Page 4 - Seçmeli Psikoloji | 4.Ünite
P. 4

4. ÜNİTE



                 Temel Güvene Karşı Güvensizlik (0-1 yaş): Çocuklarda bağlanma ve güven duygusunun oluştuğu dönemdir.
               Bu dönemde çocuğun ihtiyaçlarının, zamanında ve mümkünse aynı kişi tarafından tutarlı bir şekilde karşılanması
               gerekir. İhtiyaçları bu şekilde giderilen çocuk, güven ve iyimserlik duygusu geliştirir. Sosyal iletişim becerisi kaza-
               nır. Aksi takdirde çocukta güvensizlik ve karamsarlık duygusu oluşur.
                   Özerkliğe Karşı Kuşku ve Utanç (1-3 yaş): Çocuk bu dönemde yürümeye başlar. Buna bağlı olarak çevre ile
               daha fazla iletişime geçmek ister ve bağımsız eylemlerden zevk alır. Çocuk, o ana kadar başkalarının desteği ile
               yaptığı işleri artık kendisi yapmak ister. Bu dönemde aşırı koruyucu, müdahaleci, titiz ve cezalandırıcı anne baba
               tutumu, çocuğun irade ve bağımsızlık konularındaki gelişimini ve kontrol mekanizmasını olumsuz etkiler.
                   Girişimciliğe Karşı Suçluluk (3-6 yaş): Bu dönemde çocuk hareketli, meraklı ve öğrenmeye isteklidir. Çocukta
               motor ve dil gelişimi hızlıdır. Çevresindeki olayları anlayabilmek için sürekli sorular soran çocuğun merak duygusu
               canlı tutulmalı ve sorduğu sorulara anlayacağı şekilde cevaplar verilmelidir (Görsel 4.3). Sorular geçiştirilir veya
               çocuk azarlanırsa çocukta suçluluk duygusu oluşur.



























                                                    Görsel 4.3:  Merakli çocuk


                 Başarıya Karşı Aşağılık Duygusu (6-12 yaş): Bu dönemde okula giden çocuğun üzerinde arkadaşlarının ve
               öğretmenlerinin etkisi artar. Çalışkanlık, yeterlilik, akademik benlik algısı ve öğrenmeye karşı tutumun oluşumu
               bakımından kritik bir dönemdir. Bu dönemde çocuğu başkaları ile kıyaslamak, yapamadıklarını ve yetersizliğini
               vurgulamak çocukta aşağılık duygusunun oluşmasına sebep olur. Çocuğa sorumluluk vererek çocuğun başarı
               duygusunu yaşaması sağlanmalıdır. Çocuğun yapamadıkları değil yapabildikleri vurgulanmalıdır.
                   Kimlik Oluşumuna Karşı Rol Karmaşası (12-18 yaş): Kimlik oluşumu bakımından kritik dönemdir. “Ben ki-
               mim?” sorusu önemli hâle gelir. Bu süreçte merkezde aile değil akran grubu bulunur. Kişi başarılı bir şekilde kimlik
               oluşturursa kendine güvenen, kendinden emin biri olarak yaşamını sürdürür. Başarılı bir kimlik oluşturamazsa “rol
               karmaşası” yaşar. Bu kriz atlatılıncaya kadar kişinin gelişim alanları ve dönemleri bu durumdan olumsuz etkilenir.
                 Yakınlığa Karşı Yalıtılmışlık (18-30 yaş): Kişi yakın ilişkiler kurmaya, dostluk ve sevgi ilişkilerine girmeye ve
               sorumluluk almaya hazırdır. Karşı cinsle evliliğe gidecek sevgiye ve güvene dayalı ilişkiler kurma isteği ve çabası
               içindedir. Dönemi sağlıklı olarak atlatan kişi, güvenli bir şekilde sevgiyi verme ve alma gücüne sahip olurken  atla-
               tamayan kişi yalnızlık ve yalıtılmışlık duygusu yaşar.
                 Üretkenliğe Karşı Durgunluk (30-65 yaş): Kişi önceki dönemlerin çatışmasını başarı ile atlatmışsa bu dö-
               nemde verimlilik ve üretkenlik duygusunu yaşar. Bir iş yapmak, insanlara faydalı olmak, çocuk sahibi olmak, çocu-
               ğunu etkili ve faydalı bir şekilde yetiştirmek kişinin üretkenlik duygusunu yaşamasını sağlar. Bunlardan mahrum
               olan kişi, işe yaramama duygusu yaşar ve durgunluk dönemine girebilir.
                   Benlik Bütünlüğüne Karşı Umutsuzluk (65 yaş ve üstü): Bu dönemde yaşanan çatışma, üretken geçen bir
               yaşamın sağlamış olduğu doyum ya da yıllarını anlamsız geçirmiş olmanın mutsuzluğu ile ilgilidir. Birey bu dö-
               nemde önceki evrelerin birikimi sonucu benliğini tam olarak bulmuş güvenli, mutlu biri veya umutsuzluklar için-
               de, uyumsuz, hırçın biri hâline gelebilir. Yaşanan ölüm korkusu, umutsuzluk duygusunu artırabilir.




        116   RUH SAĞLIĞININ TEMELLERİ
   1   2   3   4   5   6   7   8   9