Page 22 - Türk Dili ve Edebiyatı - Ünite 4
P. 22
4. Ünite
SÖZLÜ İLETİŞİM ÇALIŞMALARI
a. Sözlü İletişim Tür ve Tekniklerini Tanıma
Münazara
Bir konu üzerinde, belli kural ve yöntemlere uyularak gruplar hâlinde yapılan tartışmaya münaza-
ra denir. Münazara genellikle okullarda uygulanan bir tartışma türüdür. Münazaralar; öğrencilerin ko-
nuşma becerilerinin gelişmesine, karşılaştırmalı düşünme alışkanlığı kazanmalarına, bazı konularda
ders dışında araştırma yapmalarına yardımcı olur. Münazaranın amacı düşüncelerin, kabullerin
karşılaştırılmasıdır. Gruplardan biri konuya olumlu yönden yaklaşırken diğer grup olumsuz açıdan
yaklaşır. Amaç karşı tarafın görüşlerini çürütüp tartışmadan galip çıkmaktır. Münazarada belirtilen
görüşten çok argüman (gerekçelendirilmiş tez) geliştirmek ve karşı argümanları çürütmek önemli
olduğundan ağırlıklı olarak tartışmacı anlatımdan yararlanılır. Konuşmacıların konuşma süreleri ön-
ceden belirlenir. Münazaranın başında ve sonunda karşı tarafa soru yöneltilemez. Münazarada tez ve
antitezin (görüş ve karşı görüş) bir jüri (hakem kurulu) karşısında tartışılması esastır. Jüri; değerlen-
dirme yaparken dili kullanma gücü ve becerisi, beden dilini kullanma, savunmanın ikna ediciliği gibi
ölçütler kullanır.
Münazaranın Aşamaları
1. İddia ve karşı iddiayı savunan iki grubun oluşturulması
2. İddiayı savunan birinci konuşmacının argüman içeren bir tasarı sunması
3. Karşı iddiayı savunan birinci konuşmacının sunulan tasarıya karşı çıkması ve argümanları çürütmesi
4. İddiayı savunan ikinci konuşmacının karşı iddiayı savunanların argümanlarını çürütmesi ve yeni
argümanlar sunması
5. Karşı iddiayı savunan ikinci konuşmacının iddiayı savunanların argümanlarını çürütmesi ve yeni
argümanlar sunması
6. İddiayı savunan üçüncü konuşmacının yeni argümanlar sunmadan karşı iddiayı savunanların ar-
gümanlarını çürütmesi
7. Karşı iddiayı savunanlardan
üçüncü konuşmacının yeni
argümanlar sunmadan iddia-
yı savunanların argümanlarını
çürütmesi
8. Karşı iddiayı savunanları tem-
silen birinci veya ikinci ko-
nuşmacının özet yapması ve
münazara boyunca iki tarafın
çatıştığı noktaları tespit etmesi
9. İddiayı savunanları temsilen
birinci veya ikinci konuşmacı-
nın özet yapması ve münaza-
ra boyunca iki tarafın çatıştığı
noktaları tespit etmesi
Not: Üçer kişilik iki gruba göre düzenlenmiştir.
128