Page 22 - Türk Dili ve Edebiyatı - Ünite 4
P. 22

4. Ünite




                                    SÖZLÜ İLETİŞİM ÇALIŞMALARI


                  a. Sözlü İletişim Tür ve Tekniklerini Tanıma

                  Münazara

                  Bir konu üzerinde, belli kural ve yöntemlere uyularak gruplar hâlinde yapılan tartışmaya münaza-
               ra denir. Münazara genellikle okullarda uygulanan bir tartışma türüdür. Münazaralar; öğrencilerin ko-
               nuşma becerilerinin gelişmesine, karşılaştırmalı düşünme alışkanlığı kazanmalarına, bazı konularda
               ders dışında araştırma yapmalarına yardımcı olur. Münazaranın amacı düşüncelerin, kabullerin
               karşılaştırılmasıdır. Gruplardan biri konuya olumlu yönden yaklaşırken diğer grup olumsuz açıdan
               yaklaşır. Amaç karşı tarafın görüşlerini çürütüp tartışmadan galip çıkmaktır. Münazarada belirtilen
               görüşten çok argüman (gerekçelendirilmiş tez) geliştirmek ve karşı argümanları çürütmek önemli
               olduğundan ağırlıklı olarak tartışmacı anlatımdan yararlanılır. Konuşmacıların konuşma süreleri ön-
               ceden belirlenir. Münazaranın başında ve sonunda karşı tarafa soru yöneltilemez. Münazarada tez ve
               antitezin (görüş ve karşı görüş) bir jüri (hakem kurulu) karşısında tartışılması esastır. Jüri; değerlen-
               dirme yaparken dili kullanma gücü ve becerisi, beden dilini kullanma, savunmanın ikna ediciliği gibi
               ölçütler kullanır.


                  Münazaranın Aşamaları

                1. İddia ve karşı iddiayı savunan iki grubun oluşturulması
                2. İddiayı savunan birinci konuşmacının argüman içeren bir tasarı sunması

                3. Karşı iddiayı savunan birinci konuşmacının sunulan tasarıya karşı çıkması ve argümanları çürütmesi
                4. İddiayı savunan ikinci konuşmacının karşı iddiayı savunanların argümanlarını çürütmesi ve yeni
                  argümanlar sunması
                5. Karşı iddiayı savunan ikinci konuşmacının iddiayı savunanların argümanlarını çürütmesi ve yeni
                  argümanlar sunması

                6. İddiayı savunan üçüncü konuşmacının yeni argümanlar sunmadan karşı iddiayı savunanların ar-
                  gümanlarını çürütmesi
                                                                            7. Karşı iddiayı savunanlardan
                                                                              üçüncü konuşmacının yeni
                                                                              argümanlar  sunmadan  iddia-
                                                                              yı savunanların argümanlarını
                                                                              çürütmesi
                                                                            8. Karşı iddiayı savunanları tem-
                                                                              silen birinci veya ikinci ko-
                                                                              nuşmacının özet yapması ve
                                                                              münazara boyunca iki tarafın
                                                                              çatıştığı noktaları tespit etmesi
                                                                            9. İddiayı savunanları temsilen
                                                                              birinci veya ikinci konuşmacı-
                                                                              nın özet yapması ve münaza-
                                                                              ra boyunca iki tarafın çatıştığı
                                                                              noktaları tespit etmesi

                  Not: Üçer kişilik iki gruba göre düzenlenmiştir.




         128
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26