Page 20 - Tarih 9 | 5.Ünite
P. 20

5. ÜNİTE



                                              Dört Halife Devri’nde yapılan fetihler ve oluşturulan kurumlar
                                              Müslüman topluma maddi ve manevi önemli faydalar sağla-
                                              mış, İslam kültür ve düşüncesinin oluşmasında yeni mede-
                                              niyetin teşekkülünde etkili olmuştur.
                                              İslam Dünyasında İlk Ayrılıklar

                                              Hz. Osman Dönemi’nde fetih hareketlerinin yavaşlamasıyla
                                              ekonomik ve sosyal sorunların baş gösterdiği karışıklıklar dö-
                                              nemi başlamıştır. Hz. Osman Dönemi’nde, İslam Devleti’nin
                                              Medine'den uzak bölgelerdeki askerî harekâtı çok masraflı ve
                                              sıkıntılı olmuştur. Fethedilen bölgelerin imar, iskân, eğitim ve
                                              diğer masraflarına da hazineden ciddi miktarlar harcanmıştır.
                                              Ekonomik sıkıntıları ortadan kaldırmak isteyen Hz. Osman,
                                              Hz. Ömer zamanında halka bağlanan maaşları kesmek zorun-
                                              da kalmıştır. Birçok insanın etkilendiği ve devlete karşı tavır
                                                                         aldığı bu durum, bir süre sonra
                                                                         Cahiliye Dönemi’ndeki kabilecilik
                                                                         anlayışını tekrar gün yüzüne çıkar-
                                                                         mıştır. Bunlara ilave olarak Hz. Os-
                                                                         man’ın yapmış olduğu tayinlerde,
                                                                         kendi kabilesi ve ileride Emeviler
                                                                         Devleti’ni kuracak olan Ümeyyeo-
                                                                         ğullarına ayrıcalık tanıdığı iddiaları
                                                                         halkta tepkileri artırmıştır. Sonuçta
                                                                         Kûfe ve Mısır bölgelerinde isyanlar
                                                                         çıkmaya başladı. İsyanın elebaşları
                                                                         Medine'ye gelerek Hz. Osman’ı,
                                                                         Kur’an (Görsel 5.12) okuduğu bir
                                                                         esnada evinde şehit etmiştir. Bu
               Görsel 5.12                    isyan ve sonrasında işlenen cinayet ile Müslüman toplum
               Hz. Osman Devri’nde
               yazılan Kur’an-ı Kerim         içerisinde ilk fitne hareketi başlamıştır.
                                              Hz. Osman’dan sonra halife seçilen Hz. Ali, kendini iç ka-
                                              rışıklıkların içinde bulmuştur. İlk icraat olarak Hz. Osman
                                              zamanındaki olaylara sebep olduklarını düşündüğü valileri
                                              görevlerinden alıp yerlerine yenilerini atamıştır. Fakat gö-
                                              revden alınan bu valiler, Hz. Osman’ın katillerinin bulunarak
                                              cezalandırılmamasını bahane ederek Hz. Ali’ye muhalif bir
                                              grup oluşturmuştur.
                                              Hz. Osman’ın isyancılar grubu tarafından öldürülmüş olması,
                                              katillerin bir an önce bulunup cezalandırılmasını zorlaştırmıştır.
                                              Hz. Ali böylesine nazik bir dönemde ani ve keskin kararlar
                                              vermek istememiş, suçlu ile suçsuz tam ayırt edilmeden ve-
                                              rilecek kararlarda masum insanların da zarar görebileceğini
                                              ve İslam Devleti içinde parçalanmaların yaşanabileceğini
                                              söylemiştir. Bunun için de suçluları cezalandırma konusunda
                                              acele etmemiş ve titiz davranmıştır.

                                              Hz. Peygamber’in eşi Hz. Ayşe ve çevresindekiler, Hz. Os-
                                              man’ın katillerinin bir an önce bulunup cezalandırılmasını
                                              ve Müslümanların içinde bulundukları kargaşa ortamından



           146
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25