Page 32 - Sosyoloji 2 | 2.Ünite
P. 32
ETKİNLİK
YORUMLUYORUZ
Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.
Sosyal Yaşantımız ve Toplumsal Çözülme
Çocukluğumda bize, hem okulda hem de evde bü-
yüklere ve küçüklere karşı nasıl davranmamız gerektiği
konusunda “Büyüklerinizi sayınız, küçüklerinizi seviniz.’’
şeklinde bol bol nasihat edilirdi. Bu Türk kültürünün bir
parçasıydı.
Bu satırları yazdığım gün içerisinde bir belediye oto-
büsüne biniyorum, otobüs tıklım tıklım, orta yerde duruyo-
rum. Benden bir durak sonra bir amca bindi; amca yaklaşık
80-85 yaşlarında, etrafta oturan öğrenciler var. Amca iler-
liyor ve oturan öğrencilerden hiçbir hareket yok, derken 70
-75 yaşlarında bir teyze kalktı amcaya yer verdi. Ben önce Halk otobüsünden bir görünüm
teyze durağına geldi zannettim ancak altı durak daha gittik
ben indim, teyze daha ayaktaydı.
Bu topraklarda neler oluyor? En basit bir saygıyı fazla gören gençleri yetiştiren bir eğitim nasıl “millî”
olabilir? Popüler kültürün yoğurduğu ve apolitize ettiği, asosyalleştirdiği gençler, Türk toplumunun gele-
ceğini nasıl şekillendirecekler?
Bir şeyler yapmak lazım. Küreselleşme kıskacındaki aile yapıları ekonomik altyapı yüzünden sarsıl-
maktadır. Bu sarsıntı, öncelikle toplumsal değerlerimizi alıp götürüyor. Bu topraklarda çözülmeden yaşa-
mak istiyorsak hem ailenin hem de toplumun ve devletin eğitimdeki görevini yerine getirmesi gerekiyor.
Emir Ali Karadoğan, Toplumsal Çözülme, www. milliyet.com.tr’den kısaltılarak alınmıştır.
SORULAR
1. Toplumsal değerlerin gücünü kaybetmesinin nedenleri nelerdir? Belirtiniz.
2. Toplumsal değerlerin zayıflaması ile birlikte toplumda yaşanabilecek olumsuzluklar nelerdir?
3. Metinden hareketle ailenin toplumsal değerleri korumadaki etkisi neler olabilir? Düşüncelerinizi ifade
ediniz.
PERFORMANS
Aşağıdaki soruyu altı şapkalı düşünme tekniğini kullanarak cevaplayınız.
Konu: Toplumsal değerlerin paylaşımının azalması ile toplumsal çözülme arasındaki ilişki
Toplumsal değerlerin gücünü kaybetmesi millî kültürümüzü nasıl etkilemektedir? Açıklayınız.
Beyaz şapka Tarafsız bir biçimde, bilgiyi merkeze alarak olaylara bakış açısı getirmeyi amaçlar. Bilgiyi temel alır.
(Tarafsız şapka)
Kırmızı şapka Önsezilere dayalı olarak olaylara duygusal bir bakış açısı getirmeyi amaçlar. Duygusal tepki vermeyi
(Duygusal şapka) temel alır.
Siyah şapka Olaylara eleştirel ve karamsar yönden bir bakış açısı getirmeyi amaçlar. Eleştirel yargıyı temel alır.
(Karamsar şapka)
Sarı şapka için Olayların olumlu yönlerine odaklanarak iyimser ve yapıcı yönden bir bakış açısı getirmeyi amaçlar. Yapıcı
(İyimser şapka) düşünmeyi temel alır.
Yeşil şapka Olaylara yeni ve farklı çözüm yolları bulmak için yaratıcı ve yenilikçi bir bakış açısı getirmeyi amaçlar. Yeni
(Yaratıcı şapka) fikirler, yeni algılama biçimleri üretmeyi temel alır.
Mavi şapka Olayları tüm olası yönleri ile gören ve değişkenleri kontrol altında tutan bir bakış açısı oluşturmayı
(Değerlendiren amaçlar. Durumu analiz edip sonuç çıkarmayı temel alır.
126 TOPLUMSAL ÇÖZÜLME NEDENLERİ VE SONUÇLARI