Page 17 - Sosyoloji 2 | 3.Ünite
P. 17
ETKİNLİK
YORUMLUYORUZ
Aşağıdaki metinleri okuyarak soruları cevaplayınız.
Televizyon İzlemek Boş Vakitleri Değerlendirmede İlk Sırada
Rapora göre OECD ülkelerinde insanlar boş zamanlarını en çok tele-
vizyon izleyerek geçiriyorlar. Bir boş zaman geçirme şekli olarak “kültürel
etkinliklere ev sahipliği yapma ya da katılma” sıralamasında ise Türkiye
geri sıralarda.
www.milliyet.com.tr
Toplumsal Yapı ve Boş Zaman
Toplumsal yapıya ve üretim biçimine bağlı olarak ortaya çıkan boş za-
man kavramı, kapitalistleşme süreciyle birlikte gelişmeye ve değişmeye
başlamıştır. Tarihsel ve toplumsal gelişime ve dönüşümlere bağlı olarak boş zaman anlayışında bir değişme
olduğu gibi boş zamanın yapısında ve işlevlerinde de önemli farklılaşmalar olmuştur. Sanayileşmiş top-
lumlarda insan emeğinin yerini makineler almakta, buna paralel olarak üretim kapasitesi artarken çalışma
saatleri azalmaktadır. Sanayileşme ve teknoloji, insan yaşamının daha kaliteli ve daha uzun olmasında
önemli ölçüde etkilidir. Ancak sanayileşme sonucunda var olan boş zamanın daha da artması, günümüz
toplumundaki bireylerin sahip oldukları bu boş zamanı etkin ve verimli bir şekilde değerlendirmelerini de
zorunlu kılmaktadır. Böyle bir ortamda yaşayan bireylerin iş ve gündelik yaşamın getirdiği birtakım stres-
lerle ya da yaşamın giderek tekdüzeleşmesi ve hareketsiz bir hâle dönüşmesiyle beraber, ortaya çıkacağı
kabul edilen ve yaşamı riske sokan birtakım fizyolojik ve psikolojik sorunlarla başa çıkması gerekmektedir.
Gençlik toplumun en dinamik, en akışkan, hareketli kesimidir. Gençlik döneminin önemli bir kesimini hiç
şüphesiz öğrenciler oluşturmaktadır. Eğitim öğretimin çeşitli kademelerinde yer alan, ortaöğretim kurum-
larında olmayan, gençlik ile ilgili çeşitli konular içerisinde serbest zamanlarının değerlendirilmesi, önemli
bir sorun olarak görülmektedir.
Ümit Yetiş, Orta Öğretim Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Eğilimlerinin Farklı Değişkenlere Göre Belirlen-mesi, www.dergi.
nigde.edu.tr
SORULAR
1. Haberden hareketle boş zaman faaliyetleri ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?
2. İnsanların boş zamanını yeterince değerlendirdiğini düşünüyor musunuz? Görüşlerinizi belirtiniz.
3. Okulunuzda boş zamanı değerlendirme faaliyetlerine yeterince yer veriliyor mu? Öneri ve düşünceleri-
nizi anlatan bir metin yazınız.
4. İkinci metinden hareketle sanayileşme ile birlikte boş zamanı değerlendirme biçimlerinde nasıl değişik-
likler olmuştur?
5. Toplumsal yapı ile boş zaman faaliyetleri arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
PERFORMANS
Okulda ve okul dışında boş zamanlarınızı nasıl değerlendirdiğinizi aşağıda boş bırakılan yerlere yazınız.
Yazdıklarınızı arkadaşlarınızın yazdıkları ile karşılaştırınız.
...........................................................................................................................................................
OKULDA
...........................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................
OKUL
...........................................................................................................................................................
DIŞINDA
ANKET YAPALIM
Okulunuzdaki arkadaşlarınıza “Boş zamanlarınızı nasıl değerlendiriyorsunuz?” konulu bir anket çalışması yaparak
sonuçlarını okul panosunda sergileyiniz.
B0Ş ZAMANLARI DEĞERLENDİRME 153