Page 7 - Seçmeli Psikoloji | 3.Ünite
P. 7

3. ÜNİTE


                3.2.2. Bilişsel Öğrenme

                Bilişsel kuramcılara göre öğrenme, dünyayı anlama ve algılama girişimidir. Öğrenme uyarıcılara verilen basit
              bir tepki değildir. Bilişsel öğrenmenin temelinde bireyin düşünmesi, hatırlaması, yeni bilgileri zihninde depola-
              ması ve eski bilgilerle bağlar kurması yatar. İnsan öğrenmelerinin çoğunda bilişsel öğrenme ön plandadır. Çeşitli
              bilişsel öğrenme modelleri vardır.
                  a) Kavrayış (İçgörü) Yoluyla Öğrenme: Kavrayış yo-
              luyla öğrenmede başlangıçta problemin çözümünde
              hiçbir ilerleme görülmez, sonrasında problemin çözümü
              birdenbire zihinde oluşur. Olaylar arasındaki bağ bir anda
              kurulur. Archimedes’in (Arşimet) hamam tasını suyun üs-
              tünde yüzerken görüp bir anda “evreka evreka” (buldum
              buldum) diye bağırması kavrayış yoluyla öğrenmeye örnek
              gösterilebilir. Archimedes, problemin çözümünü (suyun
              kaldırma kuvvetini) ani bir kavrayışla keşfetmiştir. Bu kav-
              rayışın gerçekleşmesi için konuyla ilgili önceden edinilmiş   Görsel 3.5:  Kavrayiş yoluyla öğrenme
              bilgilerin var olması gerektiği unutulmamalıdır (Görsel 3.5).
                  b) Farkına Varmadan (Gizil) Öğrenme: Farkına varmadan öğrenmede organizma çevresinde olup biten olay-
              ları, durumları farkında olmadan depolar. Sürekli duyulan bir şarkı ya da şiir özel bir çaba sarf edilmeden ezberle-
              nir. Turistik bir gezi amacıyla gidilen bir şehirde sokak isimlerinin yerleri farkında olmadan öğrenilir.
                  Edward Tolman (Edvırt Tolmın), yaptığı deneyde birinci gruptaki farelere on gün boyunca labirentten çabuk
              çıkma alıştırmaları yaptırır ve fareleri zaman zaman ödüllendirir. İkinci gruptaki farelere ise ödül vermez ve alıştır-
              ma yaptırmaz. Bu on günlük sürede fareler labirentte serbestçe dolaşır. On gün sonunda yiyecekle alıştırma yap-
              tırılan fareler, diğer gruptaki farelerle aynı labirente koyulur. Her iki grubun da aynı sürede labirentin sonundaki
              yiyeceğe ulaştığı gözlenir.
                  Tolman’a göre farelerin asıl öğrendiği labirentin bilişsel şemasıdır. Bu gizil öğrenmedir. Pekiştireç (yiyecek) ve-
              rilince gizil öğrenme davranışa dönüşmüştür. Farkına varmadan öğrenmede ödül veya ceza gibi bir pekiştireç
              olmadan da öğrenme gerçekleşebilir. Ödül ve cezanın rolü, gizil olarak öğrenilen şeyin sadece ortaya çıkmasını
              sağlamaktır.
                  c) Psikomotor Öğrenme: Psikomotor öğrenmede önemli olan
              bir eylemin, becerinin en doğru ve en iyi şekilde yapılmasıdır. Her-
              hangi bir psikomotor becerinin kazanılması için organizmanın
              önce gerekli olgunluğa ulaşması gerekir. Örneğin üç yaşındaki bir
              çocuğa iki tekerlekli bisiklette dengede durmayı öğretemezsiniz
              (Görsel 3.6).
                Bir psikomotor becerinin kazanılması için birçok alıştırma yapı-
              lır. Bu aşamada bilişsel süreçler devreye girer ve hangi hareketlerin
              işe yaradığı zihinsel olarak fark edilir. En son aşamada motor öğren-
              me gerçekleşir ve artık öğrenilen şey klavyeye hiç bakmadan on
              parmakla yazı yazmak örneğinde olduğu gibi otomatik hâle gelir.
              Araba kullanmak, yüzmek, iyi basketbol oynamak da bu öğrenme-
              ye örnektir.
                  ç) Deneme Yanılma Yoluyla Öğrenme: Bu öğrenme türünde
              bir problemle karşılaşan organizma çeşitli davranışlarda ve tepki-
              lerde bulunur. Süreç içinde işine yarayan davranışları tekrar eder,
              işine yaramayanları ise terk eder. Tekrar sayısı arttıkça hata miktarı
              azalır, hata miktarı azaldıkça da öğrenme düzeyi artar.
                  Kafese kapatılan aç kedi dışarıdaki peynire ulaşmak için, kafesi   Görsel 3.6:  Bisiklet süren çocuk
              kurcalayıp tırmalar. Bu sırada tesadüfen kafesin kapısının açılma-
              sı için hazırlanmış düzeneğe dokunur. Kapı açılır yiyeceğe ulaşıp
              karnını doyuran kedi tekrar kafese kapatılır. Birkaç deneme yanılmadan sonra artık yemeğe ulaşmak için gereken
              doğru davranışı öğrenmiştir. Acıktığı zaman doğrudan gidip düğmeye basar, kapıyı açar ve karnını doyurur.




                                                                                    ÖĞRENME, BELLEK, DÜŞÜNME  89
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12