Page 29 - Tarih 9 | 5.Ünite
P. 29

İSLAM MEDENİYETİNİN DOĞUŞU




                 Abbasilerde Sosyal Hayat ve Devlet Teşkilatı
                 Abbasi Devleti’nin sınırları içinde Araplar başta olmak üzere
                 İranlılar ve Türkler gibi çeşitli kavimler ve mezheplere mensup
                 insanlar yaşamaktaydı. Zaman zaman bu kavimler arasında
                 çatışmalar çıktığı gibi mezhepler arasında da mücadeleler
                 eksik olmazdı.

                 Abbasilerde, İslam toplumu genel olarak havas ve avam de-
                 nilen iki tabakadan oluşuyordu. Halifenin yakınları, vezirler,
                 emirler, kadılar, âlim ve kâtipler havas tabakasında iken esnaf
                 ve sanatkârlar, çiftçiler, askerler, köleler ve diğer gruplar da
                 avam tabakasına mensuptu. Sosyal sınıflardan biri de zimmi
                 denilen Yahudi ve Hristiyanlardan oluşan gruptu.
                 Talas Savaşı’nda ele geçen Çinli esirler arasında İslam dünya-
                 sında kâğıt yapımını başlatacak ustalar bulunuyordu. Bu esirler
                 756 yılında Semerkant’ta kâğıt imalathanesi kurdular. Daha
                 sonraki yıllarda bu imalathanelerin sayısı arttı. Avrupa’da ise
                 kâğıt imalatına ancak XIII. yüzyıldan itibaren başlanmıştır.
                 Abbasi şehirlerinde asayiş, şurta teşkilatı tarafından sağlanır-
                 dı. Halifelerin siyasi otoritelerinin zayıflaması üzerine devlet
                 erkânı arasında ortaya çıkan iktidar mücadelesine son vermek
                 maksadıyla kurulan kuruma Emirü’l-ümeralık deniyordu. Bu
                 kurumun başındaki kişi olan Emirü’l-ümera, geniş yetkilere
                 sahip olduğundan hutbe ve sikkelerde halifenin isminden sonra
                 geçmekteydi. Harun Reşid Devri’nden itibaren ise kadılkudatlık
                 (başkadılık) makamı kuruldu (Görsel 5.19).



















                                                         Görsel 5.19
                                          Harun Reşit’in Türbesi (İran)
                 Abbasiler Devri’nde siyasi, iktisadi ve dinî sebeplere dayanan
                 isyanlara sık sık rastlanmaktadır. İsyan hareketinin altında
                 milliyetçilik düşüncesinden daha çok özellikle İran kökenli dinî
                 ideoloji yatıyordu. Bu isyanları bastırmak için Divanü’z-zenadıka
                 adı verilen bir müessese kurulmuştur.
                 Abbasiler, devlet işlerini görüşmek için farklı divanlar kurmuş-
                 tur. Devletin mali işlerine Divân-ü Beytü’l-mâl, askerî işlere
                 Divanü’l-ceyş, resmî yazışmalara Divan’ı-tevki, posta ve gizli
                 istihbarat hizmetlerine Divanü’l-berid, idari haksızlıklara ve adli
                 hatalara Divan’ı-mezalim bakardı (Yıldız, 1988, s.31-48’den
                 düzenlenmiştir).                                                   ÖRNEK METİN



                                                                                                          155
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34