Page 13 - Sosyoloji 2 | 3.Ünite
P. 13

ETKİNLİK
              YORUMLUYORUZ


               Aşağıdaki metinleri okuyarak soruları cevaplayınız.


























                      İletişim süreçleri toplumlar için vazgeçilmez bir önem taşır.


                                             Kitle İletişim Araçları ve Kamuoyu
                 Demokratik yaşamın en önemli ögelerinden biri olan kitle iletişim araçları, dördüncü güç olarak ad-
               landırılıyor. Kamuoyunun gözü, kulağı ve sesi olan kitle iletişim araçları, kamuoyu için bir denetim işlevi
               görüyor. Seçimle iş başına gelen siyasal iktidarlar, bir dahaki seçimlere kadar olan süreçte, kamuoyunun
               denetimini büyük ölçüde kitle iletişim araçları ile üzerlerinde hissediyor.

                 Günümüzde kamuoyunun oluşmasında en etkili öge kitle iletişim araçlarıdır. İletişim alanında son yıl-
               larda yaşanan teknik gelişmeler, kitle iletişim araçlarının olayları ve yorumları çok kısa bir zaman içerisinde
               çok büyük kitlelere ulaştırmasını sağlamıştır. Bu durum kitle iletişim araçlarının etki derecesini ve etki
               alanını genişletmektedir.
                                                                                                       Tayfun Akgüner, Kitle İletişim Araçları ve Kamuoyu, www.istanbul.edu.tr
                                                    İletişim Sosyolojisi
                 Günümüzde, özellikle de Batı üniversitelerinde, iletişim sosyolojisi genellikle medya ya da kitle iletişim
               sosyolojisiyle neredeyse eş anlamlı kullanılır. Bunun nedeni, iletişimin teknikler bütünü şeklinde tanımla-
               nan anlamına daha fazla temayül gösterilmesidir. İnsanın diğer insanlarla ve doğayla doğrudan deneyimi-
               nin kopmasına aracılık yapan sinema, telgraf, telefon, radyo, televizyon ve internet gibi teknolojiler, ileti-
               şimle eşitlenmiş ve bu alanın sosyolojisi yapılmaya başlanmıştır. İletişim sosyolojisi, insan bilimsel tanım
               yerine daha çok kitle iletişim sosyolojisi olarak anlaşılmıştır. Oysa iletişim, temelde insani bir etkinliktir,
               teknoloji de olsa o teknolojiyi üreten ve kullanan da nihayetinde insandır. İnsani bir etkinlik olan iletişimi,
               kitle iletişimi içine indirgemek, sınırlamak ve iletişim sosyolojisini sadece medya/kitle iletişim sosyolojisi
               olarak algılamak çok sağlıklı bir yaklaşım değildir.
                                                                                                                                     www.journals.istanbul.edu.tr
              SORULAR

               1. Kitle iletişim araçlarının sosyal ve siyasal önemi hakkındaki görüşleriniz nelerdir?
               2. Sizce kitle iletişim araçları kendi içlerinde bir denetim mekanizmasına sahip olmalı mıdır? Görüşlerinizi
                 paylaşınız.
               3. İletişim süreçlerinin analizinde iletişim sosyolojisinin verilerinden nasıl yararlanılır? Açıklayınız.




                                                                                        İLETİŞİM GERÇEĞİ VE TOPLUM  149
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18