî duyarlılık,
penceresinde cam Vatan sevgisi temasıdır. temasıdır. geleneğe bağlılık
ama umudu var büyük insanlığın
umutsuz yaşanmıyor. b) Olası cevap:
Nâzım Hikmet, Bütün Şiirleri 1 numaralı kutu: Millî edebiyat anlayışını yansıtan şiir
veya millî şiir
2 numaralı kutu: Dinî değerleri, geleneğe duyarlığı ve
b) Olası cevap: Necip Fazıl Kısakürek’in şiirine en yüksek pua- metafizik anlayışı öne çıkaran şiir veya dinî şiir
nı verdim. Benzetme, tezat gibi edebî sanatların kullanılması,
redif, kafiye ve ses tekrarlarının oluşturduğu ahenk, aynı za- 2. Bu Vatan Kimin: “Vatan, toprak, tarih, hudut, gaza, bayrak,
manda anlam derinliği bu şiiri seçmemi sağladı. cephe, vurulmak, ercesine, destan, gazi, kahraman, can ver-
mek, hasım, top, namlu” vs.
Çalışma No.: 13 Çocukluğum: “Allah, şahdamarımdan yakın, gül (sembolik
anlamda), sonsuz iyilik güneşi, Yunus, cenk, Ali, inanmış
1. Olası Cevap: Otuz Beş Yaş şiiri Öz Şiir anlayışıyla yazılmış- adamlar, sabır” vs.
tır. Çünkü insanın ömrünün sonuna yaklaşmasını anlatan bu
şiirde bireysel bir konu işlenmiştir. Mısra sonralarında ses
benzerlikleri vardır. Aliterasyon ve asonanslarla ahenk sağlan- Çalışma No.: 16
mıştır. Şiirde sembolizm akımının etkileri görülmektedir 1.
Bayrak şiiri saf (öz) şiir anlayışıyla yazılmamıştır. Çünkü bu- Ben şiirimi mükemmel biçimler üzerine inşa etme-
rada millî bir tema işlenmiştir. yi kendime vazife olarak görürüm.
Söylediklerim, okuyucumu doğruya ve güzele yön-
2. Olvido şiiri yedi dizeli bentten oluşmuştur. 12’li hece ölçüsü lendirmiyorsa benim şairliğimin ne kıymeti kalır?
kullanılmıştır. Şiirde kafiye, asonans, aliterasyonla ve tekrarla
ahenk sağlanmıştır. Bireysel bir konu olan yalnızlık teması im- Eski dönemlerdeki şiir anlayışlarını devam ettirmek
gelerle işlenmiştir. Sembolizm akımının etkisiyle yazılmıştır. ve klasikleşmiş değerlerin izini sürmek bana göre
değil.
3. a/ ç/ e/ f/ h/ i/ j/ l/ m Şiiri uysal bir koyun olarak görenler, onun taşıdığı
sorgulama ve karşı gelme gücünü fark edemeyen-
lerdir.
Çalışma No.: 14
Dizeler, mantığın süzgecinden geçen birer ahkâm
1. a) Gelecekçilik abidesi olmuşsa benim o şiirin altında imzamı boşa
aramayın.
b) Marinetti Şiir, ancak yüksek bir sanat zevkinin kusursuz dize-
c) Nazım Hikmet lere yansıması olduğunda değer kazanabilir.
ç) La Figaro
d) Mayakovski 2. II, III ve V. metinler; biçimsel özelliklere önem verilmesi,
anlamsal bütünlük göstermesi ve dadaizme özgü temel nite-
2. a) Şair, fütürizmin gereği olarak makine ve makine sesine likleri (başkaldırı, anlamsızlık, absürtlük vb.) taşımaması gibi
hayranlığını dile getirmiştir. Hız ve enerji şiirde işlenen nedenlerle dadaist bir şair tarafından yazılmış olamaz.
başka bir özelliktir. Ölçü ve sanatlı söyleyişi terk ederek
geçmişle olan bağını koparmış yeni bir şiir anlayışı ile yaz- 3. Öğrenci; yokluk, hiçlik ve kuşku kavramlarını çağrıştırması
mıştır. Şair, kelimeleri ve cümleleri farklı kullanarak şiir yönüyle Yokluğun ve Acabaların Şiiri, anlamsızlığa vurgu
diline özgürlük kazandırmıştır. yapması nedeniyle de Manaya İnat Dizeler adlı kitaplardan
b) Şair, fütürizme bağlı olarak gelenekten bağını kopardığını birini seçmelidir.
divan edebiyatını küçümseyerek göstermiştir. Şiirinin il-
ham kaynağı olarak bilimi ve teknolojiyi işaret etmektedir. Çalışma No.: 17
c) Fütürizm akımının özelliği hız ve enerjinin sembol olarak
kabul edilmesidir. Durağanlıktan hoşlanmayan bu akımın 1. Olası cevap: Şimdi Adını Veriyorum Varlığına adlı şiir okun-
temsilcilerinde devamlı hareket etme isteği vardır. Şiirde duğunda hemen anlaşılabilecek bir şiir değildir. Şiirde sufilere
hareket hem içerikle hem de şekille verilmiştir. Mutluluk benzer sezişlere rastlamak mümkündür. Şiirde zamanın içsel-
fütüristler için hareket halinde olmaktır. Işık, telgraf direk- leştirildiği söylenebilir. “Söyleyici bu şiiri aklın sınırlarının
leri, ray, tren şairi mutlu eden unsurlardır. dışına çıktığı bir anda yazmıştır” sonucuna da varılabilir.
75