Page 20 - Sosyoloji 1 | 3.Ünite
P. 20

3. ÜNİTE                                                                         Kültür



                                  Dil, Eğitim ve Sanat Üçgeninde Kültür




                 HAZIRLIK SORULARI


              1.  “Dil kültürün hem ürünüdür hem de aktarıcısıdır.” sözüyle ilgili neler söyleyebilirsiniz?
              2.  Toplumsal yaşantımızda eğitim neden önemlidir? Görüşlerinizi paylaşınız.
              3.  Sanattan yoksun bir toplum yapısı düşünülebilir mi? Neden?



                  KAVRAMLARIMIZ

              Dil, Eğitim, Sanat



                                 KÜLTÜRÜN DİL, EĞİTİM VE SANATLA İLİŞKİSİ


              KÜLTÜR - DİL İLİŞKİSİ                              Kültürün  maddi unsurlarındaki gelişmelere ve bilimsel
              Kültürün öğrenilmesi ve öğretilmesi dil aracılığıyla sağla-  yeniliklere bu yolla  ulaşılır. Eğitim, maddi ve maddi olma-
           nır. İnsan toplumsal hayattaki ilişkilerini, duygu ve düşünce-  yan kültür ögelerini aktararak kültürün sürekliliğini sağlar.
           lerini dil sayesinde başkalarıyla paylaşır. Bir milletin tarihi,   Eğitim ve kültür birbirinden ayrılamayan unsurlardır. Eğitim
           inanç ve ibadetleri, coğrafyası, değer ölçüleri folkloru, müziği,   kültürü etkilediği gibi kültürde eğitimi etkilemektedir. Aynı
           edebiyatı,  bilimi,  dünya  görüşü  kelimelerde  ve  deyimlerde   eğitimi Türkiye’den başka bir ülkede vermeye kalkarsanız
           sembolleşerek hep dil hazinesinde korunur ve aktarılır. Dil,   eğitimlerde  mutlaka  farklılıklar  olacaktır.  Çünkü  başka
           toplumsal yaşamın bir ürünüdür. Örneğin Türkçede akrabalığa,   ülkelerde  yaşayan  insanların  yaşam  tarzları,  kültürleri,
           hayvancılığa ve tarıma ait sözcüklerin çokluğu Türk halkının   kıyafetleri, davranışları ve konuşmaları Türkiye’dekine göre
           yaşamının, kültürel gereksiniminin bir sonucudur. Her dil sis-   mutlaka farklılıklar gösterecektir.
           temi, kendi içinde o toplumun yarattığı maddi, manevi zengin-
           liklerin,  kültürler  arası  etkileşimin,  toplumsal  değişimin  de      KÜLTÜR - SANAT İLİŞKİSİ
           tarihini verir. Dilin zenginliği o toplumun zenginliğini gösterir.      Sanat, insanlık tarihinin her döneminde var olan bir olgu-
                                                              dur. İnsanlığın geçirdiği evreler toplumların yaşama biçimle-
                                                              rini,  yaşama  bakışlarını,  sanat    anlayışlarını  değiştirmiştir.
                                                              Sanat  en  genel  anlamıyla,  yaratıcılığın  ve  hayal  gücünün
                                                              ifadesi olarak değerlendirilir. Sanat insana özgü bir etkinlik-
                                                              tir.  Sanatçının  duygu  ve  düşüncelerinin  kaynağı  yaşadığı
                                                              toplumdur. Sanatçı yaşadığı toplumun kültürel özelliklerini
                                                              eserlerine aktarır. Bu bağlamda sanatın temel konusu yaşam-
                                                              dır. Bu yaşam içerisinde öğrenilen, üretilen her şey çeşitli
                                                              sanat dalları ile sonraki kuşaklara aktarılır. Bu sanat dallarını
                                                              şöyle sıralayabiliriz:

                                                                 Yüzey sanatları: Resim, afiş, grafik, minyatür, fotoğraf
                       Görsel 3.6: Piyale Madra’nın karikatürü     Mekân sanatları: Mimarlık, peyzaj, yerleştirme
              Dilin  sınırlarını,  o  toplumun  kültürü  belirler.  Milleti      Dil sanatları: Roman, hikâye, şiir, senaryo
           meydana getiren unsurların başında gelen dil, hem kültürün      Ses sanatları: Müzik
           oluşması ve yaşamasında en büyük görevi üstlenmiş hem de      Dramatik sanatlar: Tiyatro, opera, sinema vb.
           toplumlar ve kültürler arasındaki iletişimi sağlayan bir köprü
           olmuştur.                                             Sanatın farklı kollarında ortaya konan ürünler toplumun
                                                              yansıtıldığı bir ayna gibidir. Sanatçı da  belli bir kültür çevre-
              KÜLTÜR - EĞİTİM İLİŞKİSİ                        sinde yetişen, kültürel değerleri eserleri aracılığıyla insanlara
              Eğitim  insanın  tüm  yaşamını  düzenleyen  ve  bireyin   aktardığı için benzer bir görevi üstlenmiş olur. Sanat etkin-
           toplumsallaşmasını  sağlayan  bir  süreçtir.  Yalnızca  okul   likleri sonucunda ortaya konan eserler, toplumların geçmiş-
           duvarları arasında gerçekleştirilen bir etkinlik değil, toplu-  ten devraldıkları ve kendilerinin de katkıda bulunarak sonra-
           mun genel bir etkinliğidir. Eğitim toplumun kültürüne göre   ki  kuşaklara  aktardıkları  yaşayış  ve  düşünce  ürünleridir.
           biçimlenir. Toplumdaki tüm kurumlar ve kişiler bu konuda   Toplumun  düşünce  zenginliği,  eleştiri  anlayışı,  yaşam
           sorumluluk taşımaktadır. Toplumsal yapının her bir parçası   biçimi, inançları, eğitimi yani ait olduğu kültürün izleri sanat
           eğitime katkıda bulunur. Toplumsallaşma ve kültürel değer-  eserlerine yansır. Bir topluma ait olan insan, kendi kültürel
           leri kazanma öncelikle aile kurumunda başlar.      mirasını öğrenir, onu  korur ve yaşatır.


                                                           204
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25