Page 10 - Kimya 9 | 1. Ünite
P. 10
Kimya Bilimi
OKUMA PARÇASI
Görsel 1.1.15: Gazi Mustafa Kemal Atatürk
ATATÜRK’ÜN BİLİME VERDİĞİ ÖNEM
Atatürk’ün en önemli özelliklerinden biri bilimsel ve akılcı düşünceyi her alanda egemen kılma iste-
ğidir. Ona göre bilimsel düşünceden uzaklaşmak bir toplumun yok olma sebeplerinin başında gelir. Bu
nedenle destansı bir mücadele verilerek kazanılmış bir zaferin bilimsel gelişmişlikle de taçlandırılması
gerekir. Bu konuda “Hiçbir tutarlı kanıta dayanmayan birtakım geleneklerin, inanışların korunmasında
ısrar eden milletlerin ilerlemesi çok güç olur, belki de hiç olmaz.” diyerek bir toplumun aydınlanması ve
gelişiminde akılcı düşüncenin önemini vurgulamıştır.
Cumhuriyetin ilk yıllarında her türlü yokluk ve imkânsızlığa rağmen yurt dışına öğrenci gönderilir.
Amaç, bilimsel ve teknolojik gelişmenin bu öğrenciler sayesinde ülkemize taşınmasıdır. Atatürk onlara
gönderdiği telgrafta: “Sizi bir kıvılcım olarak gönderiyorum; alevler olarak geri dönmelisiniz.’’ demiştir.
Gazi Mustafa Kemal Atatürk (Görsel 1.1.15), Türkiye’de bilimsel çalışmaların başlamasına da ön-
cülük etmiştir. 1925 yılında Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk yüksekokulu Ankara Hukuk Mektebi, 1933’te
İstanbul Üniversitesi, 1936’da Ankara Dil-Tarih ve Coğrafya Fakültesi, 1935’te Etibank, Maden Tetkik
Arama Enstitüsü, Yüksek Ziraat Enstitüsünün kurulması bu çalışmaların sadece birkaçıdır.
Ulu Önderimiz Gazi Mustafa Kemal Atatürk, 27 Ekim 1922 yılında Bursa’da yapmış olduğu bir top-
lantıda “Milletimizin siyasi, sosyal hayatında, milletimizin düşünce eğitiminde de rehberimiz ilim ve
fen olacaktır. Okul sayesinde, okulun vereceği ilim ve fen sayesindedir ki Türk milleti, Türk sanatı, Türk
ekonomisi, Türk şiiri ve edebiyatı bütün güzellikleriyle gelişir.” demesi bilimsel eğitime verdiği önemin
göstergesidir.
Yazarlar tarafından yazılmıştır.
25