Page 16 - Sosyoloji 1 | 3.Ünite
P. 16
3. ÜNİTE Kültür
Okuma Parçası
Aşağıdaki metinleri okuyarak soruları cevaplayınız.
Amişler Romanlar
Amişler Romanlar
Amerika’da dindarlık ve dindar toplumlar denilince “Kentsel Dönüşüm Bağlamında Mersin’de Yerel Yö-
akla ilk gelen topluluklardan biri de Amişlerdir. Birçok netim Tarafından Yürütülen Bir Projenin Değerlendiril-
belgesele, televizyon programına da konu olan bu insan- mesi” konulu proje, Ocak-Şubat 2007 tarihleri arasında
lar gerçekten çok farklı âdetlere sahipler. Teknolojiyi yürütüldü. Proje kapsamında Turgut Reis Mahallesi’nden
tamamen reddetmiş olan Amişler, kesinlikle elektrikli bir rastgele seçilen otuz aile ile karşılıklı görüşme yapıldı.
malzeme kullanmadıkları gibi para, kâğıt ve kalemi de Mersin’de göçün ivmelendirdiği yapılaşmalardan Turgut
kullanmıyorlar. Doktora gitmiyor, geleneksel tedavi Reis Mahallesi’ni incelediklerini söyleyen Yrd. Doç. Dr.
yöntemleri kullanıyorlar. Elbiseleri, geleneksel kıyafet- Akıner, mahallenin, 1924 nüfus mübadelesi sırasında
lerden oluşuyor, kendi kıyafetlerini kendileri dikiyorlar. Yunanistan ve Bulgaristan’dan Edirne’ye yerleşen Ro-
manların Mersin’e göç etmesiyle oluştuğunu belirterek
Yani yenilik adına her şeyi reddediyor ve günümüz- sözlerine şöyle devam etti: “Buradaki Romanlar, kendile-
den birkaç asır öncesinin hayatını yaşamaya çalışıyorlar. rini Türk kimliği altında Roman veya alt kültür olarak
Bugün sayıları 3 milyon civarındadır. tanımlamaktadır.
(www.haber.ekolay.net) (www.mersin.edu.tr)
1. Amişlerin yaşam biçimleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?
2. Romanların yaşam biçimleri hangi yönleri ile toplumun genel kültüründen farklılık göstermektedir?
Açıklayınız.
3. Toplumda görülen yaşam biçimi, davranış tarzları ve giyim gibi her türden farklılıkları bir alt kültür
olarak ele alabilir miyiz? Neden?
4. Alt kültürün millî kültürle ilşkisi hakkında ne söyleyebilirsiniz?
Okuma Parçası
Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.
ANKARA YÜKSEL CADDESİ’NDEKİ GENÇLİK ALT KÜLTÜRÜ
Hızlı toplumsal dönüşümleri yaşayan bir toplum olarak Türkiye’de bundan en çok etkilenen kesimlerin başında
“gençlik ve gençler” gelmektedir. Çünkü toplumsal dönüşümlerin merkeze aldığı “bireyselleşme” manevra yeteneğini en
çok gençler için sunmaktadır. Gençlerin bu yeteneği kullanma biçimleri ise birbirinden oldukça farklıdır. Bu farklılık
bireyselleşmenin temel hedefleriyle ilgili olduğu gibi gençlerin sosyoekonomik ve sosyokültürel hazır bulunuşluk düzey-
leri ile de ilgilidir. Gençlik kitlesinin genel norm ve davranışlarıyla büyük ölçüde farklılaşan, değişme ve dönüşümler
karşısında özgün tutumlar geliştiren gençlik alt kültürlerine bu çerçevede tanık olunmaktadır. Ankara Yüksel Caddesi’n-
de giyim ve davranışlarıyla belirgin farklı bir görüntü oluşturan gençlere rastlanmaktadır. Günün büyük bir kısmını burada
geçiren gençler, farklılığı yansıtan biçimsel boyutlarla söz konusu cadde ile zamanla özdeşleşerek “Yüksel Caddesi Genç-
leri” olarak adlandırılmaktadır.
(İsmail Doğan, Bir Alt Kültür Olarak Ankara Yüksel Caddesi Gençliği, s.149)
1. Yüksel Caddesi Gençliği hangi özelliklerinden dolayı alt kültür olarak değerlendirilebilir? Tartışınız.
2. Sizin de bildiğiniz başka gençlik grupları var mıdır? Bu gençlik grupları da bir alt kültür örneği midir?
Görüşlerinizi paylaşınız.
200