Page 11 - Seçmeli Psikoloji | 3.Ünite
P. 11

3. ÜNİTE



              3.4.  ÖĞRENME STRATEJİLERİ VE GÖREVLERİ



                     KONUYA HAZIRLIK

                     1.  Eğitimde bireysel farklılıklar önemli midir? Neden?
                     2.  Kalıcı ve etkili öğrenme için kullandığınız kendinize özgü stratejileriniz var mıdır? Açıklayınız.




                Bireyin başarısı çoğunlukla farklı öğrenme görevlerine uygun farklı stratejiler geliştirmesine bağlıdır. Birey bu
             stratejiler sayesinde bilgiyi başkalarına bağımlı olmadan işler, yorumlar, sentezler. Böylece yaşam boyu daha ba-
             şarılı olur. Dikkati toplama, tekrar etme, anlamlandırma, örgütleme, yürütücü biliş ve duyuşsal strateji öğrenme
             stratejilerinden bazılarıdır.
                a) Dikkat: Duyusal bellekten gelen bilginin kısa süreli
             belleğe geçmesini sağlayan ilk şart dikkattir (Görsel 3.9).
             Dikkatin toplanması için öğrenci aşağıdaki stratejileri uy-
             gulayabilir.
                •  Öğrenilecek metinde önemli yerlerin, anahtar
                    cümlelerin altını çizme.
                •  Metnin kenarına not alma, anlaşılmayan yerlere
                    soru işareti koyma, önemli yerlere yıldız çizme.
                •  Zihinde bir ön örgütleyici oluşturmak için ana ve
                    ara başlıkları, şekil ve şemaları şöyle bir gözden
                     geçirme.
                b) Tekrar:  Kısa süreli belleğin gelişmesi için gerek-
             li olan etkenlerden biri de tekrardır.  Tekrar; öğrenmeyi
             kolaylaştırır,  unutmayı  azaltır.  Olduğu  gibi  hatırlanması
             istenen  öğrenme  görevlerinde  daha  etkilidir.  Öğrenilen
             konunun uygun şekilde tekrarı öğrenmeyi pekiştirir ve
             unutmayı önler ancak gereğinden fazla tekrarın öğren-
             meye bir etkisi yoktur.                                        Görsel 3.9:  Dikkat çekme
                c) Anlamlandırma: Anlamlandırma stratejileri, bilgi-
             nin ezberlenmesini değil anlamlı bir bütün olarak uzun süreli belleğe kodlanmasını sağlar. Yeni bilginin, öğrenen
             için anlamlı olması uzun süreli bellekte var olan diğer bilgilerle ilişkilendirilmesine bağlıdır. Bunun için aşağıdaki
             gibi farklı yöntemler kullanılabilir.
                •   Sözel, görsel, mekânsal hayallerle yeni bilgiler için çağrışımlar oluşturulabilir. Örneğin bir plaka numarası
                   kişi için önemli birinin yaş günü ve ismiyle ilişkilendirilerek anlamlı hâle getirilebilir.
                •   Kişinin kendi cümleleriyle konunun önemli yerlerini özetlemesi ve not alması da öğrenilecek konuyu an-
                   lamlı hâle getirebilir.
                •   Şemalaştırma, kavram haritası oluşturma da anlamlandırma yöntemlerindendir.
                  ç) Yürütücü Biliş: Bireyin, kendi zihinsel becerilerinin farkında olup bu becerilerine uygun öğrenme yöntem-
             lerini seçebilmesidir. Örneğin görsel hafızasının daha iyi olduğunu bilen öğrenci, kavram haritalarını ve görsel
             materyalleri kullanarak öğrenmenin kendisi için iyi bir yol olduğunu bilir. Bu öğrenmenin sonucunda hedefine
             ulaşıp ulaşmadığını analiz eder, gerekirse yeni stratejiler belirler.
                d) Duyuşsal Strateji: Öğrencilerin kendilerine uygun öğrenme stratejileri belirlemeleri tek başına yeterli de-
             ğildir. Öğrenmede güdüsel ve duygusal etmenlerden kaynaklanan engeller de vardır. İşte bu engelleri kaldırmak
             için kullanılan yöntemlere duyuşsal stratejiler denir. En çok karşılaşılan sorunlar dikkatin başka yöne kayması, gü-
             dülenme eksikliği, kaygı ve öz güven eksikliğidir.





                                                                                    ÖĞRENME, BELLEK, DÜŞÜNME  93
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16