Page 10 - Seçmeli Psikoloji | 3.Ünite
P. 10

3. ÜNİTE



                 Olgunlaşma: Öğrenmenin gerçekleşmesi için gerekli bedensel ve zihinsel yeterliliğe sahip olmaya olgunlaş-
               ma denir. Parmak kasları gelişmeden ve belli bir zihin olgunluğuna erişmeden çocuğun yazı yazması beklenemez
               (Görsel 3.8).
                 Türe Özgü Hazır Olma: Organizmanın herhangi bir davranışı
               öğrenebilmesi için gerekli olan biyolojik donanıma sahip olmasıdır.
               Örneğin insanlar uçmayı, arılar konuşmayı öğrenemez.
                 Genel Uyarılmışlık Hâli: Kişinin bilincinin tamamen açık oldu-
               ğu ve dikkatini yapacağı işe verebildiği  uyanıklık durumudur. İyi bir
               öğrenme için organizmanın yeterli derecede uyarılmış olması gere-
               kir. Yetersiz ya da aşırı uyarılma, öğrenmeyi olumsuz etkiler.
                 Kaygı: Kaygı bir huzursuzluk hissi, nedeni bilinemeyen bir kor-
               kudur. Belirli bir düzeydeki kaygı, organizmayı olumlu etkiler. Aşırı   Görsel 3.8:  Olgunlaşma
               kaygı ya da kaygının hiç olmaması ise öğrenmeyi genellikle olum-
               suz etkilemektedir.
                  Transfer (Geçiş): Önceden öğrenilenlerin, sonradan öğrenilenleri etkilemesine transfer (geçiş) denir. Trans-
               ferin gerçekleşmesi için bu iki konu arasında benzerlik olması gerekir. Örneğin basket oynama ile dil öğrenme
               arasında olumlu ya da olumsuz bir geçiş söz konusu değildir.
                 •   Pozitif Transfer: Önceden öğrenilenlerin, yeni öğrenmeleri kolaylaştırmasıdır. Bisiklete binmeyi bilen biri
                     motosiklete binmeyi de kolayca öğrenir.
                 •   Negatif Transfer (Alışkanlık Çatışması): Önceden öğrenilenlerin, yeni öğrenmeleri zorlaştırmasıdır. Q
                     klavye kullanan biri F klavye kullanırken zorlanabilir.

                 b) Öğrenilecek Malzeme ile İlgili Etkenler
                 •  Öğrenilecek konunun anlamlı olması, öğrenmeyi kolaylaştırır.
                 •  Öğrenilecek konu öğrenenin işine yarıyor ve ilgisini çekiyorsa daha kolay öğrenilir.
                 •  Öğrenilecek konu, bireyin olgunlaşma seviyesine ve yaşına uygun olmalıdır.
                 •  Öğrenilecek konu, yeterli uzunlukta olmalıdır.
                 c) Öğrenme Yöntemi ile İlgili Etkenler
                 •  Ara vererek çalışmak, hiç ara vermeden çalışmaktan daha etkilidir.
                 •  Öğrenilen konunun uygun şekilde tekrarı, öğrenmeyi pekiştirir ve unutmayı önler ancak gereğinden fazla
                    tekrarın öğrenmeye bir etkisi yoktur.
                 •  Geri bildirim öğrenme için önemlidir. Öğrenen kişinin elde ettiği sonucu bilmesi güdülenmeyi artırır, bu
                    da öğrenmeyi olumlu etkiler. Bilgisayar teknolojisi, bugünün insanına anında geri bildirim alıp yanlışları
                    düzeltme imkânı vermektedir.
                 •  Konu uzun ise parçalara bölerek kısa ise bütün olarak öğrenmek daha etkilidir.

                      SINIF İÇİ ETKİNLİK 5

                      Filler daha yavruyken kalın bir zincirle bacaklarından bir direğe bağlanır. Önceleri kaçmaya çalışan
                   fil yavrusu ne kadar uğraşırsa uğraşsın zincirini koparamaz. Ayağında zincirle büyüyen fil, bir müddet
                   sonra kaçamayacağını kabullenir. İşte bu noktada filin ayağındaki zincir çözülür ve fil zincirin yerine kul-
                   lanılan ince bir halatla bağlanır. Fil, büyüyünce halattan kurtarılır ancak artık bulunduğu alanın dışına
                   çıkamayacağına inanmıştır. Filin bu durumuna öğrenilmiş çaresizlik denir.
                      Yukarıdaki metinden yararlanarak öğrenilmiş çaresizliğe insan yaşamından örnekler bula-
                      rak örnekleri sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                       http://www.beu.edu.tr/Media/PbsDosya/23026_2016_10_31_1825a8a9.pdf
                                                  adresinden yararlanılarak komisyon tarafından düzenlenmiştir. 10. 07. 2018, s. 23.05



                       TARTIŞMA

                      Kendi tecrübelerinizden yola çıkarak öğrenmenizi etkileyen faktörleri tartışınız.





         92    ÖĞRENME, BELLEK, DÜŞÜNME
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15