Page 3 - Seçmeli Psikoloji | 3.Ünite
P. 3

3. ÜNİTE




                     SINIF İÇİ ETKİNLİK 1

                     1.  Aşağıdaki durumlardan hangileri öğrenilmiş davranıştır?

                         •  Sıcak çaydanlığa eli değen Kerem elini hemen çeker.
                         •  Evde beslenen kedi tuvaleti geldiğinde kum kabına gider.
                         •  Özlem sevdiği bir şiiri ezberler.
                         •  Göçmen kuşlar kışın sıcak bölgelere göç eder.
                     2.  Verilen örneklerden yola çıkarak öğrenilmiş davranışlarla öğrenilmemiş davranışları karşılaş-
                         tırınız.




              3.2.  ÖĞRENME TÜRLERİ



                     KONUYA HAZIRLIK
                          Görme engelli insanlara yardımcı olmak için kılavuz köpekler yetiştirilir (Görsel 3.2). Sizce bu
                       köpeklerin eğitiminde hangi teknikler kullanılır?


























                                             Görsel 3.2:  Görme engelli insan ve klavuz köpek


                3.2.1. Koşullanma Yoluyla Öğrenme

                 Organizmanın başlangıçta tepkide bulunmadığı bir uyarı-
             cıya tepki göstermeyi öğrenmesine koşullanma yoluyla öğ-
             renme denir. Bu öğrenme türü klasik ve edimsel olmak üzere
             ikiye ayrılır.
                  Bugün tutumların ve ön yargıların değiştirilmesinde, dav-
             ranış terapilerinde, fobilerin tedavisinde, batıl inançların ön-
             lenmesinde klasik ve edimsel koşullanmadan büyük ölçüde
             yararlanılmaktadır.
                  a) Klasik Koşullanma Yoluyla Öğrenme: Organizmanın;
             doğal bir uyarıcıya karşı gösterdiği doğal tepkiyi, daha önce
             tepki vermediği yapay bir uyarıcıya da göstermesidir.    Görsel 3.3:  Pavlov'un klasik koşullanma deneyi
                Klasik koşullanma yoluyla öğrenmeyi ilk kez fizyolog ve
             psikolog olan Ivan Pavlov ele aldı. Pavlov köpekler üzerinde
             koşullanma deneyleri yaptı (Görsel 3.3).



                                                                                    ÖĞRENME, BELLEK, DÜŞÜNME  85
   1   2   3   4   5   6   7   8