Page 24 - Tarih 9 | 5.Ünite
P. 24

5. ÜNİTE



                                              Fakat Emevilerin uyguladığı politikalar nedeniyle bu dönemde
                                              İslamiyet Türkler arasında yayılmamıştır.

                                              Kuzey Afrika genel valiliğine getirilen Musa bin Nusayr, Ber-
                                              berileri egemenlik altına aldıktan sonra yönünü İspanya’ya
                                              dönmüştür. İspanya’ya gönderilen Tarık bin Ziyad, Gotları
                                              mağlup etmiş ve belirli aralıklarla yapılan seferlerle bütün
                                              İspanya fethedilmiştir. Emevilerin, Avrupa kıtasındaki ilerle-
                                              meleri 732 yılında Franklarla yapılan Puvatya (Poitiers veya
                                              Puvatiye) Savaşı’nda İslam ordusunun yenilmesiyle Prene
                                              Dağları’nda son bulmuştur.

                                              Zamanla hanedan üyeleri arasındaki iktidar mücadeleleri ve
                                              uygulanan politikalardan memnum olmayan halkın isyanlarıyla
                                              Emevi Devleti zayıflamış ve Abbasilerin isyanıyla da yıkılmış-
                                              tır. Son dönemdeki halifelerin kötü yönetimi, hanedan üyeleri
                                              arasındaki mücadeleler, toplumdaki kabilecilik anlayışı, Ker-
                                              bela Olayı’ndan ötürü halkın bir kısmında Emevi ailesine karşı
                                              oluşan nefret ve Arap olmayan unsurların dışlandığı mevali
                                              politikası, Emevilerin yıkılma nedenleri olarak sıralanabilir.
                                              Azad edilmiş köle anlamına gelen mevali tabiri; ilk İslam
                                              fetihlerinden sonra kendi arzularıyla Müslüman olan ve ço-
                                              ğunluğunu Türkler, İranlılar, Berberiler ve Kıptiler’in oluştur-
                                              duğu Arap olmayan Müslümanlar için de kullanılır. Emeviler
                                              Dönemi’nde mevalilerden fazla vergi alınmıştır. Bu yüzden
                                              Emeviler Dönemi’nde topraklar çok genişlese de İslam’ın
                                              diğer milletlerce kabulü aynı oranda olmamıştır.

                                                Mevali Siyaseti
                                                Emeviler Dönemi’nde İslamiyet’in ilkelerini yeterince algıla-
                                                yamamış ve Arap ırkçılığının tesirinde kalmış bazı çevrelerde
                                                mevaliyi hakir gören bir anlayış ortaya çıkmıştır. Nitekim bazı
                                                kaynaklarda bu anlayışa sahip olan Arapların yolda mevali ile
                                                aynı hizada yürümedikleri, onlarla aynı sofraya oturmadıkları,
                                                camilerini ayırdıkları, onların mesleklerine aşağılayıcı bir gözle
                                                baktıkları, kızlarını mevalinin erkeklerine vermekten kaçındıkları
                                                ve arkalarında namaza durmaktan çekindiklerine dair rivayetler
                                                nakledilmiştir. Bunun yanında Emevi Hanedanı’nın son yıllarına
                                                kadar annesi Arap olmayan aile fertlerinin halifeliğine olumlu
                                                bakılmamıştır. İktidarda bulunan Emevi yöneticilerinin çoğu,
                                                Müslümanların eşitliği ilkesini bir yana bırakarak mevali ile
                                                Araplar arasında ayırım yaptığı, mevaliye Kur’an ve Sünnet’te
                                                yeri olmayan bazı vergiler yüklediği ve fetihlere katıldıkları
                                                hâlde bazı bölgelerde onları askerî maaş divanına kaydetmediği
                                                bilinmektedir. Hatta Abdülmelik b. Mervan Devri’nden itibaren
                                                ihtida hareketleri hızlanınca cizye ve haraç gelirinin azaldığını
                                                gören Haccac, İslam’a girenlerden kaldırılması gereken cizye
                                                vergisini mevaliden almaya devam etmiş, bu uygulama Ömer
                      YORUMLAYALIM              b. Abdülaziz Dönemi’ne kadar sürdürülmüştür (Yiğit, 2004,
                                                s.424-426’dan düzenlenmiştir).

                                               Mevali siyasetinin İslamiyet’in yayılmasına etkileri neler
                                               olabilir?


           150
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29