Page 3 - Seçmeli Psikoloji | 4.Ünite
P. 3

4. ÜNİTE



             yarış içerisine girer. Kardeşleri ile girdiği bu rekabet, ortanca çocuğun başarılı olmak için daha çok çabalamasına
             ya da daha çabuk pes ederek yenilgiyi erken kabullenmesine neden olabilir.
                  Bireyin içinde bulunduğu sosyal koşullar kişiliğini şekillendirebilir. Örneğin içe dönük biri samimi bir arkadaş
             ortamı içerisinde dışa dönük ve konuşkan biri hâline dönüşebilir.



                     TARTIŞMA
                     Yukarıda anlatılan etkenlerden (koşullama, aile, bilişsel ve sosyal koşullar) sizce hangileri kişiliğin
                  şekillenmesinde  daha önemlidir? Tartışınız.


              4.2.  KİŞİLİK KURAMLARI


                Kuramların temel amacı kişiliğin, kişiden kişiye neden değiştiği-
             ni ve nasıl geliştiğini açıklamaktır. Bu kuramlardan bazıları psikana-
             litik, psikososyal ve fenomenolojik kuramdır.
                  a) Psikanalitik Kuram: Bu kuramın en önemli temsilcisi olan
             Sigmund Freud, kişilik gelişimini bireyin bebeklik ve çocukluk yılla-
             rına dayandırır. İnsanın bilinçliliğini bir buz dağına benzeten Freud'a
             göre bilinçlilik durumu, üç bölümden oluşur: Bilinç, farkına varılan
             yaşantıların bulunduğu alandır.  Bilinç öncesi, uygun ipuçları ile
             hatırlanabilen yaşantıların bulunduğu alandır. Bilinçaltı ise farkına
             varılmayan, bastırılan ilkel isteklerin bulunduğu alandır (Görsel 4.2).
             Freud’a göre insanlar, doğuştan bazı ilkel istek ve arzularla dünyaya
             gelir.  Toplum tarafından hoş karşılanmayan bu istekler bilinçaltına
             itilir ancak yok olmaz, yaşantıyı etkilemeye devam eder. Kişiliğin ve
             davranışların şekillenmesinde bastırılan bu duygular belirleyicidir.
             Freud’a göre kişiliğin üç katmanı bulunur.
                  İd (ilkel benlik), kişiliğin doğuştan gelen yönüdür. İlkel arzu
             ve istekleri, biyolojik gereksinimleri barındırır. İd; kişiliğin çocuksu
             tarafıdır, haz ilkesine dayanır, kural tanımaz ve hemen doyuma ulaş-
             mak ister. İdi baskın kişiler dürtüsel, denetimsiz, içinden geldiği gibi
             davranan kişilerdir.
                  Ego (benlik), kişiliğin gerçeklikle ilgili yanıdır. İd ile süper ego-  Görsel 4.2:  Freud, bilinçlilik durumunu bir buz dağina
                                                                                     benzetir.
             nun isteklerini uzlaştırmaya çalışan hakemdir. İdin isteklerini ya
             engeller ya erteler ya da süper egonun onayından geçirerek bu is-
             teklere akılcı, toplumca kabul edilebilir çözümler bulur. Böylece id ile süper ego arasındaki dengeyi sağlar. Egosu
             baskın olanlar; mantıklı, tutarlı, dengeli insanlardır.
                  Süper ego (üst benlik), kişiliğin toplumsal yanıdır. Toplumun kural ve yasaklarını temsil eden suçlayıcı, ceza-
             landırıcı, vicdani yöndür. Süper egosu baskın olan kişiler için başkalarının ne diyeceği çok önemlidir. Bu kişilerin
             davranışlarını belirleyen temel unsur, toplumsal ölçü ve değerlendirmelerdir.
                Bu üç katman sürekli etkileşim hâlindedir. Sağlıklı bir kişilik, egonun id ile süper ego arasında dengeyi sağla-
             masına bağlıdır.
                b) Psikososyal Kuram: Kuramın temsilcisi Erik Erikson’dur. Erikson’a göre temel kişilik özelliklerinin gelişimi
             yaşamın ilk yıllarıyla sınırlı değildir. Kişilik gelişimi bütün yaşam boyunca devam eder. Kişiliğin oluşmasında biyo-
             lojik faktörlerle birlikte sosyal çevre ve kişiler arası ilişkiler de önemlidir. Kişiliği belli dönemlere ayırarak açıklayan
             Erikson her gelişim döneminin kendine özgü gelişim görevleri olduğunu söyler. Bireyin belli davranışları, belli
             dönemlerde kazanabilmesine kritik dönem denir. Kişi her gelişim döneminde farklı bir çatışma ile karşılaşır. Bire-
             yin herhangi bir dönemdeki gelişim görevlerini yapabilmesi için o dönemde karşılaştığı çatışmaların üstesinden
             gelmesi gerekir. Birey bu çatışmalarla başa çıkabildiği oranda sağlıklı bir kişilik geliştirir. Belli bir dönemde yaşanan
             başarısızlık, uygun çevresel koşullar sağlanırsa sonraki dönemlerde giderilebilir. Erikson’a göre kişilik gelişimi dö-
             nemleri ve bu dönemlerde yaşanan çatışmalar şöyle sıralanır.



                                                                                     RUH SAĞLIĞININ TEMELLERİ  115
   1   2   3   4   5   6   7   8